Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

zaterdag 23 januari 2010

Bankzaken, ijshockey en douche

Hej!

Weer eens even een berichtje van mij en zal ik eens iets meer vertellen over de Zweedse bureaucratie en een aantal zaken daaromheen. Bijvoorbeeld een bankrekening. Wij hebben al sinds 2000 een Zweedse bankrekening. Een probleem bij het openen van een bankrekening in Zweden is natuurlijk weer het persoonsnummer. En zeker wanneer je een internetrekening opent is dit een noodzakelijk omdat je als gebruiker moet inloggen met.. ja heel goed.. je persoonsnummer. Natuurlijk willen ook de Zweedse banken je natuurlijk graag als klant en daarom wordt er een fictief persoonsnummer voor je aangemaakt waarmee je kunt inloggen (na ook nog een ander nummer te hebben ingegeven vanuit je bankcalculator, omdat het anders wel heel eenvoudig zou worden om een rekening te kraken). En dat heeft jarenlang uitstekend gewerkt. Totdat ik een echt persoonsnummer kreeg en om alles eenvoudiger te maken de rekening wilde koppelen aan mijn persoonsnummer. Dus met de formulieren van het persoonsnummer, paspoort en bankgegevens naar het plaatselijke kantoor. Het meisje van de bank (laten we haar maar even Karin noemen) was alleraardigst en we hadden ongeveer de volgende conversatie:
Jaap: "Hej, ik heb een internetbankrekening en omdat ik in Nederland woonde heb ik hierbij een fictief persoonsnummer. Maar omdat ik nu in Zweden woon en ook een echt persoonsnummer heb, wil ik dat graag koppelen aan ijn bankrekening."
Karin: "Oh, wat leuk dat je nu in Zweden woont. Nou, ik denk, dat het geen enkel probleem zal zijn. Ik zal de gegevens invoeren en dan komt het goed."
Jaap: "Ja, maar bij veranderingen in dit soort zaken gaat er vaak wel iets fout."
Karin:"Ja, maar dit is volgens mij heel eenvoudig".

Dus blij, dat dit geregeld was nog even een boodschap gedaan en weer naar huis.
Thuisgekomen ging meteen de telefoon: "Ja, met Karin van de bank. Het is toch niet zo eenvoudig als ik dacht en er is iets misgegaan waardoor je niet meer kunt inloggen op de rekening en nog een paar dingen. Kun je morgenochtend even langskomen met je bankcalculator, dan kunnen we het oplossen."

Dus de volgende morgen weer naar de bank (en als Vutter heb je al zo weinig tijd...).
Karin: "Hallo. Het spijt mij echt heel erg, maar het komt ook niet zo vaak voor dat we dit moeten doen."
Jaap: "Het is niet erg. Ik had het eigenlijk wel een beetje verwacht."
Karin: "Oh, gelukkig, want ik vind het echt heel vervelend."
Karin: "Ik zal het inlogscherm even opstarten en dan kunnen we met de calculator inloggen."
Het inloggen lukte en vervolgens moesten er een aantal zaken worden gecontroleerd.
Karin: "Oei, ik zie dat de gegevens van de tegenrekeningen opnieuw moeten worden ingevoerd. Dat is vervelend, maar ze zijn er nu eenmaal niet meer".
Jaap: "Ja, jammer dan, maar zoveel werk is dat niet."
Karin: "En ook de bedrijven waar je automatisch betaalt moeten opnieuw. Daarvoor moet je met ze bellen of een e-mail sturen, want anders krijg je misschien vertraging in de betalingen."
Jaap: "Oh, dat is heel vervelend, want ik heb zo'n automatische betaling bij o.a. Telia en die kun je niet mailen maar je moet de helpdesk bellen en dan sta je zo een half uur in de wachtrij."
Karin: "Ja, Telia.... dat is inderdaad heel erg vervelend, het spijt mij echt heel erg."
Jaap: "Nu ja, niets aan te doen, dus bel ik wel.."
Karin: "Oei, ik zie nog wat, de hele historie van de rekening is verdwenen".
Jaap: "Die heb ik gisteren voor de zekerheid even uitgeprint, dus dat is niet zo erg".
Karin: "Oh, gelukkig. Ik zal het de volgende keer in ieder geval tegen de klanten zeggen, als het nog eens een keer voor komt".
Jaap: "Er stonden ook nog een paar betalingen in de wachtrij. Zou je even kunnen controleren of die er nog wel in staan?".
Karin: "Ja, dat zal ik even doen...." "Oh nee, die zijn dus ook weg."

Gelukkig kon ik nagaan welke betalingen dit waren, dus ook dat is wel weer opgelost.
Maar het blijkt dus wel, dat het persoonsnummer grote gevolgen kan hebben. De bankrekening werkt nu gelukkig weer goed en ook de historie was ineens weer terug.

Daarnaast moet je dan natuurlijk nog een aantal instanties en bedrijven op de hoogte stellen van de wijziging en hopen dat je nu geen dubbele rekeningen krijgt.

En dan nog een paar foto's van een paar van mijn activiteiten hier: Ik ben naar een ijshockeywedstrijd van de plaatselijke ijshockeyclub. Dit is heel leuk om naar te kijken. Hoewel het kijken is niet helemaal zonder gevaar, want de puck vloog tot 2 keer toe het publiek in en dat gaat behoorlijk hard.












Ook ben ik bezig met het renoveren van de oude douche.Dat is best een hele klus, want alle wanden
en vloer moeten er worden uitgesloopt. Het is wel even wat anders dan kantoorwerk!

Zo voor nu is het wel weer even genoeg, dus tot de volgende keer!

Jaap

Geen opmerkingen:

Een reactie posten