Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

maandag 21 februari 2011

Zingen, zang, gezongen!

Hoi hoi,

Ik had op mijn vorige blog beloofd dat ik op mijn scheppende creaties terug zou komen. Dat moet nog even wachten (al blijf ik wel scheppende) want ik wil graag eest vertellen over de zangsensatie die ik zaterdag mocht beleven. Alles werd betaald voor ons vijven(van het koor)uit de pot. In Ransäter in de Geijerskolan,(je weet wel, de cultuurschool) werd een zang/korendag gehouden. Dit onder de bezielende leiding van Anders Nyberg. Hij is een heel bekende componist/ arrangeur en een heel bekende dirigent in korenland. Hij heeft ook het co-script gedaan voor de heel beroemde film "As it is in Heaven" ofwel "Så som i himmlen", mijn favoriete film! Dus... vol verwachting ging ik zaterdagmorgen om 9.00 uur op weg bij een temperatuur tussen -21 en -23 graden.
Het programma begon met frukost, ontbijt. Daarna naar de grote zaal, waar een groot bord stond waar de verschillende stemmen moesten zitten. Altijd weer een dilemma voor mij, want ik ben eigenlijk een alt, maar zing in het koor altijd sopraan, omdat we niet meerstemmig zingen. Maar samen met de dames van ons koor maar gekozen voor sopraan. Lasse (tot voor kort de enigste man van ons koor) koos de baspartij. Hij kan heel laaaaaag! Wat een groot koor waren we. Maar liefst 190 man/vrouw!
We hadden van tevoren allemaal een muziekboek gekregen met daarin heel veel nummers. Wij dachten dat we maar een deel zouden zingen/instuderen. Maar nee. Na de warming- up, begonnen we met een Zweeds lied en dit had als element:aarde. Daarna kwamen ook water, vuur en lucht aan bod. En ook de verschillende continenten. Zo zongen we een Brasiliaanse Bossa-nova, twee Zulu liederen uit Zuid- Afrika een Iraans Lied uit Azië. Australië en Antarctica vielen buiten de boot.
Klik hier voor een filmpje van het gebeuren.
Maar wat een belevenis! Anders bleek een geweldig inspirerend man te zijn. Hij kreeg ons allemaal aan het klappen, stampen en heupwiegen tijdens het zingen. Zo kwam wel het beste in iedereen naar boven. Het geluid wat wij met z'n allen produceerden was werkelijk prachtig! Ik heb ook een paar filmpjes gemaakt, maar ik stond aan de zijkant, dat is voor het geluid al niet zo goed en via een fototoestel is het geluid sowieso al niet zo geweldig. Op het moment dat ik de filmpjes maakte, waren we ook net in deze opstelling gezet, dus ook dat was weer even wennen.

Verder was de verzorging tijdens de dag ook uitstekend. Tussen de middag een warme lunch (zoals hier gebruikelijk is) met koffie en heerlijke Toscakaka (mmmm) na.
Om half vier waren er weer koffie/thee en ....boterhammen. Van verhongeren was dus zeker geen sprake.

Aan het eind van de dag, om half 6, kon iedereen geen pap meer zeggen. Zo moe was iedereen. Thuisgekomen had ik ook direct niet de behoefte om alles in geuren en kleuren aan Jaap te vertellen. Dat kwam later wel hoor:-)
Wel heb ik nog dezelfde avond de cd besteld waar alle nummers die we gezongen hebben op staan. Dit omdat we moeten blijven oefenen. Want er komt nog een groot concert met orkest en solisten op een nader te bepalen tijd en plaats.
Oefenen kan overigens ook met de pc. Daar kun je op een site de nummers meelezen en zingen in jouw eigen stemsoort. De techniek staat voor niets!


Liefs,
Truus

1 opmerking:

  1. Hej Truus,
    Wat leuk allemaal! Waar kan ik de muziek vinden op internet? Kan ik ook even meezingen.
    Liefs, Immie

    BeantwoordenVerwijderen