Volgers

donderdag 5 mei 2011

Italië (1)

Hallo allemaal,

Zoals beloofd hier het verslag van onze reis door Italië:

Dindag 19 april

Na drie maanden geleden de voorbereidingen, zoals het uitstippelen van de route, het boeken van auto en hotels en B&B´s, is het dan eindelijk zover! We gaan op stap naar Italië! De wekker wekt ons om 7 uur. Daarna rustig ontbijten en ons reisklaar maken. De laatste spullen nog gepakt en voor 2 weken: Dag huis!
We landen op tijd, en zoals bij RyanAir gebruikelijk: tatarata! De fanfare voor weer een vlucht die op tijd is.
Bij Hertz duurde het even, maar we konden vlot met de shuttlebus naar de autoverhuur parkeerplaats. De auto, een Ford C-Max was, op een paar kleine deukjes na, prima de luxe. De heksenketel van het Italiaanse verkeer was wel even wennen na het rustige Zweedse verkeer. De snelheids(gebods)borden blijken door de Italianen als adviessnelheid te worden gezien, want als je 80 rijdt waar 50 mag, heb je meestal toch nog een Italiaan achter je die claxonneert of met de lichten knippert. En bovendien zijn de Italiaanse wegen ook niet echt overzichtelijk te noemen.
Maar het went weer snel en we bereiken veilig ons hotel.

Woensdag 20 april

Het hotel was prima met lekkere bedden en een goed ontbijt. Milaan stond op het programma, maar gisteravond was het ons al duidelijk dat we dat niet zouden doen. Het leek ons beter maar even te acclimatiseren en de countryside op te zoeken. De receptionist van het hotel had ons wat tips gegeven die ons goed toe leken. Eerst naar Sarnico, een leuk stadje met mooie winkeltjes gelegen aan het Lago d´Iseo.

In dat meer is een eilandje waar je met de boot naar toe kunt, maar daarvoor moeten we eerst naar Iseo toe. Daar gaan we naar toe nadat we een heerlijke cappuccino voor slechts €1,40 hebben gedronken. Ook Iseo is weer een leuk stadje, waar we even rondrijden om de aanlegplaats voor de boot te vinden.

Het boottochtje duurt een half uur en is heerlijk. Vrij veel gefilmd en gefotografeerd. Het eiland is leuk,maar het plaatsje hedden we vrij snel bekeken.

Daarna weer terug met de boot. Lekker in de wind, want het is vrij warm, zo´n 21 graden. In Iseo nog even een terrasje gepakt en toen naar Lovere. De weg daarheen valt tegen, vrij veel lange tunnels, dus weinig te zien. De plaats zelf is wel leuk, ook weer aan hetzelfde meer gelegen. We willen hier wel wat eten, maar daarvoor zijn we te vroeg. Dus maar weer in de auto. We besluiten dat we naar het hotel zullen gaan om daar even bij te komen van de vermoeienissen. Daarna is het de bedoeling om in Bergamo een hapje te eten. Maar.... een afslag gemist en voor we het weten zitten we op de autostrada naar Venetië. Bij de eerste de beste afslag zijn we er maar vanaf gegaan en zien kort daarna een restaurant. Dat lijkt ons wel wat. We hebben daar lekker gegeten. Ik een Insalata di Mare en Truus een pizza. Samen nog een toetje voor twee genoten en toen weer naar het hotel. Weer een welbestede dag. Morgen op naar Genua, maar eerst lekker slapen....

donderdag 21 april

Na 2 nachten in het hotel doorgebracht te hebben, moet alles weer netjes worden ingepakt, hetgeen snel gefikst is. Dan nog even van het goede ontbijtbuffet genieten.
Om 10 uur zitten we in de auto en gaan via ”binnendoorwegen” naar Genua. Lombardije valt erg tegen qua landschap, dus het eerste stuk is niet echt top. Hoe verder we richting Genua komen, des te mooier wordt het. We rijden erg lang langs een rivier. Die toont ons vele gezichten. Dan weer stroomt hij naast ons, dan weer in diepe ravijnen. Want ondertussen rijden we in de bergen. Een lunchpauze (sorbet) in Bobbio is een welkome afwisseling.

Na een rit van 5 uur, echt opschieten is er niet bij, komen we dan in Genua aan.
Genua is de geboorteplaats van de ontdekker van Amerika, Christopher Columbus.
Ook daar weer een drukte in het verkeer, het is precies spitsuur. Ook heel veel scooters, wel een heel handig vervoermiddel in een stad met parkeerproblemen, maar het verkeer wordt er niet overzichtelijker van! Om de B&B te vinden hebben we gelukkig de hulp van TomTom. Op de bestemming aangekomen blijkt, dat we de auto op een parking op 5 minuten loopafstand van het B&B moeten parkeren. Dus met alle koffers op sjouw (gelukkig loopt alles op rolletjes).
Na het inchecken doet gastvrouw Paola ons ideetjes aan de hand wat we kunnen doen, maar veel te veel ideeën voor 1 dag, of eigenlijk 1 avond! Maar we zijn lopend de stad ingegaan en hebben daar wat gegeten en rondgekeken in o.a. dè winkelstraat, de Via XX Septembre en het Piazza di Ferrari. Hier is een prachtige fontein, of eigenlijk fonteinen te zien.

Het is er gezellig druk en de cappuccino smaakt ook hier erg goed. Daarna maar weer naar ”huis”. Blij dat we er zijn en op bed kunnen ploffen. Nog wat geïnternet en toen: slapen!

Vrijdag 22 april – Goede Vrijdag

Opgestaan en ons weer toonbaar gemaakt. De spullen ingepakt en genoten van het ontbijt dat Paola voor ons klaargezet heeft. Alles prima, en behoorlijk uitgebreid. Nog even in het gastenboek geschreven en op weg met de bagage. Naar de parking lopen. Daar blijkt iemand bij het uitparkeren onze auto geraakt te hebben met als gevolg een flinke kras over de deuren en een verdwenen reflector. Maar gelukkig zijn we hiervoor verzekerd. Via de Autostrada naar Lucca, een mooie middeleeuwse stad. De stad is inderdaad mooi. Allemaal charmante straatjes, pleintjes en kerken binnen een hele grote stadsmuur.

Weer veel gesjouwd en verschillende terrassen aangedaan. Over het weer valt ook niets te klagen, 23 graden en zon. Weer in de auto naar de volgende bestemming: Hotel Villa Maya, een hotel midden op het Toscaanse platteland, op steenworp afstand van Pisa.

Dus gaan we 's avonds nog maar even naar Pisa. En we hebben de toren gezien! Echt scheef! Het is een mal gezicht. En de toren is mooier dan we verwachten. Mooi wit marmer. En wat blijkt? De dag voordat wij er komen, is de toren van Pisa voor het eerst na 20 jaar weer zonder steigers te bewonderen! Is dat niet boffen? Ook de Dom ernaast en de koepel van Gallileo zijn erg mooi om te zien.

Weer terug richting de auto, worden we door een jonge Italiaan overgehaald om in een restaurant te komen eten. Dat was een goed idee, goed eten voor een prima prijs. Daarna terug naar het hotel, want het is weer mooi geweest voor vandaag.
Morgen richting Florence, maar daarover meer in de volgende blog.

Voor nu dus: Arrivider ci!