Volgers

maandag 12 maart 2012

Voorjaarsuitje!

Hej,

Zoals jullie misschien al hebben gelezen in onze vorige blog, zijn we naar de grote stad geweest. Naar Stockholm!
Het was donderdag toen we vertrokken. In behoorlijk veel sneeuw. Het sneeuwde al vanaf woensdagavond, toen we terugkwamen van een fantastisch pianoconcert. Dat was omstreeks 19.00 uur. Daarna hebben we nog een paar uurtjes bij Jan en Ria doorgebracht met koffie en een hapje en drankje. De sneeuw lag al behoorlijk dik toen we naar huis gingen. De volgende morgen heeft Holger ons al om 8.15 uur naar het busstation in Munkfors gebracht. Erg lief van hem om al op die tijd  voor ons klaar te staan. De busreis naar Karlstad verliep zonder mankementen en we hadden nog tijd om even koffie te drinken voor we in de trein naar Stockholm konden gaan zitten. Na een ontspannen reis kwamen we in een sneeuwvrij Stockholm aan. Het was er droog, maar met een koude wind. Het hotel was redelijk snel gevonden, alhoewel we wel een stukje omgelopen hebben. Maar deze vrouw loopt al weer als een kievit (met enige beperking). Nadat we de ingecheckt hadden en even van de reis bekomen waren, zijn we de stad ingegaan.

Lekker even ergens gezeten en wat gedronken. Mogelijkheden en keuze te over. Daarna nog heerlijk gegeten bij een zeer druk bezocht steakhouse. We stonden in de rij om een plaatsje te krijgen. Maar het was de moeite waard. Na een heerlijke maaltijd met een wijntje erbij vonden we het tijd om weer af te zakken naar het hotel. We waren best wel moe. Na nog wat TV gekeken te hebben (we hadden een megagroot toestel aan het voeteneind van het bed), zijn we lekker gaan slapen.
De volgende dag al bijtijds op, want we moesten naar de Nederlandse ambassade voor verlenging van Jaap z'n paspoort. Na een goed ontbijt en een wandeling, deels door Gamla Stan (de oude stad) leek het mij raadzaam om even een konditorei in te gaan en met een bakje koffie en een krantje op Jaap te wachten.

Niet zo heel veel later kwam hij met een grote glimlach binnen. Alles was goed geslaagd en nog een beetje meer! De man van de ambassade zei, bij het zien van de pasfoto die Jaap had meegebracht, dat er een probleem was. Nee het was niet dat de pasfoto niet goed genomen was. Maar.... de man zei: "De foto's die u bij zich heeft zijn dezelfde als die op uw oude pas zitten en dat mag niet. Die zijn te oud"! Toen kwam er een juffrouw bij die bij nadere inspectie wel zag dat er een verschil was in bril en overhemd. De conclusie werd getrokken dat Jaap er in 5 jaar niet ouder op was geworden. Als dat geen reden in voor een big smile.....
Na nog een koffie was het tijd om weer in de benen te gaan. Via de oude stad en het paleis, naar de nieuwe stad.

Het is wel erg leuk om mensen te kijken. Wat een variatie. Van hip tot oubollig en maf.
Maar ook de andere kant van het toch zeer welvarende Stockholm kwamen we tegen. We liepen op weg naar het station langs een kerk waar een hele rij mensen stond. Bij nader inzien bleek het een gaarkeuken te zijn, die zo te zien in een behoefte voorzag.

Na nog enige tijd op het Centraal Station doorgebracht te hebben, was het tijd voor de volgende treinetappes. Stockholm-Gävle en Gävle-Hudiksvall. Zonder problemen kwamen in laatstgenoemde plaats aan.

Na even wachten kwam ook de trein uit Sundsvall aan, de trein waar Jasper mee van zijn werk kwam.
Wat heerlijk vond ik het om hem na bijna een half jaar eens weer vast te pakken. Toen met Jasper naar huis, nadat er even wat van de Thai gehaald was, zodat we ook Willemien en Jenta (de dog) konden begroeten. Fijn. Samen brachten we een heel gezellige avond door, waarna we op zoek moesten naar het gastenappartement dat voor ons door Jasper en Willemien gehuurd was van de woningbouwvereniging voor SEK 500 (ca, € 55,00) voor een heel weekend! Dat was aan de andere kant van de stad. Met 2 auto's erheen. Één auto kregen wij ter beschikking voor de duur van ons verblijf. Het appartement was werkelijk uitstekend.

Alles prima voor elkaar. Ook de bedden lagen na een lange dag erg goed.
De volgende dag, zaterdag, ontbeten we bij Jasper en Willemien en daarna was het tijd om naar hun in aanbouw zijnde, toekomstige huis te gaan. Het weer was prachtig en het huis lag te stralen in het zonlicht. Binnen viel het op dat het hele huis ook erg licht is en de verdeling van de ruimtes ook erg prettig. Het uitzicht is van alle kanten perfect. Dat wordt wel genieten als ze er wonen!

Na de bezichtiging was het wel tijd voor een versnapering en koffie/thee. Maar daar was vlak in de buurt wel wat aan te doen. Bij de Frägsta Kulturgård (waar Jasper en Willemien tot vorig jaar woonden, en 200 meter van hun nieuwe huis) kun je heerlijke dingen krijgen. Dus.... zo gedaan!
Daarna nog met Jasper boodschappen gedaan en verder genoten van Jasper's kookkunst en van ons aller gezelligheid.

De volgende dag weer bij de kinderen doorgebracht met praten, haren kleuren (van Willemien, door mij) en wandelen (door de mannen). 's Avonds verzorgde ik de warme maaltijd en ook dat was prima. Na de koffie vertrokken wij weer naar ons ¨eigen¨ stulpje. De koffer inpakken en de boel een beetje schoonmaken en lekker slapen.

De terugtocht naar Värmland. Vanochtend bijtijds op en alles klaarmaken. Het ging veel sneller dan verwacht en zo zaten we om 8.15 op het station van Hudiksvall heerlijk in het zonnetje. 12 graden!
Na zo'n drie kwartier lieten we Hudik achter ons. Met een comfortabele trein, de nieuwe SJ 3000

waren we voor ons gevoel met een snelheid van soms meer dan 200 km/uur, vrij snel in Stockholm, maar het was wel 2 ½ uur hoor. In Stockholm hadden we even tijd om (warm) te lunchen zodat er vandaag niet meer gekookt hoeft te worden.

Nu ik dit schrijf, zit ik in de trein met mijn netbook voor me op een tafeltje. Super de luxe. Ik weet niet of de blog vandaag nog verzonden gaat worden, omdat de foto's ook nog geupload moeten worden, en dat zijn er nogal wat. Dat kost tijd. Hier kunnen we het niet doen omdat we geen netwerkverbinding hebben (gekocht).

Als we in Karlstad zijn nemen we nog weer de bus en Holger komt ons weer van de bus halen. Dan kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde voorjaarsuitstap met stralend voorjaarsweer en veel gezelligheid!

We kijken ook ruit naar morgen, want dan halen we onze nieuwe auto op.