Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

maandag 19 mei 2014

Vakantieverslag deel 7 (Meissen & Königstein)

Woensdag 30 april

Vanmorgen oogt het fris, maar al gauw heeft de zon zijn werk gedaan. Op deze zomerse dag gaan we naar Meissen, waar vanavond een middeleeuws feest zal zijn bij de burcht en de dom. Eerst bekijken we de stad ”beneden”. Ook hier zijn we weer overdonderd door de idyllische straatjes, pandjes en doorkijkjes. We blijven fotograferen! Wij dachten toen deze vakantie begon, dat de vakantie van 2013 niet te overtreffen zou zijn. Nou, met glans overtreft deze vakantie dat!

Als we het beneden doorgewandeld hebben, parkeren we de auto onder de Dom en de Albrechtburg. Dan moet er nog wel een eind geklommen worden om boven te komen. Met mijn stokjes kom ik goed boven. Ondertussen weten we dat er ook een lift is en die gaan we gebruiken als we weer naar beneden gaan. Boven gekomen is alles in rep en roer met de voorbereidingen voor de markt.

Wij gaan de eerst de dom bekijken. Imposant, groot en... kil! Daarna gaan we wat eten. We vinden een restaurant met een prachtig uitzicht over het stadje.

En wat een heerlijke maaltijd krijgen we weer voorgeschoteld. We eten alleen het hoofdgerecht en daarna een kopje koffie. En daarmee zijn we tonnetje rond. Voldaan laten we ons, nadat we nog een laatste blik op al het moois hebben laten vallen, met de lift naar beneden brengen. Ideaal!

Dan rijden we naar huis en zijn moe, maar voldaan!

Donderdag 1 mei

Geen zon vanmorgen en tijdens de koffie een paar spatjes regen. We zijn wat sloom en we zijn er nog niet uit of we weer mooie dingen gaan bekijken, of niet. In ieder geval verschoon ik de bedden, dan hoeft dat deze vakantie niet weer ☺. Allengs wordt het weer mooi en zonnig en we besluiten naar de vesting Königstein te gaan. Dit is een heel grote garnizoensvesting die heel hoog op de rotsen gebouwd is. Ongelofelijk hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen! Ook werd hier het geld (schatkist van het land) door de eeuwen heen in oorlogstijden bewaard. We wandelen weer al fotograferend rond en genieten van het zonnige weer en een lekker ijsje.

Dan betrekt de lucht en in de verte horen we onweersgerommel. Voor ons het sein om weer met de supergrote lift 38 meter naar beneden te gaan en de auto op te zoeken. In plaats van een restaurantje opzoeken en wat eten, gaan we direct naar de camping. De lucht is inmiddels zwart en onheilspellend. Wij willen graag de luifel droog opbergen en als we aankomen beginnen we subiet. Als het laatste opgeborgen is, breekt de bui en het onweer los! Morgen gaan we richting Nederland. Meppen (camping ¨De Boemerang¨) is de bedoeling. Hier stonden we vorig jaar ook een week en dat beviel toen prima!

Vrijdag 2 mei

De wekker loopt al bijtijds af en snel maken we de boel in orde voor vertrek. Het is ook echt weer om te vertrekken. Het is koud en somber. Het heeft gisteravond, en een deel van de nacht, geregend.
Camping ”Am Wostra¨ is ons goed bevallen en we gaan zeker nog eens weer naar Dresden, want we hebben nog lang alles niet gezien!
Net buiten Dresden wordt het behoorlijk mistig en de temperatuur zakt onder de 5 graden. Wat een verschil met de dag ervoor: rond 22!
We hebben een beste rit voor de boeg, maar via de snelwegen loopt het allemaal vlot. Het is niet bijzonder druk op de weg. En om 7 uur 's avonds komen we, met zon, in Meppen aan. We krijgen een plek toebedeeld en net als wij staan en koffie drinken, krijgen we overburen met een hele grote tent (en veel lawaai)! Er blijft bijn geen plek voor onze luifel over.... Maar even een gesprekje met de campingeigenaresse...en de zaak is geregeld. We moeten nog even verplaatsen, maar dan hebben we een wereldplek!!

En taart op de koop toe, want we kregen een kwart eigengebakken taart, voor het geleden ongemak. Lief hè? We genieten ervan en van de lekker rustige avond.