Volgers

Blogarchief

maandag 11 augustus 2014

Twee weken...

Twee weken moest je wachten op een nieuwe blog. Andere bezigheden schreef ik 14 dagen geleden.
Wat we deden? Vakantie vieren!

Na het inpakken van de caravan en de verjaardag van Nel, konden we woensdag samen met Lasse en Birgitta, genieten van een prachtig lunchconcert met verschillende Barok Ensembles. Prachtig was het! Daarna een warme lunch in de Dömle Herrgård. We aten vis. Lekker, maar er zaten wel een paar graatjes in. En laat nou net bij mij een graatje in de keel blijven steken. Drie dagen heb ik er keelpijn van gehad, maar nu is het over :-)

Dömle Herrgård
Donderdagmorgen vertrokken we richting Leksand, waar we 's avonds hebben genoten van ons bezoek aan Irene ( een nicht van me) en Ad (haar man). Maar voor die tijd hadden we al het dorp bezocht en er heerlijk gegeten bij de jachthaven.

Camping Leksand

De volgende dag richting Sundsvall, naar Jasper en Malin. Wij installeerden ons aan het eind van de middag op een prachtige kleine camping aan een rivier, op slechts enkele kilometers van het appartement van Malin.

Al gauw kwamen zij onze kant op en namen ons later mee uit eten. Lekker en daarna nog genoten van een prachtige avond.

De volgende dag hebben we samen genoten van uitstapjes in Sundsvall, met prachtige vergezichten en wat Norrland-kultuur.
Sundsvall

's Avonds naar een heel gewild restaurant in een idyllische omgeving. Uiteindelijk viel het eten wat tegen en de bediening was niet goed. Ze konden duidelijk de grote drukte niet aan!

Zondag hebben we het rustig aan gedaan. Maar we wilden toch nog wat ondernemen. Jasper wist een adres met héél lekker ijs. Wel 80 km verderop!!! Maar goed, onderweg zie je ook van alles. Het ijs was inderdaad lekker. In een voormalige kerk runt een Belgisch paar een ijsfabriekje/salon en ze zijn wijd en zijd bekend.
Op de terugweg tipte Malin dat we nog wel eens naar het Geografische middelpunt van Zweden konden gaan. Na een behoorlijke trip vonden we het! Maar goed dat er bordjes bij stonden/lagen :-) anders zouden we het niet geweten hebben.

Weer terug op de camping hebben we genoten van de BBQ. Weer een fijne dag!
Maandag wilden Jaap en ik naar Birsta. Een supergroot winkelcentrum. Nadat we de boodschap hadden gedaan die we wilden, lieten we Birsta voor wat het was, en vertrokken we snel weer richting camping. Onderweg  genoten we nog van een superheerlijk lunchbuffet in de Svartvik Herrgard!

Ik heb nog even een loppis bekeken en Jaap genoot ondertussen van industrieel erfgoed en een prachtige stoomlocomotief.

Op de camping waaide het lekker, hetgeen verkoeling bracht. 's Avonds kwamen Jasper en Malin nog voor de laatste keer langs. Dinsdagmorgen zouden we vertrekken. En dat deden we. Maar niet nadat ik nog even heerlijk had gezwommen. Dat heb ik hier iedere dag gedaan.  Watertemperatuur 21/22 graden.

We vertrokken naar Dorothea (Zuid-Lapland), waar we in de middag op de camping aankwamen, na een mooie rit. Tijdens deze rit werd het op een gegeven moment blauw van de rook roken we een hele sterke brandlucht. We hadden niets gehoord over brand in de buurt. Al gauw bleek dat de brandlucht afkomstig was van de grote bosbranden in de buurt van Sala, enige honderden kilometers van de plek waar wij waren. Zelfs nu brand het nog steeds! Het is één van de grootste bosbranden in de Zweedse geschiedenis.

Dorothea is een goed uitgangspunt voor de rit van 500 km over de Vildmarksvägen, waar we woensdag aan begonnen.

Het station van Dorotea

We zouden getrakteerd worden op prachtige natuur. En dat was ook zo! Koffiedrinken op een vlonder in een meer. Vergezichten, en prachtige plekjes.

Maar de het hoogtepunt vonden wij wel de fjäll bij Stekenjokk waar we ook wildgekampeerd hebben. Een fjäll is een gebied boven de boomgrens en is schitterend door zijn weidsheid en zijn kleuren. Ook imposante bergtoppen vind je hier, met sneeuw, ook na zo'n warme zomer.

Jammer was dat het begon te regenen toen we net goed en wel stonden. Daarom maar de vitrages opzij geschoven, zodat we toch goed zicht hadden op de schilderachtige omgeving. Het beekje waar we naast stonden was de volgende morgen een rivier geworden van de regen gedurende de avond en de nacht.
De volgende morgen weer verder. Ook nu was het weer volop genieten. Het weer was weer opgeklaard en het was zonnig en warm.

Op een gegeven moment zochten we een parkeerplaats om wat te drinken. Het duurde wat, maar toen hadden we ook wat. Een wereldse plek aan een glashelder meer. Het was zo mooi dat we besloten te blijven en er weer wild te kamperen.
Uitzicht vanuit de caravandeur

Het water kun je zo drinken!

En dit zie je als je 's morgens de deur opent!

Na zwemmen, zonnen, en grillen, kon onze dag niet meer stuk!
We moesten de volgende morgen weer verder, maar anders?! Onderweg stopten we bij de kerk van Hammerdal, een heel leuk plaatsje, waar we best hadden willen blijven. Maar we hadden gepland om zaterdagavond weer thuis te zijn. Maar bij de kerk met zijn prachtige ligging hebben we een wandelingetje gemaakt.

Wat mooi zeg, en zo goed verzorgd ook. Overal stonden lieve teksten, geschilderd op leisteen. De kerk van binnen was ook de moeite waard. De deur werd speciaal voor ons opengemaakt :-)

Toen maar weer kilometervreten :-) want we moesten nog een heel stuk. Maar 80 km voor Sveg vonden we een camping aan de weg 45, die ons wel aanstond. Totaal geen luxe, alleen een pomp, een poepdoos, maar wel mooi gelegen aan een meer (weer). Duur was het ook niet, slechts 50 SEK €5,50 per 24 uur!

Na een rustige nacht maakten we ons klaar voor de laatste etappe van een kleine 500 km. Wederom was het weer prachtig en de rit verliep vlot. Onderweg weer genoten van koffie op een steiger in een meer. Wat zijn er toch een mooie plekjes, ahhh! Omdat het ons wel fijn leek onderweg nog wat te eten, genoten we bij Dutch Mountain nog van heerlijke saté met pindasaus en patat met....mayo!
Helemaal voldaan reden we de laatste etappe naar huis.
Na nog wat uitgepakt te hebben en de wasmachine in werking gesteld te hebben konden we terugzien op een berenmooie vakantie. Alhoewel we geen beren hebben gezien, ook al zijn ze er wel! Maar beren op de weg hebben we gelukkig ook niet gezien ha ha ha!