Volgers

Blogarchief

vrijdag 19 september 2014

Gotland - dag 3 en 4

We zijn inmiddels weer terug in Munkfors en hebben enorm genoten van onze reis naar Stockholm en Gotland. We willen jullie graag laten delen van alles waarvan wij de afgelopen 2 weken zo hebben genoten en daarom nu het vervolg van ons verblijf op Gotland.

Donderdag 11 september

Vandaag staat het eiland Fårö (Schapeneiland) op het programma. Dit is een eilandje ten noorden van Gotland dat met een veerpont is te bereiken. Het is een overtocht van 8 minuten maar het veer gaat op het halve uur en wij moesten 20 minuten wachten. Er stond al een rijtje auto's en er kwamen nog een behoorlijk aantal achter ons te staan.  Maar toen de pont vertrok konden ze allemaal mee want de pont heeft een capaciteit van 60 auto's. Het seizoen was nu bijna afgelopen, maar in het toeristenseizoen moet je zeker 1,5 uur wachten!

Nadat we van de boot kwamen hebben we eerst geprobeerd om bij een restaurant een kopje koffie te drinken, maar dat bleek al gesloten. Het was blijkbaar een goed seizoen geweest! Maar gelukkig hadden we zelf koffie en broodjes meegenomen en hebben daarna een prachtig plekje gevonden om daarvan te genieten. Een totaal verlaten strand en een aantal prachtige rauken.

Na een poosje gingen we weer verder door een heel dunbevolkt gebied waar je eigenlijk vooral schapen tegenkomt. Het Gotlandse schaap is heel bekend in Zweden.

Langs de noordkust van Fårö is een groot gebied met rauken (door water en wind uitgesleten rotsformaties).

Ook kwamen we weer een idyllische vissersnederzetting tegen.

En nog meer rauken....

Terug op de camping konden we nog even genieten van een mooie zonsondergang.

Vrijdag 12 september

Gisteren gingen we naar het noorden, dus vandaag maar zuidwaarts!  Eerst langs de kustweg naar Högklint, een krijtrotsformatie ten zuiden van Visby. Van hieraf heb je een prachtig uitzicht op Visby. Het was een beetje nevelig, maar ondanks dat prachtig.

Op Gotland vind je op verschillende plekken graven uit de bronstijd welke de vorm hebben van een schip met een reling van stenen. Schepen zijn vanouds natuurlijk heel belangrijk voor de eilandbewoners. Er zijn ongeveer 350 van deze graven op het eiland.

Langs de kust zie je heel veel vogelkolonies.

Visserijnederzetting. Op de stokken werden de netten gedroogd.

Een typisch Gotlandse molen

Een labyrinth van stenen

In Roma staat een kloosterruïne uit de middeleeuwen  en de Kungsgård.

Hierna zijn we weer teruggegaan naar Visby en daar Thais gegeten en 's avonds lekker in de caravan naar een spannende Zweedse krimi gekeken die op Gotland speelde. Leuk om bekende plekjes te zien!

Ook de volgende blogs zullen  nog weer over Gotland gaan, want er is ontzettend veel te zien!

Hej då,

Jaap

1. Van Fårö had ik eigenlijk nog niet zoveel gezien. Bedankt voor de foto's !!