Volgers

vrijdag 26 september 2014

Gotland - dag 6, 7 en 8

Maandag 15 september

Vandaag hebben een rit naar de zuidpunt van het eiland gepland. We gaan redelijk op tijd op pad, want het is een behoorlijke rit. Vanaf Visby reden we richting Klintenhamn. Dit stuk hadden we al een keer gereden. Na Klintenhamn was het een leuke route en op een gegeven moment zagen wij een eindje vanaf de weg deze typische steen:
Deze steen heeft rotstekeningen die tussen 700 en 1200 jaar na Chr .door de Vikingen, die destijds op Gotland woonden, zijn gemaakt.

Dit zijn niet alleen tekeningen maar ook onze schaduwen☺. We kijken er nog even een beetje rond en genieten van de mooie omgeving.
We vervolgen onze weg en nemen een afslag naar een museumboerderij die op een bord staat aangegeven.
Maar ook deze is volgens het bord bij de ingang
gesloten. We besluiten om er toch maar een kijkje te gaan nemen en zien daar een man die een gebouw aan het teren is. Op onze vraag of het inderdaad gesloten is antwoord hij bevestigend. "Maar..." zegt hij. "als jullie even geduld hebben ga ik op zoek naar een sleutel".

Het duurt even voor de sleutel gevonden is en ondertussen wandelen wij over het erf van deze eeuwenoude boerderij met een prachtige  tuin.
Er staan overal prachtige planten en bloemen en de bordjes er bij vertellen welke soorten er staan.
Ook het uitzicht naar de zee is schitterend.

Ondertussen is de sleutel gevonden en de man geeft ons een privé rondleiding door het hoofdgebouw van de boerderij. De inrichting hiervan stamt uit ca. 1850.

Aan het einde van de rondleiding bedanken we onze gids hartelijk. Op onze vraag naar de kosten antwoord hij, dat hij er absoluut niets voor wil hebben en dat hij het met plezier heeft gedaan. Geweldig!

Onze volgende stop is opnieuw bij een museumboerderij. Hier is men druk bezig alles in te pakken en van een rondleiding is geen sprake!
Dus dan alleen maar de buitenkant bekijken.
Heb je nog genoeg kennis van de Romeinse cijfers (XLMDCCXXXXIV) om weten in welk jaar dit gebouw is gebouwd? Boven het getal staan de initialen van het echtpaar dat er woonde.
Daarna verder, richting de zuidpunt langs idyllische dorpjes en een prachtige kustweg.

Steengroeve

Even lekker in de zon...

De kenmerkende scheidingsmuurtjes die je overal op Gotland ziet.

Een typisch Gotlandse kerk
Aan het eind van de middag zijn we weer op Högklint waar we genieten van het prachtige uitzicht op Visby in de namiddagzon en waar we lekker gebarbecued hebben.

Dinsdag 16 september

Vandaag doen we het rustig aan. We winkelen even wat in het moderne gedeelte van Visby.
Gisteren zagen we een reclamebord van het restaurant bij een golfbaan waar gemeld werd, dat er een dagens (lunch) was. Omdat je bij dit soort restaurants vaak heel goed kunt eten hadden we al bedacht om daar te gaan eten.
Als we bij het restaurant aankomen staan er op de parkeerplaats maar een paar auto's. Blijkbaar van het personeel en 1 golfer die we zien. Het restaurant is helemaal leeg!
Maar lunchen is volgens de receptioniste geen enkel bezwaar en er wordt voor ons een prachtig saladebuffet aangerukt en als warm gerecht een prachtige moot zalm met dillesaus en aardappeltjes! Het was heerlijk!
Na de lunch gaan we op ons gemak terug naar de camping en zitten heerlijk in de zon gezeten. Aan het eind van de avond gaat de zon zoals gebruikelijk onder en kunnen we genieten van de mooiste zonsondergang van deze week.

Woensdag 17 september

Onze laatste dag op Gotland. En wat een prachtige week hebben we gehad! Schitterend weer  en heel veel dingen gezien!
We moeten vanmiddag om 4 uur bij de veerterminal zijn, dus alle tijd om het lekker rustig aan te doen en nog wat te genieten van de zon op de camping. Daarna gaan we richting veerhaven om ons zo langzamerhand in te schepen.

Alles verloopt prima en de overtocht van ruim 3 uur lijkt ons heel kort doordat we oversteek tegelijkertijd met onze overburen van de camping maken en waarmee we daar al een heel leuk contact hadden en met wie we nu een heel geanimeerd gersprek hebben.
Als we in Nynäshamn zijn aan gekomen, besluiten we, hoewel het al wel ruim 8 uur 's avonds is, om geen camping meer op te zoeken, maar om in 1 keer terug te rijden naar Munkfors. Daar komen we om kwart voor 2 in de nacht aan en zetten de combinatie heel stilletjes op de inrit om de buren niet wakker te maken. Ons besluit om door te rijden is overigens wel een das fataal geworden, die de weg overstak en niet meer te ontwijken was. Jammer, maar helaas!

Voorlopig blijven we nu weer even thuis, waar we ook nog genoeg te doen hebben. Maar daar houden we jullie natuurlijk van op de hoogte.