Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

donderdag 20 november 2014

Grijs......en andere kleuren!


Grijs.... daar begin ik mee! Dit is de kleur die we al weken zien als we naar buiten kijken. Volgens mij hebben we alle 50 tinten grijs wel gehad :-) Ik heb gelezen dat dit wel de donkerste novembermaand is sinds een héle lange tijd. Nu is november qua weer altijd de vervelendste maand van het jaar. Daarom is het extra leuk dat er veel te doen is. Kerstmarkten volop. Kleinschalig en 
niet in de uitbundigheid die we in Nederland en zeker Duitsland kennen. Maar je ontmoet elkaar daar en het is gezellig. Wat er zoal te koop is kan ik ook wel zelf maken (handwerken, bakken, kerststukjes maken e.d)
Ook kleurt alles zo langzaamaan rood. Vorige week was ik in Karlstad. Daar was al veel kerstrood en wit te vinden. Na enig zoeken is het me gelukt om rood met witte paneelgordijnen te vinden. Wat in de stad nieuw te koop was kon me niet bekoren, maar bij de kringloop vond ik gordijnen voor 10 kronen. Als ik volgend jaar iets anders wil, hoef ik het om de prijs niet te laten :-)


In Karlstad heb ik mijn brillen opgehaald en jullie zouden nog een foto krijgen. Bij deze dan! Paars en heel donkerblauw.



De kleur wit is ook aan bod gekomen. We hebben de kozijnen van de veranda (naar de kamer toe) afgekrabd en opnieuw geverfd. Het moest al héél lang eens gebeuren, en nu is het klaar. Mooi strak en wit is het geworden. Geeft weer een tevreden gevoel.


Afgelopen vrijdag hadden we bezoek uit Nederland. Erik en Angélique waren een weekendje in Munkfors. Ze zijn hier even wezen eten en we kletsten gezellig bij. Dat kon ik zaterdag nog voortzetten want we zijn samen naar de veilig geweest. Daar was ook weer veel kerstspul te koop en Erik is gezwicht voor een doos. Ik zwichtte voor een doos met nieuwe sokken. Voor 30kr ca 15 paar nieuwe sokken, hoofdzakelijk zwart. Jaap had de week ervoor 1 paar in de prullenbak gedaan en nu krijgt hij er 15 paar voor terug!!! Ook kocht ik o.a. nog een doos gereedschap met o.a. heel veel lijmklemmen voor Jaap.

Nu nog even de kleur bloedrood.
Jaap stootte deze week zijn hoofd aan de punt van het keukenkastdeurtje. En niet zo'n beetje. Behoorlijk bloeden. Na enige tijd druk op de wond te hebben gezet en verbonden te hebben stopte het. Om het verband op z'n plaats te houden heeft Jaap een pet opgezet en zo keek hij 's avonds TV, als een boertje van buut'n. Maar nu geneest het al mooi.

Over TV gesproken. We hebben een nieuwe schotel met nieuwe kop gekregen. De kop was kapot en de schotel die we hadden was eigenlijk te klein. Nu is alles weer piekfijn voor elkaar, dankzij Uddeholm Satellit. Een Nederlander drijft deze zaak en is dus goed bekend met de Astra satellieten die hier in Zweden veel minder worden gebruikt.

Verder hebben we ons bezig gehouden met onze hobby's. Jaap is al heel ver met de stamboom, ook van mijn kant en vindt het superleuk. Ook heeft hij alvast de kerstverlichting in de bomen buiten klaargemaakt. Dat kan nu nog zonder koude handen te krijgen

Ik ben nu aan mijn 2e paar sokken bezig (voor mijzelf) en dat gaat lekker onder het TV kijken door.

Zo zijn er maar zo weer 2 weken voorbij gegaan.
Nu moet ik snel gaan, om mooi verzorgde nagels te krijgen. Kleur: ROOD!

Groetjes,

Truus


Typisch Zweeds (14)

Lussekatter

 
  Er zijn verschillende vormen, afhankelijk van de streek, maar meest voorkomende vorm is de vorm van de letter S waarvan er 2 in elkaar gevlochten worden. Een gemeenschappelijke betekenis, ondanks de wisselende vorm, is dat het brood magische krachten zou hebben. Daarom werd dit brood vroeger vanaf de kerstdagen bewaard voor mens en dier (bijv. ossen en paarden) tot het voorjaarswerk op de akkers begon. Dergelijk brood werd dan ook wel “zaaikoek” genoemd. Het zou de oogst zegenen en hongersnood voorkomen.
Ook gaf men vroeger kinderen lussekatter als een soort kerstcadeautje.
Zweedse mythologen denken dat de lussekatt werd gezien als het evenbeeld van de lievelingskat van de heidense godin Freja. In de grafresten van de Vikingen is offerbrood gevonden die deze theorie ondersteunen. De lussekatter hebben een geschiedenis van meer dan 1000 jaar in Zweden. Vroeger kon men geen saffraan in het brood bakken, maar werd de saffraan opgekookt in water en werd het mengsel met een penseel over het brood gestreken. Er zijn een 20-tal verschillende modellen, afhankelijk van de landstreek.
In Göteborg kent men de zgn.Djävelskatten (Duivelskat). Deze zou gemaakt zijn naar voorbeeld van het door Nederlandse scheepslieden meegenomen saffraanbroodje Duyvelskat. Deze vorm is uniek voor Göteborg.
Lusse in lussekatt zou ook betrekking kunnen hebben op de aartsengel Lucifer die gebruikelijk wordt verbonden met de duivel. In West-Zweden werden de lussekatter ook wel dövels- en dyvelkatter genoemd (duivelskatten).
Ook kan de naam zijn ontstaat in verband met het Luciafeest in december. Lucia is de godin van het licht.
Wat ook de oorsprong is, in deze tijd krijg je overal lussekatter aangeboden. Wij houden niet zo van de saffraansmaak, iets wat voor de Zweden vaak onbegrijpelijk is, al hebben we ook al eens een Zweed getroffen die het met ons eens was en zei “Het smaakt naar natte vaatdoeken”. Tja, smaken verschillen nu eenmaal....

Saffraan

Saffraan wordt geteeld in Spanje en de landen rond de oostelijke Middellandse Zee. Het woord saffraan komt van het arabische woord Zafran dat “geel maken” betekent. Saffraan heeft altijd een grote betekenis voor de mens gehad, voornamelijk als specerij, maar ook als geneesmiddel en als kleurstof voor stoffen. Saffraan werd reeds in de bronstijd gebruikt en zeker vanaf ca. 960 na Chr. commercieel verbouwd in Spanje.
Saffraan wordt gewonnen uit de meeldraden van een speciale krokussoort (Crocus savitus) en is wel de duurste specerij en kost in Zweden omgerekend ca. €650 per kilo. Niet zo vreemd als je bedenkt, dat voor 1 kilo saffraan een half miljoen stuifmeeldraden van 150.000 handgeplukte krokussen wordt gebruikt.

Hej då,

Jaap





Geen opmerkingen:

Een reactie posten