Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

zondag 7 december 2014

Druk met cultuur en meer......

Sinterklaas is weer achter de rug en de door mij gebakken speculaasbrokken zijn op. De pepernoten heb ik weggegeven als presentje bij een bezoekje dat we op 5 december aflegden. Wel even geproefd, en …..goed bevonden!

Ja veel cultuur in deze weken.
Vorige zondag ben ik met een paar leden van het koor naar Sunne geweest om daar de uitvoering van de “Messias” van Händel te zien.



De kerk was van buiten prachtig verlicht en bood een uitnodigende aanblik. Voor aanvang zat het binnen ook goeddeels vol. De Messias werd uitgevoerd door 4 solisten (sopraan, alt, tenor en bas) en het kerkkoor van Sunne, onder leiding van mijn vorige pianodocent Ragnhild Pettersson. Een professioneel orkest nam het instrumentale deel voor z'n rekening.
Wat was het geweldig! Echt heel erg genoten zonder pijn in de buik te hebben van mijn kapot gevallen camera (die ik net in september gekocht had :-( ) Net voor aanvang viel mijn jas op de grond en toen ik deze wilde oppakken, bleef ik achter het koordje van de camera hangen die toen met een smak op de stenen vloer terecht kwam, precies op de zoomlens!
Zoals gezegd, het heeft de pret niet gedrukt en zelfs de volgende dag genoot ik nog na. Voor kerst vraag ik dan ook een CD van de “Messias”. Komend jaar ook maar eens zien of ik de “Mattheüs Passion” ergens kan zien.

Dinsdagmorgen samen met Siv naar het Adventscafé geweest. Daar genoten we van een uitstekend ontbijt en daarna van een optreden van leerlingen van de Geijerskolan in Ransäter, een school waar je onderwezen kunt worden in verschillende cultuurstromingen (muziek, kunst, literatuur e.d.) en waar leerlingen uit heel Europa studeren.
Het optreden werd verzorgd door 4 meisjes die zongen en instrumenten bespeelden (dwarsfluit, klarinet en piano). Onze koorleider Jonas deed ook een deel van de pianobegeleiding.
Het was echt heel erg mooi.  

Donderdagmorgen hadden wij een optreden met ons koor in het verpleeghuis. De bewoners vinden het leuk om naar muziek te luisteren. Maar soms krijg je een reactie die je niet zo verwacht. Een man werd gevraagd of het mooi was geweest. Antwoord: “Ik hoor niet zo goed, en dat is misschien maar goed ook!” Tja......!

Vandaag is er het jaarlijkse concert van de muziekschool en mijn pianolerares vond dat ik maar mee moest doen. In het begin heb ik geprobeerd om er onder uit te komen, maar op een gegeven moment heb ik toch maar ja gezegd. Dit om mijn faalangst voor het spelen in het openbaar de baas te worden. Wat het gaat worden weet ik niet maar dat vertel ik de volgende keer. Nog een saillant detail: ik ben de enige volwassen leerling bij de muziekschool.
Hoe het wordt......ik ben gespannen en benieuwd :-)

Dinsdag waren we bij de buren en genoten van heerlijke smörgåstårta ter gelegenheid van Laila”s verjaardag. Het was heerlijk en gezellig!

Nu nog even wat muizenissen. We hebben nog steeds last van muizen. En wel in huis! We hadden al een tijd rattengif neergezet en daar werd volop in gegeten. Maar een afname van de populatie? Niet echt! Deze week vanuit Karlstad nog even wat anti-muizen dingen gekocht. Maar ook ouderwetse muizenvallen. In de drie stuks in huis zaten de volgende morgen 3 muizen. En vanmorgen nog eens eentje. Dat ruimt zichtbaar op. Zielig vind ik het ook wel, maar ja.......je moet wat, toch?

Jaap heeft zich ook echt niet verveeld. Hij is helemaal gefascineerd door de historie van onze voorouders. De stamboom van mijn vader voert al terug naar 1515 (na Chr. dat dan weer wel :-)).
Maar het is wel héél ver terug!
Graag tot dan!

Groetjes,
Truus

Typisch Zweeds (15)

De hembygdsgård.


Als je als toerist in Zweden komt zul je regelmatig het bord "Hembygdsgård" tegenkomen. Het ziet er uit als een openluchtmuseum met een verzameling oude gebouwen uit voorgaande eeuwen. Het is ook wel een openluchtmuseum maar veel meer dan dat. De hembygdsgård heeft een veel bredere culturele betekenis dan een openluchtmuseum in Nederland. Het is niet alleen een museum, maar er wordt ook bijv. Midsommarafton (Midzomerfeest) gevierd, er worden theaterstukken opgevoerd (bijv. Värmlänningerna in Ransäter), muziekfeesten (stämman) waar mensen uit het hele land op hun instrumenten spelen, bijeenkomsten van oldtimer auto's, jaar- en kerstmarkten, oude ambachten en optredens van bekende artiesten. 
Er zijn ongeveer 1400 van deze hembygdsgård in Zweden, dus 1 op iedere 7000 inwoners. In totaal zijn er ca. 8000 gebouwen.  Er zijn hele grote (zoals Skansen in Stockholm), maar ook kleine met slechts enkele gebouwen. Voor het onderhoud is een hembygdsgård vereniging verantwoordelijk, vaak ondersteund door de gemeente.
De gebouwen die er staan zijn kenmerkend voor de streek en zijn vaak verplaatst van hun oorspronkelijke plek naar de hembygdsgård. De laatste tijd wordt er echter ook vaker voor gekozen om waardevolle gebouwen op hun plaats te laten staan. 
De hembygdsgård is in de vorige eeuw ontstaan met het doel om de voor de streek kenmerkende gebouwen en voorwerpen te redden voor de toekomst. Het kon een hele boerderij of een enkel gebouw betreffen. In 2013 zijn de Zweedse hembygdsgårder bezocht door ca. 5 miljoen bezoekers, een stijging van 25% ten aanzien van een vorige meting in 2008.
Verwar de hembygdsgård niet met de bygdegård, want dat is een dorpshuis.

Hieronder een aantal foto's van activiteiten welke in een hembygdsgård plaatsvinden:
Bjuråker stämman - Bjuråker (Helsingland)

Bjuråker stämman - Bjuråker (Helsingland)
Bjuråker stämman - Bjuråker (Helsingland)
Bjuråker stämman - Bjuråker (Helsingland)

Gammelvala - Brunskog (Värmland)

Gammelvala - Brunskog (Värmland)

Gammelvala - Brunskog (Värmland)

Midsommar Delsbo (Helsingland)

Midsommar. Äppelbo (Dalarna)

Ransäter stämman - Ransäter-Munkfors

Openluchttheater Värmlänningerna - Ransäter-Munkfors
Dit was weer een stukje Zweedse cultuur, tot de volgende keer,

Hej då,

Jaap

Geen opmerkingen:

Een reactie posten