Volgers

dinsdag 19 mei 2015

Vakantieverslag apriil/mei 2015 - week 3 en 4

Zaterdag 2 mei

De dag begint mooi maar fris. Een goede dag om te reizen. We vertrekken rond 9.30 uur. We hebben echt een prima dag uitgekozen, want het is heel rustig op de weg, alleen in het Ruhrgebied is het wat drukker. Maar geen files , en dat is al heel wat :-)
Om 17.30 komen we op de camping aan. Het is nog steeds zonnig, maar nu ook heerlijk van temperatuur. We gaan nog even lekker in de zon zitten met een pilsje. Daarna zet Jaap de tent even op en ik maak eten. We genieten van een lekkere avond en boeken de boot voor de terugreis. Rostock-Trelleborg op woensdag 13 mei. Dan zijn we Hemelvaartsdag weer thuis en zien we Alde weer. Leuk! Benieuwd hoeveel ze gegroeid is :-)
Maar voor het zover is, is er nog een hoop te doen!

Zondag 3 mei

Na een lekker ontbijt gaan we beginnen aan de bezoeken die we af gaan leggen. We beginnen bij de familie. Eerst John en Hilda in Hoogeveen, koffie drinken met aardbeienvlaai. Een goed gesprek en ook nog heel leuk dat we Liane en de kinderen treffen.
Daarna naar Beilen, naar Marten en Ria waar het ook altijd goed toeven is. Ria  verwent ons met patat en Kwekkeboom kroketjes. Oh …..lekker!
Na een gezellige middag en avond komen we in het donker op de camping aan. De planning voor morgen is al klaar, we gaan naar de markt in Hardenberg.

Maandag 4 mei

Tegen koffietijd zijn we in Hardenberg. Dit stadje kennen we nu op ons duimpje en de auto heeft al snel een goed plekje dichtbij het centrum. Eerst even koffie drinken op een terrasje. Het is wel aan de frisse kant, maar met een jas aan is het goed te doen. Dan naar de markt. We lopen rond en ik verlekker mij aan een kraam met fournituren. Zoiets mis ik in Zweden. Ook de grote hoeveelheid groente en fruit is een lust voor het oog. Maar de viskraam..... dat is een trekpleister.

We genieten van een lekkerbekje en Jaap ook van zoute haring...met uitjes. Dan gaan we boodschappen doen. We beginnen met het non food spul. Tassen vol bij o.a. Kruidvat en Action! Als we dat gedaan hebben vinden we het wel welletjes. Ik laat nog even mijn brillen bijstellen en dan gaan we naar de camping. We kunnen nog een poos buiten zitten en om 20.00 zijn we stil ivm de dodenherdenking. Alleen de vogels fluiten hun hoogste lied.

Dinsdag 5 mei

We komen buiten en het is raar, warm weer. Er waait een soort föhnwind. Als we klaar zijn met de ochtendrituelen, stappen we in de auto en gaan naar Bedum op visite. We worden hartelijk ontvangen door André en José  en drinken koffie binnen. De lucht begint al te werken en rond de middag plenst en onweert het dat het davert. We krijgen ook nog een heerlijke lunch en als het  tijd is voor ons volgende bezoek, nemen we afscheid.
Haren is de volgende plaats die we aandoen. Ook door Elsbeth en Henk worden we onthaald met heerlijkheden en een gezellig gesprek. Ook een heerlijke warme maaltijd krijgen we voorgeschoteld ! De tijd vliegt en voor we het weten is het tijd om te gaan. De goederen die mee moeten voor Jasper en Malin worden in de auto geladen en weer is het donker als we op de camping aankomen.
We inspecteren de tent en de caravan, maar die hebben het zware weer met glans doorstaan.

Woensdag 6 mei

Ook weer een drukke dag voor de boeg. Zelfs de wekker gezet. We beginnen ons tournee bij Giny en Jakob in Winschoten. Ook hier weer hartelijkheid en koffie. Even later maken we ook kennis met Elize die met opa wat later binnenkomt. Elize kruipt gelijk bij oma op schoot om voorgelezen te worden uit het door mij geschreven boekje: Kiko het kuiken. Leuk om te zien hoe een 2 jarige erop reageert. Daar maak je dan een foto van :-)

Dan een heerlijke lunch en daarna is het tijd om te vertrekken. Op naar Onstwedde, naar onze lieve en kwieke 100 jarige mevrouw Bolt. Altijd weer een heerlijkheid om elkaar te zien. Ondanks mijn nadrukkelijk verzoek om geen drukte te maken, stond er toch een schaaltje met lekkers klaar. Lief! Samen bekijken we nog de fotoboeken van haar 100e verjaardag en dan gaan we er weer vandoor.
Nu naar Ter Apel naar Harry en Aletta. Onderweg moeten we de auto aan de kant van de weg zetten, want het hagelt heel erg hard, en ook onweert het. Ter Apel is ook altijd een vaste pleisterplaats voor ons. Hier is het altijd gezellig, en uitgepraat raken we ook niet. Ook niet na de heerlijke maaltijd die we krijgen, Dus deze avond zijn we knap laat terug op de camping. Moe maar zeer voldaan :-) Jammer alleen dat Jaap zijn telefoon heeft laten liggen.

Donderdag 7 mei

Weer naar Ter Apel dus vandaag. Eerst halen we de telefoon op en drinken we koffie. Een anderhalf uur later nemen we echt afscheid en dan gaan we de food -boodschappen doen. In Ter Apel zijn alle winkels binnen handbereik en bovendien is er markt. Als alles in de auto zit, ga ik nog even bij een kapsalon binnen, en ik kon haast gelijk geholpen worden. Dan zijn we flauw van het gesjouw. We gaan terug naar Meppen en genieten nog een poos van de zon. In de avond zijn we druk met telefoontjes plegen.

Vrijdag 8 mei

Vandaag vertrekken we uit Meppen. Op ons gemakje ruimen we de boel op en net voor de middag rijden we weg. We hebben de GPS opdracht gegeven om ons via binnendoorweggetjes naar Wehe-Den Hoorn te leiden. We genieten van een prachtige rit met mooi weer. We kijken uit naar een mooi plekje om even te staan en een broodje te eten. Deze plek vinden we. We zetten de caravan neer met zicht op het Paterswoldsemeer. We zetten de stoeltjes neer en genieten van zon en lunch.

Na een poos moeten we weer verder. Ver is het niet en als we op onze privé kampeerplek aankomen worden we door onze gastheer Dick hartelijk verwelkomd met koffie op het terras. Als ook Tity  thuis komt, maken we gezamenlijk eten klaar.

Daarna gaan Tity en ik nog even met de auto een rondje Noord-Groningen doen. Daarna nog een paar gezellige uurtjes met elkaar doorgebracht.

Zaterdag 9 mei

Na een voortreffelijk ontbijt met verse broodjes en later nog koffie gaan we net na de middag naar Groningen om nog even te winkelen. In Paddepoel treffen we nog een oud collega van mij. Als we het shoppen wel gezien hebben kijken we of een andere oud collega en haar man thuis zijn. En ja....! We drinken koffie met Fenny en Roel en praten bij. Helemaal leuk!
Dan gaan we richting Winsun waar we even bij de plaatselijke snackbar eten. Smaakt prima! Dan hebben we nog even tijd en bezoeken onze oude buren Hilleke en Cenny. Dit past nog net even, en is ook eventjes heel leuk.
Dan het volgende bezoekadres. Ook in Winsum. Ook bij Jasper's vriend Alexander en zijn vriendin Monique is het erg gezellig. We hebben altijd voldoende gespreksstof en aan lekkere hapjes ontbrak het ook niet :-)
Maar tegen 23.30 nemen we afscheid want bij mij is het kaarsje opgebrand :-)

Zondag 10 mei

Vandaag bezoekjes aan Winsum en Groningen. Eerst gaan we naar Winsum. We worden heel hartelijk ontvangen en onder de koffie komen eerst serieuzere onderwerpen aan de orde. Onze vriend is ernstig ziek en er zal een heel traject van behandelingen volgen in de komende maanden. Maar de gespreksstof wordt daarna luchtiger en de sfeer is als vanouds. We krijgen ook nog een heerlijke lunch, met zoute haring voor Jaap! Nog even napraten en dan moeten we richting Groningen.
Hier moeten we zijn op een adres waar we nog niet eerder waren. Dat kan ook niet, want Hans en Jannie zijn de dag voor onze komst verhuisd! Maar alles was al op de plaats en het ziet er gezellig uit. Het is mooi weer en de dames zitten op het balkon terwijl de heren autoraces kijken. Ook hier is het weer erg leuk. Verwend worden we ook weer, want er wordt Chinees gehaald en gegeten. Lekker hoor!
In de avond vertrekken we weer richting Wehe-Den Hoorn.

Maandag 11 mei

Prachtig weer vandaag. Na het ontbijt gaan we nog even naar Winsum voor een laatste bezoekje in deze vakantie. Joop en Mieke zijn net precies terug van vakantie, maar terwijl de wasmachine werkt, praten wij bij. We spreken af dat zij deze zomer bij ons komen, en dat is leuk. Na nog een broodje te hebben gegeten, gaan we nog even de laatste boodschapjes halen bij Aldi en AH. Voor het eerst proberen we kroketten mee te nemen in het diepvriesvakje.
Terug bij de caravan genieten we samen met Dick van de zon op het terras met het prachtig weidse uitzicht. Het Groninger land is prachtig!
Ik besluit nog even naar Leens te gaan om plantjes te kopen. Die zijn in Nederland veel goedkoper en krachtiger. Uiteindelijk zijn het 1 tray, 1 doos en 2 grote potten vol geworden. Mooi!
We genieten 's avonds binnen, buiten is het te koud nu, van een heerlijke maaltijd met fantastische biefstuk! Daarna nog een gezellige avond met elkaar gehad.

Dinsdag 12 mei

Vandaag is het weer tijd om te vertrekken. We pakken alles netjes in, de planten tussen de bedden in (past precies). Als we klaar zijn drinken we nog samen met Tity en Dick koffie. En dan gaan we er vandoor. Richting Rostock, vanwaar we woensdag de veerboot naar Trelleborg nemen. We hebben prima reisweer, droog en bewolkt. Zonder files bereiken we camping Buchholz. Een prachtige natuurcamping, met veel vrolijke konijnen! We kunnen dan nog even in de zon zitten, en daarna gaan we bij het restaurantje op de camping wat eten. Dan nog een relaxte avond en een lekkere nacht slapen.

Woensdag 13 mei en donderdag 14 me1

Na het ontbijt en een kopje koffie gaan we naar Rostock, een ritje van 130 km. Tijd hebben we genoeg en onderweg nemen we nog een keer koffie. Zonder problemen komen we op de terminal.De rest van Duitsland staat vol met files, horen we op de radio. Maar goed dat we gisteren naar deze kant van Hamburg zijn gegaan!

We kunnen na een poosje wachten de ”Peter Pan” oprijden. Een heel erg mooie boot. Op de boot is het niet heel erg druk, hetgeen we wel hadden verwacht. Na een tijd gevaren te hebben krijgen we trek. Maar....wat blijkt? Restaurant gesloten. Gaat pas een dik uur voor het aanleggen open!
Dan maar bij de panoramabar een sandwich en wat drinken kopen. Smaakt ook wel goed, maar het was niet de bedoeling. Om 19.15 leggen we aan in Trelleborg. Voor de aankomst hebben we een prachtig uitzicht op de haven van Trelleborg.

We rijden direct naar de camperplaats, ca 500 meter van de terminal. Dit is nu een betaalde camperplaats geworden. 80Kr per nacht. Maar omdat we niet de hele nacht blijven, plan is om rond 3.00 uur te gaan rijden, is het gratis :-) We gaan slapen en als we wakker worden is het 4.00 uur. Om 4.30 rijden we richting huis. Ik verbaas me dat er toch nog aardig wat auto's op de weg zijn om die tijd en dat op Hemelvaartsdag. De rit van 630km verloopt vlot, maar voor Göteborg knappen we nog even een uiltje, want we worden slaperig. Zonder mankeren komen we om 15.30 onze eigen oprit op. Lekker ook weer, dat thuiskomen!
We pakken het hoognodige uit en de wasmachine wordt gelijk in gebruik genomen.
Morgen de rest uitpakken en dat is zeker met alle boodschappen die we hebben gekocht, een hele kluif. En...morgenmiddag zien we onze kleine Alde weer, want zij komt samen met papa Jasper en mama Malin het weekend logeren!!

Ook deze reis hebben we buitengewoon genoten van al het moois, maar ook van alle hartelijkheid die we bij iedereen hebben ontvangen. Geweldig!