Volgers

Blogarchief

dinsdag 8 september 2015

Uit en Thuis!

Na een heerlijke vakantie van 10 dagen zijn we donderdagavond weer thuisgekomen.
We zouden nog een paar dagen langer wegblijven dmv een stopover in Mora.
Maar toen we een eindje voor Mora waren werd het weer zo slecht, dat we besloten om naar huis te gaan. En “Home Sweet Home” in Munkfors scheen de zon (af en toe :-)!).

We hebben het, zoals gezegd erg fijn gehad. Omdat we pas later op de dinsdag konden vertrekken hebben we de reis naar Sundvall in 2 etappes gedaan. De eerste nacht stonden we op de camping in Loos. We stonden daar samen met een motorrijder en nog een paar mensen in een stuga. Dus geen volle bedoening!
Woensdagmorgen zijn we weer doorgereden voor de volgende etappe naar Oxsta, ca. 11 km ten westen van Sundsvall.  We stonden daar op een heel kleine camping, waar we zelfs een paar nachten alleen stonden. Wij hebben daar totaal geen moeite mee, overigens.
De camping lag aan een meer waar ik vrijwel iedere morgen in zwom. Het was niet warm moet ik zeggen, maar ondanks dat vond ik het heerlijk!

Wat we ook heerlijk vonden is dat we op 20 km afstand van Jasper en Malin's huis stonden. Zo konden we elke dag genieten van kleinkind Alde en haar paps en mams.
En genieten doe je met haar in de buurt. Ze heeft plezier voor 10 en dat straalt eraf.

Veel leuke dingen hebben we samen gedaan. Zo hebben we fantastisch gegeten in een Chinees/Mongools restaurant. Veel werd klaargemaakt op jouw verzoek. Alles supervers.
Alde genoot van onze aandacht en die van het personeel. Zo leuk! We aten allemaal wel iets te veel misschien, maar het was geen zware kost en het verteerde snel.

Ook hadden we een gezellige BBQ samen. Het was prachtig weer en dat was meer dan de weerberichten van tevoren aangaven. Alde genoot van een bosbessenhapje. Daarvoor was ze helemaal “ingepakt” want bosbessenvlekken zijn moeilijk te verwijderen.

Zondag vierden we Alde's eerste 6 maanden, wel iets te vroeg, maar dat was omdat wij er nu waren, met door Jasper zelfgemaakt ijs! Nou ze kunnen zo een ijssalon beginnen (zoals mijn ouders vroeger hadden, toen ik nog in de luiers was). Wat lekker en feestelijk met vuurwerk opgediend :-)

Alde kreeg een dienblad met 3 verschillende fruithapjes. Dat ging er lekker in, maar eentje was wel zuur, vond ze.

Daarna gingen Jasper en Malin iets gezelligs doen, en waren wij oppas opa en oma!
Wij zijn nu gecertificeerd, het is maar een weet!

Maandag ontbeten we bij Malin en Alde en na het ontbijt gingen ze met ons naar de camping, waar we tot halverwege de middag in de zon aan het meer hebben gezeten. Genieten hoor!

Dinsdagavond was het al weer tijd om afscheid te nemen. Maar eerst genoten we nog van een door Jasper gekookte maaltijd. Mmmm! Maar het afscheid nemen nam veel tijd in beslag. Het was: Rekken en erbij blijven haha! Wanneer we elkaar weer zien is nog de vraag, maar in ieder geval met kerst. Wellicht voor die tijd ook nog heel eventjes. We zien het wel. Tot die tijd maar Facetimen!

We hebben ook nog verschillende dingen met z'n beiden ondernomen.
Boodschappen gedaan in het supergrote winkelgebied Birsta. Gedeeltelijk samen met Malin en Alde.
Naar de jaarmarkt in Liden geweest, maar dat konden wij niet het hoogtepunt van het jaar, en zelfs niet van de dag noemen.
Ook het bezoek aan het Thaise paviljoen was niet heel spannend, alhoewel het er erg mooi uitzag. Maar een wonderlijk contrast met de Zweedse bossen er rondom heen. Het paviljoen is een geschenk aan de koning van Thailand die ooit een bezoek bracht.

Wat wel heel mooi was, en waar we op één van onze rondritten zomaar terecht kwamen, was Gudmundstjärn. Helemaal in “the middle of nowhere” bevond zich een boerderij waarvan de bewoners vanaf een paar eeuwen geleden volledig zelfverzorgend waren. De laatste boer stierf in 1943 en sindsdien is het niet meer bewoond. Nu is het in eigendom van de gemeente Sundsvall en het is goed onderhouden, zoals de foto's laten zien.

Ook verderop kwamen we nog prachtige plekjes tegen die een foto waard waren:
Beverdam

Woensdagmorgen vertrokken we van de camping. We kozen een route die niet snel, maar heel mooi was. En overnachtten op een basic camping. Prima voor een nachtje tussendoor.

Nu is de caravan van binnen schoon en klaar om weer in de carport gezet te worden. Ook de buitenkant is door Jaap gewassen en verder winterklaar gemaakt.
Tot volgend voorjaar staat ons huis op wielen in zijn carport. We hopen er volgend jaar net zoveel plezier aan te beleven als dit jaar. Daar gaan we voor!