Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

maandag 18 januari 2016

IJskoud het mooist!


 

Wat is het mooi in deze ijskoude tijd.
Gisteren scheen de zon dat het een lieve lust was en met een strakblauwe lucht leek alles een plaatje! Maar wel koud....gistermorgen om 10.30 was het nog -22,5 graad!
Dit is eigenlijk al sinds donderdag zo. De sneeuw blijft met dit weer prachtig wit en op de wegen geen problemen. Donderdag reed ik naar Karlstad en weg 62 was nagenoeg schoon en droog en dus totaal niet glad.
Met deze kou heb je ook veel sporen om het huis. Vlak naast de slaapkamer en voor het terras zijn nu sporen te zien van een groot beest. Wij denken dat het de voetstappen van een eland zijn, maar als iemand iets anders weet, dan horen we het graag! Jammer dat we het beest niet gezien hebben!
Ook over de rivier lopen sporen. Dieren weten kennelijk heel goed wanneer het vertrouwd is om over te steken. Het vriest wel heel erg, maar de vorst begon pas echt nadat de sneeuw gevallen was (van vorige week zaterdag tot en met dinsdag). Jaap heeft weer veel sneeuw moeten ruimen samen met zijn “kameraad”: de sneeuwblazer!
Als ik Jaap vorig weekend al had willen helpen met sneeuwruimen, dan was dat niet gelukt, want deze vrouw zat in de lappenmand. Echt een paar dagen goed beroerd, maar sinds begin van de week gaat het weer goed. Zo kon ik weer voor het eerst lesgeven na een lange tijd (vakantie en kerstperiode). Ook is er nu een naaigroep gestart. We hebben 2 naaimachines en 2 kleermakers, die met vakwerk kleding kunnen vermaken. Ik zal ook bij deze groep actief zijn. Op donderdagavond is er een “kunst”groep. Tekenen en schilderen. Helaas valt dit samen met mijn koor en het is niet mogelijk om alle heren te dienen.

Vandaag ga ik met Rita weer eens tekenen en schilderen. Als “opwarmertje”ben ik zelf al eens een keertje met potloden aan de gang gegaan. Ik was niet ontevreden :-)
Af en toe is er nog wat tijd over voor onze hobby's, maar eigenlijk zijn de dagen echt veel te kort!
Maar deze klacht wordt hier meer gehoord!!

Jaap besteedt veel tijd aan de administratie van “de school” en dat is een behoorlijke dobber. Afgelopen week is er een oprichtingsvergadering geweest. Het hele gebeuren moet een vereniging worden om gebruik te kunnen maken van subsidies e.d.
Jaap zit nu in het bestuur.

Vanuit de school vloeien ook hele leuke dingen voort. Zaterdagavond werden we (de docentengroep) uitgenodigd bij een Syrische familie. Dit als dank voor hetgeen wij doen.
Wat een gastvrijheid ondervonden we bij dit gezin. Het was superleuk en we hebben genoten van het heerlijke en overvloedige eten. We rolden na afloop bijna de deur uit, en we waren een fanstastische ervaring rijker!

Bij thuiskomst kwam de volgende uitnodiging al weer binnen voor een bezoek (met fika!) op zondag. Dit keer bij een Pakistaanse familie. En wat voor een fika! Taarten, eigengemaakte pizza met een Pakistaanse twist en een aantal snacks. Wat een hartelijkheid toch allemaal!
Het was een multicultureel weekend. Zeker voor herhaling vatbaar! De weegschaal denkt daar misschien anders over:-(
Dit is weer eens een fijne tegenhanger tegen alle nare geluiden die je hoort.











Zaterdag was er weer veiling en er was heel weinig publiek. Dat betekent over het algemeen dat er ook minder hoog geboden wordt. Gevolg: Ik kwam met een behoorlijk aantal dozen thuis, waaronder 4 dozen vol garen voor 30 kronen. Die neem ik mee naar school, dan kunnen daar warme truien en wanten van worden gemaakt. Ook nog een hele leuke lamp gekocht, die ook nog precies bij de gordijnen past. Verder nog een paar dozen waar een enkel dingetje voor mij in zat. De rest verkoop ik weer op de loppis. Zo houdt je de kringloop gaande en voorkom je verspilling!

Dit was het weer voor nu, graag tot de volgende blog!

Groetjes Truus








Geen opmerkingen:

Een reactie posten