Volgers

zaterdag 21 mei 2016

Voorjaarsvakantie 2016 - deel 2

Dinsdag 19 april

We breken vandaag op en vertrekken na de koffie richting Duitsland. Aanvankelijk is het vrij rustig op de weg, maar dat verandert geleidelijk aan. Een file dient zich aan en dat kost ons ruim een half uur. Maar reuze haast hebben we ook niet. De rit is rond de 265 km vandaag en dat is goed te doen. Bij aankomst op camping Lahnbeach in Dausenau krijgen we een mooi plekje aan de romantische rivier de Lahn. We zetten het voortentje vlot op en na de koffie gaan we naar Bad Ems om een hapje te eten.
Al redelijk vroeg liggen we 's avonds in ons bedje.

Woensdag 20 april

Het is prachtig weer vandaag en na het ontbijt en de douche zetten we de stoelen in de zon. We lezen een paar uur en Jaap zet de schotel neer zodat we weer een beetje het wereldnieuws kunnen bekijken. In de middag vertrekken we naar Nassau, hier 4 km vandaan. Historisch gezien zeer verbonden met het Nederlandse koningshuis. Het is maar een heel klein stadje en zeer rustig. Maar misschien is dat het weekend anders, want dan is er een handelstentoonstelling.
Lekker ijs verkopen ze er ook. Dat ontdekken wij proefondervindelijk.

We kopen nog even wat dingen voor de BBQ. Want je moet toch ten volle van het mooie weer genieten, hetgeen we ook doen.

Donderdag 21 april

Vandaag is het weer werkelijk stralend! In zomerkleren zetten we koers naar Dietz. Wat is de natuur hier mooi. Zoveel kleuren groen! Onderweg zien we een handwijzer met de tekst: Kloster Arnstein Het klooster staat in Obernhof. Het ligt hoog op een berg en we bereiken het via een smal weggetje. Boven gekomen genieten we van het prachtige uitzicht over de rivier de Lahn.

In de kloosterwinkel kopen we een fles kloosterlikeur, maar pas nadat we ervan geproefd hebben! We bezoeken ook nog de kloosterkerk. Die is eenvoudig maar mooi!

Dan gaan we door naar Dietz. Hier bevindt zich de Oraniënburg, het stamhuis van de Oranjes. De burcht torent boven alles uit. Tegenwoordig heeft het gebouw een multimaatschappelijke bestemming.

Ik zie nog een grote secondhand winkel en we neuzen er even rond. Een mooi vest en een paar CD's rijker komen we de winkel uit. Dan nog even een terrasje en wat rondlopen en dan op weg naar de stad Limburg.
Wat is het daar ook prachtig. De Domkerk torent uit boven de stad. De buitenkant is mooi en heel apart. De binnenkant valt tegen, vinden wij.
Maar Limburg is zeker de moeite van het bekijken waard! Heel romantische straatjes met prachtige huizen.

Na nog even koffie te hebben gedronken op een terrasje is het tijd om terug te gaan. Als we op de camping komen, kunnen we nog even een poosje in de zon liggen. De temperaturen waren vandaag boven de 23 graden, en dat maakt deze dag nog mooier!

Vrijdag 22 april

De dag begint bewolkt en de weersvoorspelling is niet geweldig. Maar als we rond 11 uur van de camping vertrekken begint de zon door te breken. We gaan richting Lahnstein. In dit gebied zijn heel veel burchten. De eerste van deze dag is ¨Lahneck¨. Jaap gaat alleen even kijken, want te weg erheen is niet echt geschikt voor mij. Hij is al vrij snel weer terug. De burcht is niet voor publiek toegankelijk, maar het uitzicht is de moeite waard.
Uitzicht op de "overburen".

In het stadje hebben we wat rondgekeken, maar behalve de mooie vestingmuur was er weinig bijzonders te beleven. Wel is er de beste bakker van Duitsland. Dat moeten we nog even testen natuurlijk :-) En ja, goedgekeurd!
We gaan vervolgens langs de Rijn naar Braubach. Ondertussen is het weer lekker warm weer geworden. Daar willen de Marksburg ( ook een burcht) bekijken die erg hoog gelegen is. De weg erheen is smal en steil. En vanaf de parkeerplaats is het ook nog een hele klim. Al deze moeite eindigt in een teleurstelling. Je kunt er alleen in met een gids en de hele entourage is erg commercieel. Niet zo leuk eigenlijk, maar het uitzicht is mooi.

De volgende burcht daarentegen was heel erg leuk en publieksvriendelijk. Het is burcht Sterrenberg. Eén van de twee burchten die vlak bij elkaar liggen. Zij behoorden vroeger toe aan 2 broers die in onmin leefden. Bij Sterrenberg is ook een restaurantje waar wij genieten is de zon van een koppje koffie. We zitten hier een behoorlijk tijdje en genieten van het prachtige zicht over de Rijn.

Bijschrift toevoegen

Al met al hebben we wel genoeg gezien en we gaan via kleine weggetjes terug naar de camping.
We doen nog even wat boodschappen en eten lekker bij de caravan.

Zaterdag 23 april

Vannacht begint het te regenen en we staan laat op. Geleidelijk aan komen er wat droge momentjes. We gaan na de koffie naar Nassau. Daar is feest. Eigenlijk houdt het het midden tussen een braderie en een beurs. We hebben er niet een hele hoge pet van op, maar het is er wel gezellig.

We bekijken een deel en onderbreken ons geslenter met een bezoekje aan een viswinkel. Daar eten we vers gebakken kabeljauw met frites. Heerlijk! En gelukkig zijn we precies op tijd, want we zijn de laatsten die er kunnen eten. Ze sluiten altijd rond 1 uur en zo ook nu, ondanks de vele mensen die nog binnen komen. Na het eten zijn we lekker opgewarmd, want het is koud!! 7 graden. Een heel verschil met gisteren, toen zaten we in zomerkleren.
We bekijken de rest en gaan terug naar de caravan en nemen even rust.

In de middag bezoeken we Burcht Nassau. Een Doornroosjeachtige entourage. Vanaf hier ook weer mooie vergezichten. Zeker vanuit de hoge toren, waar Jaap geweest is. Na een warm kopje koffie mogen we naar boven om in de ridderzaal de stamboom van de Oranjes te bekijken. Echt leuk!

Dan sluiten we de dag af met een rustige avond. Met een beetje TV kijken en zo :-)

Zondag 24 april

De hele nacht regende het en het is koud. We besluiten van deze dag een luie dag te maken. En dat is wat we doen. We lezen en spelen wat potjes scrabble.
In de avond lopen we richting het dorp. We willen eten in een oude herberg, maar die blijkt alleen maar op afspraak open te zijn. Ook het platselijke hotel is gesloten. Dan ontmoeten we een mevrouw die ons verwijst naar een kroeg die Marlene heet. Ze zegt erbij dat, als we daar niet terecht kunnen, zij wel iets zal fixen voor ons. Maar Marlene was wel open. Marlene zelf is een dame van in de zeventig en zij duikt de keuken in. Het duurde wel heel lang voor het klaar was, maar het was wel gezellig. Daarna in de hagel naar de caravan en daar nog TV gekeken. Een echte lazy sunday!

Tot zover weer deze blog. In de volgende blog gaan we weer verder door Duitsland.