Volgers

Blogarchief

zondag 3 juli 2016

Inhalen......

We hebben besloten dat het onmogelijk is om over de afgelopen tijd blogs in te halen. Daarom laten we in ieder geval het laatste deel van onze Nederland-Duitsland reis vervallen.
Wel willen we nog graag diegenen bedanken, die ons verblijf in Nederland zo gezellig hebben gemaakt. Jullie ontvangst was geweldig en door ons zeer gewaardeerd!

Bij onze thuiskomst, na 5 weken reizen, snel de boel uitgepakt en ingepakt. Want 10 dagen later vertrekken we opnieuw. Een super drukke tijd, want in de tuin moest het nodige gebeuren en ook voor “de school” moesten we weer aan de bak.

Maar op zaterdag 28 mei vertrokken we naar Sundsvall.

De "drukke" E4 bij Sundsvall
Na een lange, maar prima, reis, was het leuk om Alde, Jasper en Malin weer in het echt te zien.

Tijdens ons verblijf stonden we weer op dezelfde camping als vorig jaar. Een prima uitvalsbasis voor uitstapjes en bezoekjes van en aan de kinderen.

We vierden moederdag en mijn verjaardag (twee dagen tevoren) met een heerlijk etentje. Een verjaarscadeau van de kinderen!

Maar dit was nog niet het laatste etentje! We hebben in deze 16 dagen vrij veel horecagelegenheden bezocht en heel lekker afwisselend gegeten. Van alle windstreken, van Amerika tot Mongolië! Het zou te ver gaan om van ieder bordje eten een foto te plaatsen!
Er was ook veel te vieren. Jasper en ik vierden onze verjaardagen op de dag zelf, maar ook Malin was in mei jarig geweest en ook haar dag werd gevierd! Ook de Zweedse Nationale feestdag vierden we , en op deze dag vierden we tevens onze trouwdag.
Het zal je niet verwonderen dat veel feestelijkheden gepaard gingen met eten.
Met mijn verjaardag was het stralend weer (eigenlijk ons hele verblijf in Sundsvall e.o.) en we gingen grillen en pannenkoeken bakken op open vuur.

Met Jasper's verjaardag lunchten we buiten de deur op een chique lokatie. Alde was toen niet mee, zij was op de crèche (förskola) en kreeg daar haar maaltje :-) Maar 's avonds was ze thuis wel van de partij!

Zaterdags nodigden Jasper en Malin ons uit voor een fika (koffie met "wat" er bij). We gingen naar het eiland Alnö, waar een hele goede bakker zich heeft gevestigd in een voormalig fabrieksgebouw. Ook hier hebben we weer volop genoten van het lekkers en een prachtig uitzicht.

Op Nationaldagen (6 juni) gingen we, samen met Daan en Liesbeth (die de zaterdag ervoor gekomen waren en op de camping een caravan huurden), Jasper en Alde, naar Norra Berget. Dit is een prachtige locatie voor gezinnen om een dagje uit te hebben. Malin ging lekker shoppen. Wederom was het prachtig weer en we genoten van het uitzicht over de stad, de genietende mensen, de omgeving en van al het moois wat er te zien was.
Ook Alde genoot! Maar dat doet ze haast altijd!

Na de wandeling aten we nog wafels in het restaurantje op Norra Berget en namen daarna afscheid van Jasper en Alde. Wij en Daan en Liesbeth gingen nog even naar het centrum van Sundsvall waar het gezellig druk was op deze Zweedse feestdag.

Samen met Daan en Liesbeth hebben een bezoek gebracht aan Gudmundstjärn. Dit is een boerenbedrijf op een zeer afgelegen plek midden in de bossen in de omgeving van Sundsvall. Deze boerderij was geheel zelfverzorgend. De eerste bewoning was in het eind van de 18e eeuw en de laatste bewoners zijn in 1943 vertrokken.

Restauratiewerkzaamheden aan de kilometers lange hekwerken

Nieuwe staanders met gebrande punten

Ook werd er een dak gerepareerd met de houten spaandakpannen. Eén dak kost 3 weken werktijd met 2 man!

Ook was het tijd voor loppis. Samen met Liesbeth ben ik een keer 4 uur in één gebouw geweest en vrij veel dingen gevonden. Wel gepauzeerd intussen. Jaap en Daan maakten een wandeling vanaf de camping. Maar de mannen zijn ook wel mee geweest. Jaap kocht een keer 4 spiksplinternieuwe toetsenborden voor “school” voor 100 kronen. Maar het hoogtepunt in onze loppiscarrière was wel de laaaangste loppis van Zweden. Een route van 47 kilometer door het Ljusnansdal. Op heel veel verschillende plaatsen was er loppis. Vaak een met meerdere standhouders, maar soms ook 1 per lokatie. Ook de route zelf was prachtig, evenals het weer. Een dag waar wij samen met Daan en Liesbeth erg van genoten.

Moe maar voldaan en met leuke aankopen, kwamen we weer aan op de camping. Samen brachten de zondag door op een relaxte manier: drie personen gingen vissen en ik lag lekker in de zon. Jasper, Malin en Alde waren die dag ervoor al vroeg richting Noorwegen op vakantie gegaan, dus we hoefden geen dag meer te zeggen. Begin augustus komen ze hier. Heerlijk!

's Maandags weer allemaal weer naar huis. Onderweg nog samen met Daan en Liesbeth koffie gedronken op een prachtige plek. Thuisgekomen nog snel wat zaken uitgepakt en de volgende dag moest er eerst gras gemaaid worden. Wat stond het hoog! We hadden absoluut kunnen hooien! Ook zat er nog een mierennestje voor de schuur:
In de tuin stond ook van alles in bloei.

Op woensdag werd Jaap aan zijn oog geholpen aan staar. Alles verliep voorspoedig!

Op 21 juni werd er door Aktiva Medmänniskor i Munkfors (onze vereniging voor de hulp aan vluchtelingen) ter gelegenheid van de kortste nacht een nachtwandeling voor de asielzoekers georganiseerd. De lange dagen hier zijn voor de meesten van hen een nieuwe ervaring! Jaap ging hier ook mee en ze hadden een prachtige wandeling langs de rivier die werd afgesloten bij een grillplaats met een kampvuur.

Aan het eind van de week dienden zich logé's uit Winsum voor 1 nacht aan. Ik had een smörgåstårta gemaakt, zodat er niet in de keuken gestaan hoefde worden. Het was erg gezellig en we praatten lekker bij.
Zaterdags vertrokken ze na de koffie en in de middag werden we op een feest van onze buurman verwacht. Daar kon ik maar eventjes blijven, want ik moest repeteren met het koor voor de “kerknacht” die avond. Het begon om 18.00 uur en duurde tot 23.15! Het was leuk, maar ik hoef niet te zeggen dat ik bekaf was, toch?

Dinsdag kwamen Alex en Monique, vrienden van Jasper, die een week met elkaar in Noorwegen vakantie gevierd hadden. Voor hen (en voor ons) ook een smörgåstårta gemaakt. Zij verbleven 10 dagen in het huis van Erik en Angélique, dat ze gehuurd hadden.
Op die manier konden we samen, maar ook los van elkaar leuke dingen ondernemen. Samen met hen vierden we Midsommerafton in Sunne, waar we ook geluncht hebben.

We bezochten een paar loppissen. Ook gingen we samen naar de veiling ( Jaap bleef die keer thuis, want er was nog veel werk voor “de school” te doen.) Woensdagmorgen gingen we met z'n vieren naar Torsby. Samen koffie gedronken en gewinkeld. Daarna trakteerden zij ons op een heerlijke lunch bij “Sahlströmsgården”. Bedankt, het was heerlijk!
Blij met hun vergaarde spulletjes vertrokken ze op vrijdag 1 juli richting huis. Tot een volgende keer hoor!

Op woensdagavond hadden we ons jaarlijkse zomerconcert met het koor. Het was nog nog een hele dobber, met moeilijke liedjes, maar we kregen een groot applaus :-)

Zo, dit geeft wel een beetje weer hoe turbulent ons bestaan steeds is. Terwijl ik dit schrijf is Jaap nog steeds druk met het maken van databases voor de schooladministratie.
We zijn dan ook van plan, om slechts af en toe een blog te schrijven en te publiceren, want het kost allemaal veel tijd. Want zelfs in de vakantieperiode is het druk. Druk met de gaande en komende man. Daar komt bij dat we over heel veel dingen al eens geschreven hebben en steeds in herhaling vallen willen we niet.
Dussss.... tot een volgende blog, al weten we niet wanneer dat zal zijn!!