Volgers

Blogarchief

maandag 20 augustus 2018

Eindelijk!!

Eindelijk eens weer een blog van ons! Ik (Jaap) weet haast niet waar ik beginnen zal. Er is zo veel de revue gepasseerd als je foto's vanaf april bekijkt. Ik zal even beginnen in het heden en daarna proberen om de belangrijkste gebeurtenissen vanaf april te beschrijven. En dat gaat niet lukken in 1 blog, dus zullen er binnenkort weer een aantal blogs van onze hand verschijnen.

Als eerste is het wel leuk om te melden dat het ons nog steeds goed gaat. Ook wij hebben de warmte goed doorstaan. En ook de droogte. Maar daar hoef ik verder niet erg over uit te wijden, want in Nederland was het ongeveer net als hier. Alleen zijn de temperaturen voor Zweedse begrippen wel erg hoog geweest en de hoogste sinds het begin van de waarnemingen, zo'n 200 jaar geleden. Gelukkig zijn de bosbranden in het land gedoofd, alhoewel het nog lang zal duren voor echt alles, ook ondergronds, uit is.

Wat hebben we onlangs zoal gedaan?
De laatste week van juli en de eerste 2 weken van augustus hebben we loppis aan huis gehad, georganiseerd door Truus en haar 2 vriendinnen  Liesbeth en Rita. Samen hadden ze een hele collectie en volgens de "kenners" van hoge kwaliteit en tegen zachte prijsjes☺.
De goederen stonden uitgestald in de caravancarport.

Het zag er leuk uit en dat is ook wat we van bezoekers hoorden. Maar door de warmte waren het geen hordes klanten. Toch was het resultaat niet gek. Het was overigens maar goed dat het vorige week zaterdag de laatste dag was, want de vrijdag ervoor heeft het enorm gestormd en werd alles met een laagje zand bedekt, want ja, een carport is nou eenmaal open. Maar verder was het een goede plek! Ook betekende het wel, dat er steeds iemand thuis moest zijn om op de winkel te passen. Nu was dat niet erg, want we waren al zoveel weggeweest deze zomer.
Nu is alles weer back to normal. Ook weer fijn.

Op dit moment zijn de temperaturen behoorlijk gedaald en het regent sinds vorige week met enige regelmaat. Fijn om te zien dat de natuur zijn best doet om weer te herstellen.

Zoals ik al zei, veel weggeweest. We hebben dit voorjaar en zomer bijna 10 weken in onze caravan gewoond. Eerst in april/mei 5 weken in Duitsland en Nederland en na 3 weken thuis geweest te zijn, nog weer eens een maand in Zweden rondgereisd met trein en caravan.

Nu gaan we terug in de tijd. Zoals bijna gebruikelijk gingen we in het voorjaar naar Duitsland en Nederland. Ditmaal vertrokken we 15 april met de caravan richting veerboot. Die hadden we al in december geboekt en daarbij een, naar wij dachten, redelijke marge genomen om zonder winter-banden te kunnen rijden, want je mag niet met spijkerbanden door Duitsland.

Maar het werd kantje boord, want de sneeuw bleef zo lang liggen, dat deze nog maar net weg was en voor de carport lag een hele berg verijsde sneeuw die weggekapt moest worden, voordat de caravan er uit kon. Maar het lukte gelukkig nog net op tijd!

We hadden het plan om een groot deel van de Deutsche Fachwerk Strasse te gaan rijden. We namen de veerboot van Malmö naar Travemunde en hadden onze eerste camping gepland bij Bleckede in de buurt van Lüneburg. De camping, Camping Elbeling, bleek een goede keuze. De eigenaren Erik en Aliena waren Nederlanders uit de buurt van Emmen en het klikte goed. We zijn er dan ook ruim een week gebleven, al was dat oorspronkelijk niet onze bedoeling. En omdat het een "Nederlandse" camping is, stonden er op het menu van hun restaurant patat en kroketten. Je kunt wel raden wat we de eerste dag daar aten☺.

Camping Elbeling in Radegast (Bleckede)

Vanuit Radegast hebben we verschillende (dag)tochten gemaakt, onder andere naar Lüneburg (1x in de regen en 1 x met mooi weer). De 2e keer was uiteraard een groter succes dan de 1e keer!

Lüneburg in de regen

Ook in deze vakantie hebben we weer een aantal Hanzesteden op ons lijstje kunnen zetten. Behalve Lüneburg zijn we nog in de Hanzesteden Uelzen, Stade en Buxtehude geweest.

Hanzestad Uelzen
Ook het stadje Dannenberg was zeker de moeite waard. Wij hebben er heerlijk rondgewandeld en een ijsje gegeten.

Ook genieten was het in het stadje Lauenburg, hoofdplaats van het hertogdom Lauenburg. Gezellige straatjes en een prachtig wandelpad langs de Elbe.
Lauenburg

Waterstanden van de Elbe in Lauenburg
Onze mooiste dagtocht ging naar de Hanzestad Stade, bij Hamburg. Best een heel eind rijden vanaf onze camping, maar absoluut de moeite waard!

Onze camping lag vlak aan de Elbe. Ik heb een paar keer een flinke wandeling door de uiterwaarden gemaakt. Op één van deze wandelingen zag ik een bever zwemmen en even verderop ontdekte ik de de beverburcht.
Een wandeling door de uiterwaarden van de Elbe

Een bever zwemt voorbij

Bever in de telelens!

De beverburcht
Ook het naburige dorpje Radegast was wel een paar foto's waard.
De kerk van Radegast

Interieur van de kerk in Radegast

Kerk in Radegast
Zoals al gezegd, bezochten wij Lüneburg. Een prachtige oude Hanzesttad, die wij trouwens in 1981 ook al eens kort bezocht hadden op doorreis naar Zweden;

Lüneburg 1981
Jasper in 1981!

We herkenden nog de kerktoren en en raadhuis, alhoewel dat laatste op de oude foto geel lijkt te zijn en misschien ook wel was.
We bekeken de stad nu wel met andere ogen dan in 1981. Interesses veranderen zeker 37 jaar!
Lüneburg bij zonnig weer!

Raadhuis van Lüneburg

Lüneburg
Na ruim een week in Bleckede vonden we, dat we wel eens verder moesten. We namen de volgende stad op de vakwerkroute, Celle. Ook weer een prachtige stad met veel vakwerkhuizen en een gezellig centrum.

Eigenlijk hadden we wel wat langer in Celle willen blijven, maar het weer werd slecht en leek ook niet snel te verbeteren. Daarom besloten we om maar richting Nederland te vertrekken. Ik had op internet camping "De Bulte" in Tiendeveen gevonden. Een heerlijke kleine camping vlak bij Hoogeveen. Van hieruit konden wij onze bezoekjes aan familie en vrienden in Drenthe uitstekend doen. Daar hebben wij het uiteraard druk mee gehad, maar het was erg fijn om iedereen weer te ontmoeten.
Camping "De Bulte" in Tiendeveen

Natuurlijk ook nog even Hoogeveen bezocht voor wat inkopen en de lang versmachte zoute haring voor mij en onontbeerlijke afhaalchinees.☺. Ook hebben we in Hoogeveen nieuwe zomerbanden voor onze auto gekocht, want die zijn er toch voordeliger dan in Zweden. Ook de mover van de caravan kreeg wat slijtageverschijnselen, en omdat deze in Zweden nog nauwelijks te krijgen zijn, besloten we om deze maar te vervangen door een nieuwe, want zo'n ding is onontbeerlijk!

Hoogeveen
Ook op Koningsdag waren wij in Hoogeveen. Best eens leuk om dat ook eens mee te maken.

En natuurlijk Chinees gehaald!!

In Tiendeveen heb ik ook nog een paar keer een wandeling gemaakt. Leuk om nog eens weer zo dicht bij je geboortegrond te zijn!
Tiendeveen

Het is teveel om ieder bezoekje te vermelden, maar iedereen bedankt voor het warme onthaal. In het bijzonder waren we  heel erg blij om John en Hilda (met kleindochter Suze) bij ons op de camping op bezoek te hebben na de zware ziekte van Hilda vorig jaar!

Samen met John en Hilda op de camping

Uiteindelijk komt dan de laatste week van de vakantie in zicht. Zoals bijna gebruikelijk gaan we een paar dagen bij Tity en Dick in Wehe-Den Hoorn op het erf staan en bezoeken van daaruit vrienden en kennissen in Groningen. Vanaf hun terras konden wij weer genieten van het vlakke, maar o zo prachtige Groningse landschap!
Avond in Wehe-Den Hoorn

Op 13 mei begonnen wij weer aan onze terugreis. Eerst naar een camping in de buurt van Ratzeburg, waar wij nog een dagje hebben doorgebracht en in de avond van 15 april vertrok onze veerboot weer vanuit Travemünde naar Malmö. En vanuit Malmö is het dan nog 600 km naar Munkfors!
Op de veerboot naar Zweden

De Öresundbrug, bekend van The Bridge

In de haven van Malmö
We hebben weer een heerlijke tijd gehad in Duitsland en Nederland. Weer veel gezien en veel familie en vrienden ontmoet. Maar toch waren we wel weer heel blij om weer thuis te komen in Munkfors!

De volgende blog zal niet meer zo lang op zich laten wachten, dat beloof ik!