Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

zondag 13 december 2009

Lucia en Mina Bakgraag

Ja mensen, het is weer zover. De Lucia-viering. Sinds IKEA in Nederland is, weet men soms wel dat iets dergelijks bestaat. Lucia (brengster van het licht) wordt altijd op 13 december gevierd, maar dit jaar liep het wat door elkaar vanwege het feit dat Luciadagen (de dag van Lucia) op zondag valt. Wij zijn dan ook op vrijdagavond naar de kerk in Munkfors geweest om te kijken maar de dames in het wit met de kaarsjes en naar Lucia (een hele knappe meid uit het dorp) met haar kaarsenkroon op het hoofd. Het was niet alleen kijken, maar ook luisteren want er werd mooi gezongen. Lucia krijgt ook altijd sieraden omgehangen,maar de dominee kreeg het maar niet voor elkaar met de sluiting van de ketting. Hij stond een hele tijd als een ware zonsverduistering voor Lucia, zodat Jaap zich afvroeg wat de man nou eigenlijk aan het doen was. Jaap is iets minder van de rituelen, dat zie je dan maar weer.




Het binnenkomen, maar ook het verlaten van de kerk was erg sfeervol. Er stonden heel erg veel marchaller (tuinfakkels in een blikje) te branden in de daarvoor bestemde houders. Ik denk wel zo'n 70 denk ik. Daarbij komt ook nog dat in deze tijden er ook erg veel graflichtjes worden aangestoken op de graven door familie e.d. van de overledenen. Heeft wel wat hè?



Nu maar even het bakgraag gedeelte. Alle klussen mbt tot de verhuizing zijn zo'n beetje gebeurd, dat betekent dat ik me weer eens kan bezig houden met wat hobby-activiteiten, zoals bijv. brood bakken. Hier zie je het deeg. Let even op de geweldig plank die ik hier heb voor het rollen van het deeg. Ideaal, je houdt het aanrecht schoon en de de vloer ook, dus scheelt het een hoop werk.

Vervolgens zie je het gebakken brood. Ik kan verklappen dat het prima smaakt.



Hier zie je kanelbullar, dat zijn dus kaneelbroodjes. Worden hier veel gegeten en gebakken (noodzakelijkerwijs :-) ) Jasper had ze ook gebakken en was erg enthousiast over de goede reacties en complimenten die hij kreeg van de echte Zweden. Hij gaf mij het recept en ik moet zeggen, 't was leuk om ze te maken, maar ook leuk om ze te eten. De buurtjes Lennart en Laila vonden dat ook. Voor jullie geruststelling, ik heb ze verder ingevroren (de broodjes wel te verstaan), zo heb ik voor de gaande en de komende man (vrouw) voorlopig iets in huis.
Verder heb ik nog een kruidkoek met cranberry's en noten gebakken. Naar het recept van mevrouw Bolt (met veel dank!)

Vandaag was het prachtig weer, het vriest weer aardig en dat maakt de wereld gelijk een stuk mooier. Oordeel zelf. We hebben een heerlijke wandeling gemaakt. Dat was erg lang geleden, maar daarom misschien des te fijner.




Deze foto's zijn vlak bij ons huis genomen. Niet verkeerd hè?
Ik ben hier ook zeer op mijn plekje en Jaap ook. Dus zoals het nu lijkt, is het een goede stap die we genomen hebben. We moeten het natuurlijk wel even op lange termijn zien, maar dat komt vanzelf. Wat we ook erg leuk vinden zijn de contacten met familie en vrienden in Nederland, dus vooral doorgaan, het wordt gewaardeerd!!

Nou tot een andere keer weer, want we gaan even koffie drinken.

Liefs Truus


Geen opmerkingen:

Een reactie posten