Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

zondag 5 december 2010

Kerstgordijnen!!

Hoi, hoi,

Kerstgordijnen. Wat is dat nu weer voor onzin, denk je misschien. Nou, ik zal je vertellen dat het hier in Zweden een hele serieuze aangelegenheid is. Ieder jaar voor kerst worden er overal in het huis de gordijnen vervangen. Er komen dan kerstgordijnen. Meestal rood, maar ook wel wit met rode motieven. Er wordt dan ook ieder jaar een massa van deze gordijnen aangeboden in de winkels, maar ook op de Julmarknad (kerstmarkt), zowel nieuw als 2e hands. Ik moet je zeggen, ik doe daar (nog) niet aan mee. Ik vind het bij een ander heel leuk staan, maar je moet werkelijk het hele huis op de kop zetten. Maar.... je bent wel een rare eend in de bijt hoor! Het is me wel verschillende malen gevraagd geworden door Zweedse vrouwen waarom ik ze niet heb, en of dat in Nederland niet de gewoonte is. Barbro, onze ene buurvrouw zei me deze week dat het ophangen van kerstgordijnen voor 13 december moet gebeuren, de Luciaviering. Maar ze zei er geruststellend bij dat het dus niet voor de 1e advent hoefde, m.a.w. het kan nog. Ja, denk je dan, moet er dan toch iets gebeuren?? Maar soms komt de oplossing van een vraagstuk geheel onverwachts op je pad. Zo ook hier. Gisteren was er weer een kerstloppis en daar zag ik 2 mooie groene gordijnenembrasses met een mooie kwast eraan. Heel chique en heel geschikt om mijn witte keukengordijnen toch een kerst-extraatje te geven. Dus helemaal goed denk ik.

Verder staan ook de kerstbomen al in volle glorie. Een echte boom op de veranda en een kunstboom in de werkkamer. Zie je verschil (in model en dichtheid)?
Nee, nep is echt zo gek nog niet. Oordeel zelf ;-)


Groetjes en tot dan,
Truus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten