Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

donderdag 17 februari 2011

Verwarming in Zweden

Hallo allemaal,

Dit keer een beetje een technisch verhaal, namelijk over de manier van verwarmen in Zweden.
In Nederland verwarmt vrijwel iedereen zijn huis met aardgas. In Zweden kent men geen aardgas. In het verleden zijn er wel proeven mee gedaan, maar door de strenge winters ontstonden er breuken in de leidingen met explosies tot gevolg. Ook is de Zweedse aarde nog voortdurend in beweging omdat het gebied geologisch gezien nog vrij jong is en er nog steeds veranderingen optreden. Dus moeten er andere manieren gezocht worden om de koude winters in een goed verwarmd huis door te komen. Daarvoor zijn er verschillende mogelijkheden:

Hout
Hout is hier natuurlijk in ruime mate aanwezig en dit is nog steeds de goedkoopste manier van verwarmen. Maar het is natuurlijk erg bewerkelijk en je kunt niet een paar dagen van huis, want dan gaat de verwarming uit. Er kan worden gestookt met aparte houtkachels, tegelkachels, open haard etc. Als er Cv in huis is, wordt gebruik gemaakt van een CV-ketel die op hout wordt gestookt. Dan is er ook de mogelijkheid om de warmte op te slaan in bijv. accumulatietanks, zodat de warmte van de ketel effectiever wordt gebruikt.Een CV met hout stoken vereist echter ook wel de nodige kennis. Je moet niet te hard stoken, want dan komt het water aan de kook. je moet er op letten, dat het hout voldoende verbrandt, ander krijg je allemaal teer in de brander, etc. etc.

Elektrische verwarming

Tot voor enkele jaren was elektriciteit in Zweden bijzonder goedkoop, o.m. door het gebruik van waterkrachtcentrales. De laatste 10 jaar wordt dit echter steeds duurder en gaat men naar het gemiddelde West-Europese prijsniveau. Toen de elektriciteit nog zo goedkoop was, zijn veel huizen uitgerust met elektrische elementen, meestal de plaatradiatoren met alleen het verwarmingselement, dus geen oliegevulde radiatoren. Deze "vreten" natuurlijk stroom en worden nu langzamerhand overal vervangen door andere systemen. Ook zijn er CV-ketels op elektrisch, wat uiteraard goedkoper is.

Olie
Net als elektriciteit is ook olie duur in gebruik geworden. Olie wordt alleen gebruikt voor CV-ketels. Ook dit systeem wordt steeds meer vervangen. Het prijsniveau van stoken op olie of elektrisch met een CV-ketel ligt ongeveer op hetzelfde niveau.

Pellets

Pellets zijn geperste korrels van houtvezel. Dit is momenteel één van de goedkoopste vormen van verwarmen. Ze kunnen worden geleverd in zakken van ca. 20 kg maar ook worden gestort in silo's of kelderruimtes. Doordat de pellets ook naar de ketel automatisch kunnen worden aangevoerd vsnuit een silo of container is hier minder werk mee dan met hout. Wel is het storingsgevoelig wanneer de pellets iets zijn beschadigd omdat dan het aanvoersysteem kan blokkeren.

Verder zijn er combinaties van bovenstaande systemen mogelijk op de CV-ketels.
CV-ketels in Zweden hebben een zeer lange levensduur. Ketels uit 1970 zijn geen uitzondering.



Warmtepompen

Sinds een 10-tal jaren zijn met name in Scandinavië de warmtepompen sterk in opkomst. De warmtepomp maakt gebruik van warmtebronnen die niet direct bruikbaar zijn, zoals buitenlucht, oppervlaktewater, grondwater of afvalwarmte.
Uit milieutechnisch oogpunt gezien zijn warmtepompen veel beter dan bijv. aardgas en andere fossiele brandstoffen, omdat het het gebruik hiervan aanzienlijk beperkt. De warmtepomp werkt nsmelijk met behulp van een kleine hoeveelheid aandrijfenergie (elektra) die hiermee een grotere hoeveelheid bruikbare warmte maakt. De warmtebronnen blijven bovendien altijd beschikbaar en zijn in vrijwel eindeloze hoeveelheden aanwezig.
Wij hebben in 2009 gekozen voor een aardwarmtesysteem. Hier al vast een paar foto's van de aanleg:




Een nadeel van dit systeem is, dat het een behoorlijke investering vergt, die echter in ca. 7-8 jaar wordt terugverdiend bij de huidige prijzen van de andere brandstoffen
, maar waarschijnlijk sneller omdat de prijzen blijven stijgen.

Tot zover nu, de volgende blog zal ik vertellen hoe de verschillende warmtepompen precies werken.

En dan nog even een toegift voor de liefhebbers van motorrijden. De rit gaat over de weg van Munkfors naar Sunne: klik hier
Nee, ik was niet de bestuurder van de motor!

Hej då,

Jaap

Geen opmerkingen:

Een reactie posten