Volgers

zondag 5 augustus 2012

Midweekje weg!

Hej!

Ja, wij waren afgelopen week een zogenaamd midweekje weg. We hadden de weersverwachting even scherp in de gaten gehouden en het weer leek redelijk (dat is deze zomer al heel wat, toch?) te worden. Maandagmorgen vertrokken we met de caravan richting Värmlandsnäs. Dit is een groot schiereiland midden in het Vänern (het op 2 na grootste meer van Europa). Wij hadden in de krant gelezen dat daar deze zomer de minste neerslag gevallen was. Dat leek ons dan wel een goede plek om te vertoeven. Helemaal op de punt van het schiereiland was een camping. Dus geregeld!
Ver was het niet. Na 2.5 uur waren we op de plek. De zon liet zich, ook gedurende de reis, van zijn goede kant zien. Verder die dag lekker geluierd en nog even wat gegeten bij het "campingrestaurant". 's Avonds nog even naar de punt van het schiereiland gewandeld.

en daarna gescrabbeld. Wij zijn ondertussen helemaal dol op het spel, zowel  op het bordspel als op de smartphone. Wel verslavend hoor!

De volgende dag gingen we Säffle bezoeken. We hadden ons er weinig van voorgesteld. Säffle is een echte industriestad en vaak is het centrum dan ook somber en saai. Maar hier niet. Het is een leuk stadje en alles zag er zeer verzorgd uit. Even wat rondgelopen en nog in een modezaakje een aankoop gedaan. Vervolgens bij een "konditorie" koffie gedronken. Op de bovenverdieping, met uitzicht op het plein, waar net een buitje viel.

Vervolgens zetten we koers naar Amål. Je weet misschien wel dat er ooit een film uitgebracht is, met de titel: "Fucking Amål". Dan verwacht je niet zo heel veel van zo'n plaats. Maar we werden aangenaam verrast. Er was een mooi stukje oude stad "Gamla Stan" bewaard gebleven.

Zelfs een vroegere koning is hier lang verpleegd geweest na gewond te zijn geraakt in een oorlog met Noorwegen. Echt heel lang geleden!

Ook een grote jachthaven, of eigenlijk twee, maken onderdeel uit van het centrum van het stadje. Met zonnig weer, en dat was het, is dat altijd een erg leuk gezicht. We hebben dan ook erg genoten van een hapje en een drankje op een heerlijk terras, met uitzicht op de baai.

Helemaal niet gek dus!

Na nog wat boodschappen gedaan te hebben gingen we voldaan weer naar de camping. De tocht er naar toe was ook mooi. Het schiereiland doet ook echt "eilands" aan, qua natuur en uitstraling.
's Nachts veel last gehad van de harde wind. Veel geklapper van de luifel en vaak wakker. Daarom pakten we de volgende morgen na het ontbijt onze "biezen" en we vertrokken richting Dalsland. Uiteindelijk belandden we weer op de camping waar we net voor Pinksteren ook gestaan hadden. Hier nog 2 dagen genoten van het mooie weer. Veel gelezen en geluierd en nog een aantal weggetjes verkend die we de vorige keer nog niet hadden gereden.

Vrijdag net na de middag vertrokken we van de camping om om goed 3 uur weer thuis te komen. Het heeft wel wat om zo dicht bij huis vakantie te vieren :-)
We hebben nu de caravan helemaal uitgepakt, want dit jaar komt het er waarschijnlijk niet meer van. Er moet nog een carport voor de caravan gebouwd worden, een caravanport dus, voor het stallen gedurende de winterperiode. Verder nog een behoorlijk stuk schilderwerk en wat andere klussen.  Maar we maken al weer caravanplannen voor het volgende jaar.
Maar vóór volgend jaar heb ik nog menig blog geschreven!!
Graag tot volgende keer ;-)

Groetjes van ons,
Truus

1. Eigenlijk moet je het, waar je ook woont, vaker doen: de omgeving verkennen en kijken met de ogen van een toerist. Mijn zondagavond is weer goed. Bedankt mede namens Elsbeth,