Volgers

Blogarchief

zondag 22 september 2013

Rome

De afgelopen week hebben Jasper en ik een vader-zoon trip gemaakt. Dat lag al heel lang in de planning, maar nu kwam het er eindelijk van. Jasper wilde graag naar Rome en daar kon ik mij helemaal bij aansluiten. We vonden een appartement op nog geen 5 minuten lopen van het Colosseum, een uitstekend uitgangspunt vonden wij. Wij vertrokken zaterdag in de morgen richting Skavsta waarvandaan ons vliegtuig zou vertrekken, een ritje van 4 uur om mee te beginnen. Na een vlucht van bijna 3 uur landden we in Rome, waar de van tevoren geboekte shuttlebus ons in een half uurtje naar Rome zou brengen, zij het niet, dat juist de bus die wij moesten hebben uitviel en we 1,5 uur moesten wachten tot de volgende vertrok. Wij hadden inmiddels een berichtje van onze gastheer gehad dat hij op ons wachtte bij het appartement. Toen wij hem van de vertraging op de hoogte brachten deed hij niet moeilijk, maar zei dat het een mooie gelegenheid was om een pizza te gaan eten in een nabijgelegen restaurant. Intussen bracht de bus ons naar het station Termini (het centraal station van Rome), vanwaar het nog een paar minuten met de metro was naar het Colosseum. Na een berichtje aan onze gastheer Dario verscheen deze en konden we in ons appartement, dat er zeer netjes en goedverzorgd uitzag. Geboekt via Wimdu  Het was inmiddels 22:30 en we hadden nog niet gegeten. Dario raadde ons Trattoria Luzzi aan, op korte afstand van ons appartement. Een uitstekende tip, want we aten er heerlijk voor een aantrekkelijke prijs.

(Voor wie meer wil weten over de verschillende monumenten heb ik links naar Wikipedia opgenomen)

Zondagmorgen waren we al bijtijds op pad. Eerst even een ontbijtje gegeten bij een klein restaurant om de hoek en daarna richting Colosseum (klik hier om meer te lezen over het Colosseum) en het Forum Romanum (klik hier om meer te lezen over het Forum Romanum). Het was toen nog bewolkt maar droog, dus hadden we geen regenkleding meegenomen. Achteraf bezien was dat niet zo verstandig want al snel begon het een beetje te regenen en dat werd in de loop van de dag steeds erger.

We liepen voorbij het Colosseum, waar al een lange rij wachtenden voor de kassa stond. De tickets van het Forum Romanum zijn ook geldig voor het Colosseum en omgekeerd. Maar omdat er voor de kassa van het Forum in het algemeen  veel minder mensen staan is het verstandiger om daar de kaartjes te kopen. ☺

Een voordeeltje voor mij was, dat EU-ingezetenen onder de 18 en boven de 65 gratis toegang hebben.

Forum Romanum

Nadat wij het Forum Romanum hadden bekeken gingen we weer richtig Colosseum. Daar begonnen de eerste regendruppels te vallen. Met als gevolg, behalve dat we nat werden, dat we bestormd werden door straatverkopers die ons een paraplu wilden verkopen. We vonden dat nog niet nodig en zochten een plekje op om te schuilen.

Ook binnen in het Colosseum bleven we droog en toen we dat gezien hadden werd het weer droog en konden we de arena bekijken.

Nadat we het Colosseum hadden bekeken namen we de metro naar Termini. Als treinenliefhebber moet je natuurlijk even de treinen bekijken.

Piazza della Repubblica

Wie in Rome komt moet natuurlijk ook naar de Trevi fontein.

Hier was het inmiddels zo hard gaan regenen, dat een paraplu toch wel noodzakelijk werd. Jasper had de verkopers die we tegenkwamen geteld en volgens hem hebben we bij de 63e een paraplu gekocht.

Vervolgens zijn we verder gegaan in de richting van de villa van de familie De Medici. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht op de stad met het Vaticaan, het Piazza di Spagna en het Piazza del Popolo.

Piazza di Spagna

Piazza del Popolo

Uitzicht met Vaticaanstad op de achtergrond

Uitzicht op het monument van Victor Emanuel

Hierna zijn we weer in de metro gestapt (de voeten wilden niet meer) en weer terug naar het Colosseum, dat inmiddels verlicht was. We hebben nog even heerlijk gegeten in een restaurantje en daarna was het tijd om ons appartement weer op te zoeken.

Maandagmorgen bleek de regen van de vorige dag geheel verdwenen en zagen we een strakblauwe lucht. Deze dag zouden we een rondleiding krijgen door de stad van Ulla. Zij is de moeder van vrienden van Jasper die een Italiaans restaurant hebben op Frägsta Herrgård. Jasper heeft haar computer ingericht en als beloning kregen wij deze rondleiding. Ulla is een officiële stadsgids in Rome en woont daar al 30 jaar.

Zij arriveerde op de afgesproken tijd en na uitleg over de geschiedenis van Rome gingen we op pad.
We gingen langs het Colosseum richting het monument van Victor Emanuel.  Dit monument is praktisch vanuit de hele stad te zien, maar de Romeinen vinden het niet mooi vanwege het zeer witte marmer dat niet past in deze omgeving.

Ulla liet ons allerlei leuke plekken zien die je zonder gids zeker zullen ontgaan en gaf veel uitleg over Rome. Onder andere de tip om water te drinken uit de bronnen die overal in de stad staan en die uitstekend drinkwater hebben. Wij gingen door de oude Joodse wijk Ghetto (waar inderdaad  het woord getto vandaan komt).

Een heel bekend monument is natuurlijk het Pantheon

Na een bezoek aan de enorm grote markt op het Campo de' Fiori was het tijd om afscheid te nemen van Ulla.

Wij staken daarna de Tiber over naar de wijk Trastevere waar volgens Ulla de "echte" Romeinen wonen.

In Trastevere hebben we een poosje rondgekeken en een echt Italiaans ijsje gegeten. Daarna opnieuw de oversteek over de Tiber gemaakt en weer te voet teruggegaan naar ons appartement.

Vanaf het uitzichtpunt bij het stadhuis van Rome nog een paar foto's gemaakt van het Forum Romanum, nu bij mooi weer.

's Avonds hebben wij weer heerlijk gegeten bij ons favoriete restaurant Luzzi.
De dinsdag hadden wij gepland voor ons bezoek aan Vaticaanstad. Toen wij daar om half 10 aankwamen stond er al een rijen van minstens 1 kilometer voor de ingang naar de musea van het Vaticaan. Maar gelukkig hadden wij via internet vooraf kaarten besteld en konden wij de rij voorbij lopen en onze kaartjes afhalen. Dat scheelt zeker enkele uren staan!

Wij hebben ongeveer 4 uur doorgebracht om de prachtige collecties, plafondschilderingen, beeldhouwwerken enz. te bekijken.

De Sixtijnse kapel is natuurlijk een hoogtepunt tijdens dit bezoek. Hoewel fotograferen niet is toegestaan heb ik toch een paar foto's gemaakt.

Ook het St. Pietersplein moet natuurlijk bezocht worden als je in Rome bent.

Foto Wikipedia

Voor de St. Pietersbasiliek kunnen geen kaartjes vooraf worden besteld, want de toegang is gratis. Maar ook hier stond weer een enorme wachtrij en daarom zagen wij van een bezoek af. Wel jammer, maar we hadden daar geen zin meer in.

Via de Engelenburcht zijn we over de Engelenbrug weer richting Rome Centrum gelopen.

Op het Piazza Navona was het gezellig druk en hebben we de prachtige fonteinen bewonderd.

Er waren hier veel straatartiesten. Wij hadden bewondering voor deze:

Jasper had gehoord van de IJssalon Della Palma aan de Via della Maddalena waar 150 soorten ijs te krijgen zijn. Natuurlijk wilden we dit niet missen en hebben dit fenomeen opgezocht. We hebben nog overwogen om alle soorten te proeven, maar hebben ons uiteindelijk toch maar beperkt tot 4 soorten, iets wat natuurlijk moeilijk is met zoveel mogelijkheden!

Nadat wij ons "ijsje" hadden gegeten zijn we nog even doorgelopen naar de Spaanse trappen. Daar was het echter zo druk dat me maar zijn doorgelopen nadat we iemand gevraagd hadden om een foto van ons te maken.

Omdat (in ieder geval mijn) voeten niet meer zo goed wilden zijn we opnieuw in de metro gestapt naar ons appartement. We hebben de dag afgesloten met opnieuw een bezoek aan Luzzi.

Woensdagmorgen was het weer tijd om terug te keren naar Zweden. Dario was stipt op tijd om ons uit te checken, de shuttlebus was deze keer precies op tijd evenals RyanAir, zodat we weer op tijd op Skavsta terug waren voor de autorit naar Munkfors. Ter verwelkoming in Zweden staken onderweg nog een moeder eland en haar jong voor ons de weg over.

We hebben een geweldige tijd gehad in Rome al was het natuurlijk te kort om alles in deze prachtige stad te zien.

En volgende week gaat de blog natuurlijk weer gewoon over Zweden. ☺