Volgers

dinsdag 5 mei 2015

Vakantieverslag april/mei 2015 - week 2

Zaterdag 25 april

We staan op met grauw weer. Maar we besluiten er toch maar op uit te gaan, want er moeten nog 2 Hanzesteden bezocht worden. Eerst naar Salzwedel. De kortste weg is weer met het pontje, maar deze keer blijven we in de auto, want het miezert wat en het is niet warm. Onderweg wordt de lucht helderder en lopen de temperaturen op tot een aangenaam niveau. Tegen dat we in Salzwedel zijn schijnt de zon en is het weer T-shirtjes weer! Deze stad is werkelijk prachtig en vrij groot. In de hanzetijd moet de bedrijvigheid en de welstand erg hoog geweest zijn. We drinken eerst maar eens koffie bij een konditorei en je ontkomt er dan niet aan om er iets lekkers bij te nemen. Eten en drinken is hier prettig geprijsd. En lekker:-)!
We wandelen een behoorlijk stuk en maken veel foto's. Dan toch nog maar even een rustpauze in lassen, want de dag is nog lang.

Handwijzer naar andere Hanzesteden

Oost-Duitse nostalgie

Ook Gardelegen moet nog bezocht worden. We gaan er een beetje vanuit dat dit ook wel mooi zal zijn. Maar.....het is niet helemaal waar. Het is er een dooie boel en bijna geen levende ziel te bekennen. In Duitsland is winkelsluiting op zaterdagmiddag nog wel aan de orde. Maar dan kun je altijd nog etalages kijken toch? Nou dat is hier wel een hoogtepunt! We wanen ons in de vijftiger jaren! Zelfs de Vodafone winkel ziet er truttig uit. Na een eind lopen besluiten we weer naar de auto te gaan. Dit bezoek is niet echt een hoogtepunt, maar we kunnen wel een Hanzestad op ons lijstje bijschrijven.

Het weer is ondertussen ook slechter geworden en in de regen komen we aan bij het Gasthaus in het bos waar we eerder die week al koffie dronken. We eten hier lekkere Duitse kost. Met een gevulde maag rijden we naar de camping waar we nog een lange gezellige avond hebben.

Zondag 26 april

Na het ontbijt pakken we de boel in. We gaan vandaag richting Leipzig en Halle. We vertrekken met zon vanuit Havelberg, maar al gauw komen er donkere luchten opzetten. Die beloven geen goeds. Deels rijden we in de regen. Toch kiezen we voor binnendoor wegen, want daar is veel meer te zien. Zo kunnen we genieten van o.a. bloeiende koolzaadveldenven. Prachtig altijd weer!
Op een gegeven moment rijden we op een weg met aan weerszijden bos. We horen een scherpe tik en gelijk zie ik dat we een caravanspiegel kwijt zijn :-) Wat doe je dan? We kunnen de combinatie op een plekje langs de weg zetten en Jaap gaat zoeken. Ca. 300 meter terug ligt de spiegel, in onderdelen. Toch maar meenemen.
Verder geen problemen gehad en ook de camping die we uitgezocht hebben blijkt een schot in de roos. Het is hier mooi en heerlijk rustig.Ook heel grote plaatsen! We maken kwartier, eten wat en genieten van een fijne avond.

Maandag 27 april

Vanmorgen worden we wakker met regen. We hebben geen strakomlijnde plannen voor vandaag, en we doen het kalm aan. Na het ontbijt was ik af en dan besluiten we nog even het bed in te gaan want het lijkt niet aantrekkelijk om er op uit te gaan.Maar na een poosje wordt het droog en we maken ons klaar voor vertrek naar Wörlitz om een slot met park te bekijken. Maar eerst komen we in Oranienbaum, een barokstad. Er is een historisch marktplein, een barokke kerk en een slot, maar alles is niet in goede staat van onderhoud. Jammer, want het zou heel mooi kunnen zijn. De foto's flatteren echt wel :-)

We drinken nog even koffie in een bakkerij/konditorei met zicht op de slagersvitrine. Deze combi zie je hier wel meer. Maar het smaakt prima! Dan door naar Wörlitz. We zetten de auto op een grote parkeerplaats buiten het stadje, in de veronderstelling dat er dichterbij geen mogelijkheid is. Maar dat blijkt wel het geval te zijn en het is nog goedkoper ook!
We lopen het stadje in en missen het bordje ”Schlosspark”. Daardoor lopen we een heel eind om. Maar we komen er toch. Wat een groot park! Je moet het eigenlijk op de fiets bekijken, want lopend zie je beslist niet alles. Maar een leuk deel zien we wel, en alles met droog weer. Een geluk want om ons heen regent het de hele dag.

Na de wandeling rusten we onder het genot van een kopje koffie nog even uit.Dan gaan we terug naar de camping. Er moet wat huishoudelijk werk, de was, gedaan worden. We drinken een wijntje en eten in het campingrestaurant. Daarna lekker in de caravan genieten van de avond.

Dinsdag 28 april

Vanmorgen weer regen. Het ziet er niet naar uit dat het snel op zal knappen, maar de prognose blijkt wat positiever. Na een langzame start besluiten we richting de Harz te gaan, naar het stadje Quedlinburg. Dit stadje staat op de werelderfgoedlijst van Unesco, dus het moet wel bijzonder zijn. Tijdens de rit er heen wordt de lucht helderder en als we er aankomen schijnt de zon! Goede voortekenen op een mooie middag. Maar bij binnenkomst in de stad staan we achter een auto die achteruit rijdt voor een tegenligger. Wij denken nog, er is genoeg ruimte, maar ze rijdt stug door en Boem...... tegen onze auto aan! De jongedame geeft toe dat ze niet naar achteren heeft gekeken bij het achteruitrijden. Ahum....niet slim. De schade valt ons mee, maar toch. Een hoop gedoe. Schadeformulieren invullen e.d.

Maar als dat alles gedaan is, maken we er wat gezelligs van.

De stad is wondermooi en we genieten met volle teugen.

We eten wat op een binnenplaats bij een bistro en tevens modelspoorwegbouw winkel. Voor Jaap de ultieme combi:-)
Dan lopen we verder en komen op nòg weer mooiere plekken en pleinen. Als we vinden dat het tijd is om even te pauzeren is er opeens een terras waar je lekker ijs kunt kopen.

Bingo dus! Dan wordt het zo zachtjes aan tijd om de auto weer op te zoeken. Versleten ben ik als ik instap, maar de voldoening is groot!
De terugweg rijden we zonder gebruik te maken van de snelwegen. Dat is mooier en sneller want er staan de nodige files op de snelwegen rond Halle.
Dan zien we in Bernsburg nog een bordje ”Schloss” en we besluiten nog even te gaan kijken. Dit slot wordt grondig gerenoveerd en deels is het klaar. Als het helemaal klaar zal zijn is het zeker ”een plaatje”.

Dan gaan we echt weer naar Heidecamp in Schlaitz, onze thuishaven op dit moment. De temperaturen zakken en we krijgen een koude nacht.

Woensdag 29 april

Inderdaad een koude nacht. Rond het vriespunt. Maar de zon is erbij als we wakker worden en na het ontbijt, kunnen we buiten koffie drinken. We hebben het zo naar onze zin, dat we de plannen om naar Leipzig te gaan verwerpen. We trekken de korte broeken aan en gaan van de zon genieten. Ik zit lekker te haken en Jaap installeert de schotel voor wat TV. We hebben de laatste dagen in ons eigen coconnetje geleefd zonder veel nieuws van de buitenwereld. Vanavond dus naar het NOS journaal kijken.

Aan het eind van de middag gaan we boodschappen doen en kopen verse asperges die we een poosje later lekker op kunnen eten met een eitje, ham, aardappeltje en sauce Hollandaise. Smullen! Na het eten moet Jaap nog bezig met de afwikkeling van het schadegeval. Maar het zal zeker goed komen. Wel extra knullig is het feit dat we de auto al ingeruild hebben. Als we terugkomen ”krijgen” we een nieuwe KIA Sportage.

Donderdag 30 april

Vandaag is het weer wisselend, maar niet slecht. We hebben gezien dat er in Dessau-Rosslau een middeleeuwse markt is, die 3 dagen duurt. Wij op weg daarheen. Onderweg zien we een handwijzer naar een slot. Toch maar even kijken dus. Middenin een prachtig park/bos ligt het slot. Maar ook deze keer blijkt dat er veel gerenoveerd wordt. Ook hier wordt het geld uit Europa goed besteed.

Als we even rondlopen begint de lucht donker te worden. Wij gaan een restaurant binnen in een van de bijgebouwen. Daar krijgen we de kaart en zien een leuk klein gerechtje met forel. Dat nemen we en we genieten terwijl buiten de regen valt. Na nog een klein dessert komen we buiten en de zon komt weer terug. We wandelen nog wat en fotograferen de Hortus die tegenover het slot ligt. Dan richting middeleeuwen! We rijden en zien helemaal niets. Zelfs de affiches die we kilometers terug zagen, zien we hier niet. We weten het ook niet, en gaan terug richting camping, met de bedoeling om nog even een bezoekje te brengen aan Ferropolis, een industrieel erfgoed. De volgende 3 dagen is er een vlooienmarkt, maar we denken nog wat verstilde foto's te kunnen maken. Maar bij aankomst blijkt dat de kramen al opgebouwd worden/zijn. Dan gaan we weg met de gedachte: morgen komen we terug als de vlooienmarkt aan de gang is. Leuk!
Wij gaan naar de camping en genieten nog van de zon.

Vrijdag 1 mei

Mooi weer op deze dag van de arbeid die hier met verve wordt gevierd. Jaap heeft gisteravond nog gekeken hoe het nu zat met die middeleeuwse markt. We weten nu waar het precies is en dat is het doel van vandaag. Maar eerst naar de vlooienmarkt! Nou nee dus. Er staat zeker 5 tot 6 km file van allemaal mensen die daar heen willen. Zoiets heb ik in Zweden bij een loppis nog nooit meegemaakt, en als dat ooit zal komen, haak ik af. Zo laten we ook nu deze drinkbeker aan ons voorbij gaan. We gaan weer naar Rosslau en dit keer komen we op de goede plek. Het is gelijk bij binnenkomst al leuk en we blijven er een aantal uren. Veel foto's maken, maar vooral genieten van de sfeer.

Als we genoeg gezien hebben nemen we een weg binnendoor en komen zo weer eens bij een pontje over de Elbe. Aan de overzijde is een restaurant met een leuk terras, waar we nog even lekker gaan zitten. Dan rijden we weer richting camping. We genieten nog van het mooie weer en dan, terwijl ik eten maak, haalt Jaap de voortent weg. Want morgen gaan we richting Nederland. Voor het derde jaar naar camping ”Erfgoed De Boemerang” in Meppen (bij Zweeloo) .