Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

woensdag 1 juli 2009

Warmte,Värme, Värmepump en Hollands voetbal

Hoi allemaal.

Vanuit mijn schommelstoel op het kleine veranda'tje bij de voordeur (de andere grote is er immers even niet meer) richt ik me tot jullie. Met een lekker kopje koffie erbij, wat wil je nog meer! Het is nu heerlijk van temperatuur al zit de warmte ( van 3 dagen 32 graden) nog wel wat binnen. Vanmorgen heeft het om een uur of 11 fiks geregend en geonweerd, maar het klaart er wel weer van op. Vanmorgen zijn de zonneschermen bezord, ook niet verkeerd met zoveel zon. Nu nog even kijken wie de montage voor z'n rekening moet nemen. JAAP KOMT HET WEEKEND, en de trouwe lezer weet nog dat ik een prachtige werkbroek op de veiling had gekocht!!! Maar ik denk dat we even van elkaar en van een stukje vrijheid gaan genieten. Als ik Jaap haal, gaan we eerst even Gotenburg in, gezelllig toch?

Zoals je al wel begrepen zult hebben, is het Zweedse woord voor warmte: värme (spreek uit: werme). Dat het warm was dat weten we, maar dat er in die warmte bij ons een Värmepump geplaatst is, weet niet iedereen. Wat is het eigenlijk, zo'n warmtepomp? Het is een verwarmingsketel die zo groot is als een hoge koelkast. Deze bij deze ketel is het nodig dat er in ons geval, 400 meter dikke slang op een meter diep wordt ingegraven.Er komen vast nog wel foto's van als ze dat gaan doen. Bij de buren hebben ze dat vorige week gedaan en hun tuin lijkt wel strand! Bij ons wordt er beneden bij de rivier gegraven, dus de tuin gaat niet in de vernieling. Gelukkig! Het principevan het systeem is: aardwarmte en warmtewisseling. Ik snap er niks van hoe het kan, maar men is er hier erg enthousiast over en het is een erg zuinige en milieuvriendelijke manier van verwarmen. Als het graven gedaan is, kan pas alles aangesloten worden, maar lekker warm water heb ik al. Want van de week koud douchen viel niet erg mee. Het water is hier geweldig koud hoor!

Hollands voetbal hebben we hier ook. Er is hier en in de omliggende gemeentes een toernooi gaande. Voetbal voor meiden van 16. De Nederlandse meiden hebben hier gisteravond tegen Duitsland(altijd spannend) gespeeld. Ik had willen kijken, maar de tegelzetter zou langskomen, maar die kwam niet. Had ik dat geweten, dan had ik jullie nu de uitslag kunnen melden.

Nog als laatste een bericht van boer en tuinder. Ik heb mijn eerste zelf verbouwde radijsje gegeten. Moet je weten dat ik er helemaal niet gek op ben, maar trots ben ik wel op het resulaat, en dat telt!!!!

Volgende keer weer 1 of meer foto's.


Groetjes en tot dan weer,

Truus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten