Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

dinsdag 1 november 2011

De gestampte pot!

Hej igen,

Wat is het al weer lang geleden dat ik mijn bijdrage leverde aan de blog. Maar vanaf nu is het weer "business as usual". Dit betekent dat alles weer op zijn Janboerenfluitjes (mooi Scrabble-woord) gaat. We hebben ook daadwerkelijk weer van de gestampte pot genoten, samen met onze Zweedse vrienden Bosse, Anki, Allan en Alice. (Met Alice heb ik in het ziekenhuis een kamer gedeeld).


Ik had hutspot en stamppot boerenkool gemaakt. Hierbij natuurlijk uitgebakken spekjes, jus voor in het kuiltje en worst. Natuurlijk onvervalste Hema-rookworst. Nee, niet uit Ommen meegenomen (volgens Youp van 't Hek een aanrader) maar wel zelf geïmporteerd. In plaats van verse worst/saucijs had ik Duitse braadworst klaargemaakt. Ik was benieuwd wat onze Zweedse gasten van deze "husmanskost" vonden. Nou ik kan je wel zeggen, het viel erg in de smaak. Er is zeer goed gebunkerd. Bij de vraag welke stamppot ze nu het lekkerste vonden, werd unaniem voor de hutspot gekozen. Maar Zweden zijn dan ook gek op wortels! Als toetje hadden we eigengemaakte stoofperen (met dank aan de dames die de peren in Winsum geplukt hebben, dus Hilleke en Anneke bedankt!) met slagroom. Hollandser kan het haast niet. Want een stoofpeer is hier niet te koop bij mijn weten.
Niet alleen het eten was lekker, ook de gezelligheid was ruim aanwezig. Gespreksstof genoeg en er viel veel te lachen.

Ook valt er veel te lachen op de viltcursus waar ik me sinds 3 weken aan het bekwamen ben in het vilten van wol.
Zo ook toen de hoed gepast moest worden die ik aan het maken was.














Ja, was, want inmiddels is ie af. Afgezet met beverbont (het bontje heb ik op een loppis gekocht, het beestje was al dood dus daar was niets meer aan te doen).
De cursus wordt hier in het dorp gegeven, dus dat is fijn. Wij, een Noorse, een Duitse, en 2 Nederlandse dames worden begeleid door een man die werkelijk een kunstenaar is op het gebied van vilten.

Binnenkort wil ik ook nog graag leren spinnen. Ik heb pas een spinnewiel op een veiling gekocht voor een krats.

Of ik het leuk ga vinden, weet ik niet. Ik zie wel. Op dit moment ben ik druk aan het borduren voor de kerst. Een tafelkleed met engelen. Engelengeduld is vereist!




Jaap is nog druk buiten aan de gang. Bomen zagen, de caravans klaar maken voor de stalling, met vochtvreters e.d., accu's eruit en meer van dat soort werk. Het gras is vorige week voor het laatst gemaaid en de machine staat nu mooi schoon in de gerenoveerde schuur! Buitenwerk kan heel goed nu de temperaturen nog zo hoog zijn.


Echt mooi is het weer niet, de lucht is erg vochtig, maar het regent niet. De zon is ook even ergens anders, want die laat zich niet zien. Ook de komende dagen is dat niet te verwachten volgens de prognoses. Ook is het al heel vroeg donker, zeker nu de wintertijd weer is begonnen. Gisteren kwam ik om 17.00 uit het zwembad en toen was het werkelijk stikdonker! Maar in huis maken we het ons wel gezellig.
Ik hoop dat ik via deze blog wat van deze gezelligheid over heb kunnen brengen.

Warme groet,
Truus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten