Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

zondag 6 mei 2012

GTMT!!


Hoi hoi,

GTMT???? Wat is dat nu weer! Nou gewoon: Goede Tijden (let op: meervoud!) Mindere Tijding (gelukkig maar enkelvoud :-)).
Deze week was een week met heel veel leuke dingen onder in het algemeen zeer goede weersomstandigheden.
Maandag heb ik natuurlijk het hele Koninginnedaggebeuren op de TV gezien. Ik vond het erg leuk. Ik geloof eerlijk gezegd, dat het me nu meer aanspreekt dan toen we in Nederland woonden. Jammer dat oranjetompoucen hier niet te krijgen zijn, want dan was het helemaal echt geweest.
's Middags nog weer even lekker zwemmen en 's avonds naar Deje. Naar het vuurwerk ter gelegenheid van Valborg, waarover ik al schreef in de vorige blog. Ze hebben daar volgens eigen zeggen het grootste vuurwerk van Zweden. Ik moet ook zeggen, het was geweldig. Traditiegetrouw waren we met Lennart en Laila en we hebben er alle vier van genoten. Jammer alleen dat de opnames die Jaap gemaakt heeft een beetje anders zijn geworden dan gehoopt. De bedoeling was dat er gefilmd zou worden met de filmcamera. Maar er stond een knopje verkeerd en toen werden het foto's. In het donker was het knopje niet te vinden, dus dan maar zo. In ieder geval geeft het een impressie.


De eerste mei hebben we gezellig doorgebracht. In het dorp werd 1 mei gevierd, maar daar hebben wij niet aan mee gedaan. 's Morgens de nieuwe tuinstoelen van de buren ingewijd met koffie en versgebakken äpplepaj en 's middags kwamen Immie en Tonny bij ons langs na een loppisrondje. En alles onder een stralend blauwe hemel.

Woensdag was een drukke dag. Eerst naar Immie en Tonny voor de koffie. Die afspraak stond al, anders zul je wel denken..... Het was heerlijk buiten en we hebben ook nog kunnen genieten van Tonny's heerlijke boterhammetjes. Mmmm.
Aansluitend moesten we naar Torsby voor een afspraak in het ziekenhuis. Al vanaf voor de paasdagen had ik erg veel last van pijn in mijn heup. Daar is dus woensdag door de orthopeed, die mij geopereerd heeft vorig jaar, naar gekeken. Voor de afspraak was ik al bij de röntgen geweest om foto's te maken. Wat bleek: er zit een stuk(je) metaaldraad in de weke delen van de heup. Tijdens de operatie vorig jaar moest er een stukje bot, wat afgebroken was, weer worden vastgezet. Dit werd gedaan met staaldraad. En hiervan  is nu stukje losgeraakt en wandelt nu in mijn heupgebied rond, hetgeen pijn geeft. Nu moet ik zo snel mogelijk weer worden geopereerd om dit te verwijderen. De kans op infectie is anders zeker niet ondenkbeeldig. Het mag duidelijk zijn, dat dit de slechte tijding is.

Maar er was niet veel tijd om daar bij stil te staan. Want 's avonds moest er gezongen worden. De jaarlijkse uitvoering met mooie liefdes- en voorjaarsliedjes.
Het was een succes. Veel publiek, veel waardering en naderhand koffie met taart. Het was in de Erlandergården, het geboortehuis van Tage Erlander, een van de bekendste Zweedse minister-presidenten.

Vrijdag hebben we bij Jan en Nel gegeten. Heel gezellig en heerlijk, maar dat kun je wel aan Nel overlaten.

Dat was goed gekozen, want vrijdag was echt een zeer regenachtige dag en dan is het heerlijk binnen. Op zich was de regen wel welkom, want het was vrij droog en ik heb afgelopen week nogal wat gezaaid. Sommige dingen komen nu al op. Ik ben benieuwd wat het wordt.

Zaterdag zijn we naar de "Verenigings- en Bedrijvenbeurs" hier in Munkfors geweest. Deze werd weer voor de eerste keer gehouden sinds 1995 en het was een groot succes. Veel bezoekers waren geïnteresseerd in de bedrijvigheid in de gemeente. Ik moet zeggen, dat wij ook aangenaam verrast waren door de hele entourage! Helemaal top!

Vandaag was het prachtig zonnig maar wel fris (10 graden) en lekker om er even op uit te trekken. Eerst even naar een (buiten)loppis in Råda geweest. Behoorlijk veel standhouders, waaronder veel Nederlanders, maar niets van onze gading deze keer. Daarna een mooi plekje opgezocht, Vadmalsstampen genaamd, voor een eenvoudig BBQtje. Het was niks te warm maar het smaakte heerlijk en de omgeving was uit de kunst. Vadmalsstampen is eigenlijk een plek waar men wollen stoffen maakte, voor bijv. leger en jagerskleding met behulp van hamers die worden aangedreven door een watermolen.. Nu zijn er nog maar 2 echt in gebruik in heel Zweden. Maar deze niet. De plaatjes zijn er niet minder idyllisch door.
:


(Ook te bekijken op YouTube in een betere kwaliteit: http://www.youtube.com/watch?v=HI2htIWeqJA)

Het was een volle week met heel veel leuks, ondanks een minpuntje.

Groetjes Truus

1 opmerking:

  1. Leuk plekje dat "Vadmalsstampen". Daar gaan we binnenkort zeker een keertje kijken!

    BeantwoordenVerwijderen