Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

zondag 11 augustus 2013

Finnen, concert en meer!

Hej hej,

Vorige week schreef ik over de aankopen op de veiling en de mogelijkheid om daar plaats voor te vinden. Dat is prima gelukt en ik ik wil jullie even laten zien waar de 2 fauteuils die ik voor 55 kronen (is ruim 6 Euro) per stuk had gekocht terecht zijn gekomen. Ze staan dus nu in de allrum (TV-kamer en bibliotheek). De eerste foto zoals het was en op de 2e foto zoals het nu is.
Dus alweer een week voorbij! Wat vliegt de zomer, ook al lijkt die oneindig, toch snel voorbij. Deze week constateerden Jaap en ik dat, ondanks het feit dat het nog steeds prima weer is, de herfst in de lucht komt. En dat gevoel werd door onze overbuurvrouw bevestigd. De echte warmte is voorbij en er valt zo nu en dan wat regen. Dat konden we wel gebruiken omdat Jaap gras gezaaid heeft op de plek waar vorige week het grondwerk verricht was. Je gelooft het niet, maar in 1 week staat het nieuwe gras al zo'n 3 tot 4 cm hoog!! Dat enthousiasmeerde Jaap om nog meer grondwerk te verrichten. Een deel van de grasmat voor het huis begon wat te verzakken en was daardoor wat lastiger te maaien. Daar heeft Jaap nu behoorlijk wat karrenvrachten grond opgebracht, geëgaliseerd en ingezaaid. Ik ben benieuwd of dat met een week ook al groen wordt/is.


Doordat het koeler is geworden, ga je ook andere dingen doen. Zelf heb ik in de hal de kozijnen geverfd. En ik heb bedacht dat de hal wel aan een faceliftje toe is. Dat ga ik binnenkort eens doen, denk ik zo!
Want geleidelijk aan zullen de visites wel afnemen. Heel veel Nederlandse vrienden zijn, of gaan terug.
Deze week nog wel een aantal keren bezoek gehad en ook nog een keer eters. Erg gezellig weer. Maar binnenkort begint het "normale" leven weer met pianoles, zwemmen, koor e.d. dus in een zwart gat vallen is er niet bij :-) Ook hadden we deze week 2x bezoek van reeën in de tuin. Dat is altijd superleuk, vinden wij.



Maandag moesten we naar Torsby en we hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om het Finnskogsmuseum daar te bezoeken. Het is een onderdeel van het Värmlands Museum en dat merk je aan de opzet van de expositie.



 Het is niet groot, maar wel heel leuk opgezet. Je krijgt er een goed beeld van het (harde) leven van de Finse immigranten in vroeger tijden.


De ligging van het museum is ook erg mooi en nodigde uit om lekker koffie te drinken op het terras aan het water.

Op de terugweg nog even Frans en Jopie bezocht en genoten op de veranda bij hun huis.

Dinsdag was het plan dat we samen met Lasse en Birgitta naar Gräsmark zouden gaan. Naar een openluchtspel. Onderwerp was "mystiek en geloof in de Finnmark". Dit sloot mooi aan met wat we in het museum geleerd hadden. Maar......de buienradar gaf onheilspellende buien aan, dus we zijn maar thuis gebleven. Jammer!

Woensdagavond zijn we wel met Lasse en Birgitta naar een concert in de kerk van Munkfors geweest. Ragnhild Petterson, mijn pianolerares,  gaf een orgel/pianoconcert. Briljant, wat kan zij spelen! Ik vroeg me onderwijl af, hoe het mogelijk is dat zij het geduld op kan brengen, om mij iets van het pianospel bij te brengen. Want ze heeft een groot deel van de wereld rondgereisd voor studie en voor het geven van concerten. En deze avond speelde ze de sterren van de hemel voor maar ca. 30 personen!

Zo zie je maar weer dat ook deze week weer goed gevuld was, en voor ons zeer de moeite waard!

Groetjes Truus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten