Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

zondag 30 maart 2014

Mode en wafels....!

Nu het ineens bijna zomer lijkt, zijn mensen ook in voor een nieuwe “Look”. Zo waren wij vorige week ook toe aan een nieuw “Bloggezicht” en wij willen iedereen bedanken voor de fleurige reacties die we hierop kregen. Deze week waren er een aantal mode items die ik je niet wil onthouden. Maandag, na het zwemmen, gingen Rita, Nel en ik naar de modeshow in Ransäter. In een zaal die met 60 personen ( 59 dames en 1 man) echt vol was, werd kleding getoond van Gullans Mode, een winkel op de Bliavägen (buiten het centrum). De kleding is iets meer gericht op de wat oudere vrouw. En de modellen waren ook uit die doelgroep. De ladyspeaker heeft al de leeftijd van de sterken bereikt, nl. 82 jaar.



Ik moet zeggen dat het heus leuke mode was die werd geshowd, voor een redelijke prijs. Ook nadien smaakte de koffie en de eigengebakken semmlor goed. Al met al gezellig.
Ik was zelf een beetje overdonderd dat ik toch zeker 2/3 van alle aanwezigen kende. Dat is toch wel bijzonder vind ik. Maar we voelen ons hier ook nog steeds als een vis in het water.
De broeken op de show vond ik wel mooi en ik moest toch iets nieuws want alles zakt af. (Niet vervelend).
Dus gingen Rita en ik deze week nog naar deze winkel. Ik heb een foto van de buitenkant gemaakt. Je gelooft je ogen niet als je er voor staat. Modezaak??? 


Maar als je binnenkomt wordt je uitgebreid welkom geheten en om je heen zie je er van alles. Van onderkleding tot bovenkleding, in alle soorten en maten. Echt vakmanschap legt de eigenaresse ( 72 jaar) aan de dag. Zij ziet precies welke maat en wel model je moet hebben. Dus de 2e jeans die ik paste, zat als gegoten. Daar kan de grote stad niet aan tippen! Echt prima!


Ook heb ik deze week glazen gebaksschotels voorzien van een nieuwe look. Met glasverf. Dit is verf die in de oven op 160 graden gebakken wordt en daarna vaatwasserproof is.
Dit was een leuk werkje, maar ik zei tegen Jaap: Een baan bij een Delft- of Makkummeraardewerkfabriek zou niet voor me zijn. Te eentonig.

Het was prachtig weer deze week. We hebben behoorlijk wat uurtjes in de zon gezeten.
                                                                                                                                                                   









Op de foto een beeld van vorig jaar (5 april) en een foto van vandaag (30 maart). Wat een verschil!

Vanavond hoef ik niet te koken, want we gaan naar Jan en Nel. Nel zou iets lekkers maken, dus dat zal zeker goed komen :-)

Graag tot volgende week!

Groetjes,
Truus


Typisch Zweeds (5)

Vårfrudagen (Våffeldagen)


Een Zweedse traditie is Vårfrudagen , ook wel Våffeldagen genoemd. Dit valt ieder jaar op 25 maart, 9 maanden voor Kerstmis. In de christelijke wereld is deze dag bekend als Maria Onbevlekte Ontvangenis (in het Zweeds: Marie bebådelsedag). Het is een kerkelijk hoogtepunt, maar ook de markering voor het begin van het Zweedse landbouwseizoen.
In de evangeliën wordt verteld dat de aartsengel Gabriël neerdaalde tot Maria en haar meedeelde, dat zij Gods zoon 9 maanden later zou baren.
In de boerengemeenschappen leidde vårfrudagen een periode met intensief landbouwwerk in en markeerde de overgang van de winter naar het voorjaar. In Zuid-Zweden was de dag inleiding tot het zogenaamde “vårfrudagsräppen”, waarbij het aantal weken tot midzomer werden geteld. In West-Zweden renden kinderen en jongeren blootsvoets rond het huis of de mesthoop om de oogst te bevorderen en kloven onder de voetzolen te vermijden tijdens de zomer. Dit laatste zou een overblijfsel zijn van de middeleeuwse boetetochten die blootsvoets gelopen werden.
Een andere gewoonte welke is verbonden met de avond voor “vårfrudagen” en die het meest voorkwam in Värmland en Dalsland, is dat kinderen rondgingen met zgn. “tranbrev” (kraanvogelbrieven). Op deze brieven waren tekeningen van kraanvogels, de boodschappers van het voorjaar. Deze avond werd soms ook wel ”kraanvogelavond” genoemd. Met vårfrudagen ging men ook naar bed zonder het licht te doven, iets wat men het hele winterseizoen wel had gedaan.
Een gezegde was “De kraanvogel brengt licht in bed”.
Tot 1953 was Marie bebådelsedag een vrije dag op de Zweedse kalender. Toen deze vrije dag werd afgeschaft verhuisde de kerkelijke viering naar de zondag die valt tussen 22 en 28 maart. Als het voor die tijd Pasen is is de viering de zondag voor Palmpasen.
Vårfrudagen werd ook gezien als aanduiding voor het weer en werd gezien als een keerpunt in het weer. Zoveel sneeuw als er op deze dag lag, zoveel sneeuw zou er op de grond liggen met Valborg (30 april).
De niet kerkelijke viering is echter gebleven op 25 maart. De benaming van ”vårfrudag” is nu in het algemeen ”våffeldag” (wafeldag) geworden. Wafels waren oorspronkelijk iets middeleeuws, maar de huidige wafels zijn net als de semlor van oorsprong uit de late 19e eeuw. De ingrediënten wit meel, roomboter, eieren en slagroom en sylt (vergelijkbaar met jam) waren voor de boerenbevolking luxe producten.





Nu eten de meeste Zweden op 25 maart dus wafels. En dat is geen slechte gewoonte dacht ik!
Jaap

Geen opmerkingen:

Een reactie posten