Volgers

donderdag 17 april 2014

Vakantieverslag - deel 1

Hej!

We zijn al een poosje onderweg, maar door het ontbreken van een voldoende snelle internetverbinding hadden we nog geen mogelijkheden om een blog te plaatsen. Maar we zijn nu in Poznan in Polen waar een goede WiFi is. Dus daar gaan we:

Vakantie april 2014

Dinsdag 8 april is het dan zover. De deur kan achter ons worden dichtgetrokken. We hebben alle tijd en vrijheid voor ons liggen.Een fijn idee! We stappen in de auto om richting Trollhättan te gaan om daar op een camping de nacht door te brengen. Het weer is verre vaan ideaal, want het regent pijpenstelen. Maar de reis verloopt vlot en al voor zessen bereiken we de camping. Er is niet veel veranderd sinds we er de laatste keer waren, 16 jaar geleden. Maar evenals toen zijn we ook nu dik tevreden. Het kacheltje bewijst zijn dienst en het is lekker warm binnen. Buiten is het 3 graden.

Woensdag 9 april
De volgende morgen doen we rustig aan en na de koffie vertrekken we richting Trelleborg. Nog steeds in de regen. We eten warm onderweg en aan het einde van de middag zijn we op de terminal van de Stena Line. Overnachten daar lijkt ons geen optie en we gaan naar een camperplaats die we gezien hadden aan de rand van de stad en aan zee. Op zich een prima plek, maar wel de hele nacht veel lawaai van het zware vrachtverkeer op de weg.

Donderdag 10 april

Al vroeg op, want we moeten om 7.45 uiterlijk bij de boot zijn. Dat halen we ruimschoots en we kunnen al vrij snel aan boord.

We kiezen om uitgebreid te ontbijten en dat is geen slechte keuze. Daarna nog even de shop door en een paar potjes gekaart en voor we het weten zijn we in Sassnitz/Hafen. Het weer is veel zachter geworden en we zijn verwonderd over de natuur. Het koolzaad begint al te bloeien en de bomen zijn al licht in het blad. Toch wel een verschil met thuis.
De beoogde camping is al snel gevonden en we zoeken een plek. Na buiten van de koffie genoten te hebben, kan de luifel opgezet worden.
Dit is zo gepiept en dan gaan we naar Bergen auf Rügen om boodschappen te halen. We worden getroffen door de veelheid aan produkten en constateren dat inkopen in Zweden toch wel relaxed is :-) Als we alles hebben besluiten we in Gingst (waar ook de camping is) te gaan eten, en dat voldoet ons prima. En na een gezellige avond maar bijtijds naar bed.

Vrijdag 11 april
Vanmorgen doen we lekker rustig aan en gaan pas na een late koffie op stap. We hebben een route uitgestippeld over het eiland. Eerst naar het oudste stadje: Garz. Dit is vanwege allerlei wegwerzaamheden niet makkelijk bereikbaar. Maar we komen er toch. Maar al gauw is duidelijk dat we al deze moeite vrijwel voor niets is. Er is niet veel aan :-( Dan gaan we door naar Putbus. Dit is een stadje waar alle gebouwen in het centrum wit zijn. Dit is aangepast aan het slot wat er ooit was, maar 1957 is gesloopt, een jaar nadat een restauratie klaar was. Je reinste geldverspilling!

Een paar delen zoals de stallen en de orangerie staan er nog, maar dit zijn horecagelegenheden geworden. Wij wandelen lekker het park door en bekijken de oeroude bomen. Wat hebben die veel meegemaakt is de gedachte.
Daarna gaan we een hapje eten. Heerlijk weer!

Vervolgens rijden we nog even langs de Famila om een acculader te kopen. De onze heeft het begeven. We gaan dan nog even het eiland …. rond wat ten westen van Gingst ligt. Dit is een mooi stukje natuur enheel rustig.
Terug oop de camping waait het te hard om buiten te zitten, maar als de zon er nog even bijkomt is het lekker. De zon gaat prachtig onder en morgen zal het zonniger en warmer zijn. We zullen het zien.

Zaterdag 12 april

We worden wakker in een nevelige wereld, maar al gauw breekt de zon door en de lucht wordt blauw. Nadat we buiten koffiegedronken hebben vertrekken we richting Bergen. Daar is in het centrum een ”Floh und Handwerksmarkt” ofwel een loppis. Jaap roept al dat het niet te ontwijken is! Maar even later heeft ook hij een aankoop gedaan. Autootjes voo bij de modelspoorbaan. Ik vond ook wel wat. Sjaal, riem,shirt en een minikoekenpannetje voor 1 ei. De lokatie van de markt is erg mooi en het is er gezellig.

Als we het allemaal gezien hebben, rijden we richting Binz, een mondaine badplaats met veel witte Victoriaanse huizen. Hier is alles gericht op toerisme. Na een wandeling is het goed toeven op een terras. Cappucino en apfelstrudel met ijs en slagroom.

We genieten, samen met velen van de zon op het (volle) terras. Daarna wandelen we nog even verder en bekijken wat winkels. Dan stappen we in de auto en gaan naat het Zandskulpturenfestival, net even buiten Binz. Dit is geopend van begin april tot in november. Niet in de openlucht maar in tenten.
De sculpturen zijn in één woord Spectaculair! Wat mooi en wat kunstig. Vooral de gezichten zijn erg knap gemaakt.

Als we dit gezien hebben gaan we weer naar de caravan en drinken nog een wijntje in de zon. We komen tot de conclusie dat Rügen zeker een bezoek waard is. Morgen zijn we nog hier en maandag trekken we verder.

Zondag 13 april
Het weer is veranderd. Vannacht worden we wakker van regen en harde wind. De luifel heeft het zwaar te verduren maar staat nog steeds als we wakker worden. Jaap vervangt na het ontbijt een aantal rubberen ringen aan de luifel en na de koffie gaan we op weg. Eerst naar Greifswald een Hanzestad met vooral een met mooie gebouwen omzoomd marktplein.

Wij drinken koffie op een van de terassen die in ruime getale aanwezig zijn. In de zon en met de jas aan is het heerlijk, al waait het nog steeds fors. We wandelen de stad nog wat rond en dan rijden we weer verder. Richting Wolgast. Ook hier een leuke historische Altstadt. We wandelen er rond en nemen er nog een terrasje.

Koffie met een broodje. Mmmm! Dan rijden we naar het eiland Usedom. Een prachtige rondrit maken we. De natuur met het jonge groen is geweldig om het zien. Op de terugweg gaan we nog naar Anklam. Dit is ook een Hanzestad die nu 750 jaar bestaat. Maar dat valt ons tegen en we besluiten het hier bij het even rondrijden te laten. Wel kunnen we weer een door ons bezochte Hanzestad aan ons lijstje toevoegen. Voldaan over de mooie dag rijden we de 90 km terug naar de camping. Wij treffen daar de luifel naast de caravan op de grond liggend aan. De campingbaas heeft goed op onze spullen gepast :-) Terwijl ik dit schrijf loeit de wind nog steeds om de caravan!

Maandag 14 april
Vannacht slapen we goed ondanks het slechte weer. Ook het opbreken is vanmorgen een gure bedoening. Stormachtig, regen en maar 6 graden, daar loop je niet warm voor. Maar als we onderweg zijn, is het iets lichter. We rijden deels via de autoweg en deels via binnenwegen. We zijn rond 3 uur bij de camping ”Camping am Oberückersee” in Warnitz een klein dorp in ”the middle of nowhere”. Hoelang we hier blijven is nog niet duidelijk. Dat hangt af van het weer en onze inspiratie morgen :-)

Tot zover even ons vakantieverslag. Binnenkort gaan we verder met ons verslag.

Nog even iets waar we wel een beetje trots op zijn: Deze week bestaat onze blog 5 jaar! En we hebben er nog steeds plezier aan om hem voor jullie te maken.We krijgen nog steeds zoveel leuke reacties, dat we er nog wel even mee door blijven gaan.

Hej då,

Jaap en Truus

1. Gefeliciteerd met het 5 jarig bestaan van jullie blog. De beelden zijn echt wel mooi zeg.

2. Een heel fijne vakantie.... Wij vertrekken morgen richting Portugal en komen begin juli baar Björnbyn.. Dan maar een keer koffiedrinken samen? We blijven tot eind sept. Maar eerst voor jullie een goede tijd, daar in Polen...

3. O ja.. Leuk blog hebben julie trouwens...

4. Hej, zo te lezen moeten er na jullie vakantie heel wat kilo's af na al dat bier, gebak en ander lekkers haha