Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

zondag 19 oktober 2014

De draad..........


De draad weer oppakken na 14 dagen valt niet mee :-).  Zeker niet nu wij onszelf een beetje vrijaf gegeven hebben. Dat ik nu op zondag schrijf is rein toeval.

Wat de revue passeerde afgelopen 14 dagen, in grote lijnen:

We hebben een keer Zweedse vrienden te eten gehad en wel de Hollandse winterkost zoals zuurkool en hutspot met rookworst en spekjes. Dit viel erg in de smaak.


Ik had wortels en uien gekocht in de aanbieding, eventjes geleden. Maar toen Jaap ze uit de schuur haalde, bleek dat muizen hun buikje hiermee  rond hadden gegeten. Ook mijn zelf verbouwde courgettes vielen in de smaak :-( . Nu hebben we ons genoodzaakt gezien om schoteltjes met havervlokken met gif neer te zetten. Dit is niet fijn, maar wel nodig.
Zelfs in huis hebben we muizen (gehad). Afgelopen week wilde ik wat afval in het bakje aan de binnenkant van het keukenkastje gooien. Maar met dat ik het deurtje opendeed, sprong een muis wel zeker 10 cm hoog en ik ook, dat kan ik je verzekeren. Ik weet niet wie van ons tweeën het meest schrok ! Deze mate van overlast hebben we nog niet eerder meegemaakt. Misschien dat het ligt aan de zachte winter van vorig jaar. Maar volgens mij is het  nu onder controle. Maar je begrijpt dat ik voor de gasten weer nieuwe groente had gehaald.
Deze week aten we bij Immie en Tonny ook winterkost. Dit viel er ook lekker in, net als het dessert dat ik gemaakt had. Skogbärspaj met witte chocola en slagroom. Vitaminen :-) en calorieën :-(

Vandaag hebben we genoten van verse boerenkool. Dat zie je hier maar zelden, maar onze vriend Lasse verbouwt het en we hebben heel veel gekregen. Zo komt Jan Splinter door de winter!
Malin bewees vandaag weer dat zij de Nederlandse kost waardeert. Jasper en zij waren hier het weekend. Erg gezellig. In de loop van de middag moesten ze weer gaan, want het is 6 uur rijden naar Sundsvall. Best lang hoor!

Vorige week zondag zijn we naar een concert geweest in Karlstad. Maar eerst hebben we heel lekker geluncht in het Värmlands Museum. Echt perfect!
Daarna naar het Scala Theater waar een driekoppige band een concert gaf met muziek van Simon & Garfunkel ( één van mijn “Old time favourits”)

Wat hebben we het naar onze zin gehad. De muziek was super en de waardering vanuit de volle zaal was groot. Er waren niet alleen “grijze koppies” (ik ben nog donker van mijzelf....) er waren ook een behoorlijk aantal jongeren onder de toehoorders.
Thuis hebben we nog lang nagenoten!

We hebben donderdag een trip gemaakt naar een gebied wat voor ons onbekend was. In de buurt van Värmskog hebben we een entreetrap voor ons huis gekocht. We hebben nu beton, maar dat begint slecht te worden. De trap moet nog wel geverfd worden en geplaatst natuurlijk, en staat tijdelijk naast het huis. (een foto komt later als er enige vordering is gemaakt) Zo is er altijd wel weer wat te doen, èn te zien. Want de omgeving van Värmskog is erg mooi en we gaan zeker in de zomer met mooi weer er nog eens heen. Dan kunnen we gelijk kennis maken met de (naar men zegt) lekkerste en grootste broodjes garnaal. De foto is niet zelf gemaakt, want ze zijn in de winter gesloten.....!


Vorige blog schreef ik over wanten die ik gekocht had voor 20 kronen. 

Ik wil jullie graag mee laten genieten van het mooie verhaal dat Gonny ( in november 2013) op haar blog schreef. Klik op de link en lees. Hier kan ik niets aan toevoegen ;-)

Tot slot nog even dit: de dagen worden heel snel korter en het weer is vrij nat en somber. Maar in huis is het gezellig, licht en warm. Wij vermaken ons wel!!

Groetjes en tot dan!

Truus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten