Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

zondag 4 oktober 2015

Kleurrijke Herfst







Wat hebben we de laatste weken steeds mooi weer. Windstil herfstweer eigenlijk iedere dag. De temperaturen zijn ook heel lekker dus de bomen hebben in alle rust de mogelijkheid om van kleur te veranderen.

De vroege ochtenden zijn nu vaak mistig of nevelig en leveren prachtige plaatjes op. Vaak staan we in ons “niets hoeft en alles mag-bestaan” te laat op om hier mooie foto's te maken. Maar gisteren lukte dat heel goed. Wij vertrokken om 8.00 uur richting Vansbro om een dagje op Alde te passen in dichte mist. Maar toen we het Rådasjön passeerden brak ineens de zon door! Snel maakten we foto's met 2 camera's, want het zag er naar uit dat het maar heel even mooi zou zijn. En dat klopte, want direct daarna trok het weer volledig dicht. Mazzel dus!









Maar ook de avonden brengen spectaculaire kleuren. Donderdagavond toen ik van koor kwam, was het supervlammend-rood. Maar toen we het fototoestel in de aanslag hadden, was het mooie er al af.Vrijdag was het weer mooi rood en toen waren we op tijd.



 



Jammer was wel dat er veel bomen stonden. We hoopten dat we zaterdag op de terugweg op tijd bij het Rådasjön zouden zijn om het avondrood weerspiegeld te zien in het water. Maar we waren nèt te laat :-(

Ook in onze eigen tuin laat de herfst zich al duidelijk zien:

 




 





Het was afgelopen week een echt drukke week.
Zaterdag was een loppis in Ransäter waar we even gekeken hebben. Het was niet heel bijzonder, maar ik kocht toch nog wat leuks. Een tinnen armband uit Lapland voor €5,00 en 2 sjaals. Volgens Jaap heb ik er wel 100 en misschien slaat hij de plank geen 50 mis☺


 Zondag was het veiling en samen met Daan en Lies, had ik een leuke dag. Jaap was nog druk met het hek om het terras, dat nu helemaal af is op het gaas na. Dat was niet voorradig nu.
 
Maandag moesten we naar Torsby, naar de kapper. Daan en Lies gingen mee en vermaakten zich zelf terwijl wij gekapt werden. Daarna gingen we samen naar Sahlströmsgården, een favoriet restaurant en hebben daar heerlijk en uitgebreid (warm)geluncht. Het was weer heerlijk! Daarna nog een tijd op het terras genoten van zon en koffie met eigengebakken koekjes. Het was weer heerlijk!


Dinsdag middag naar Lasse en Birgitta om boerenkool te halen. Ook daar zaten we buiten in de zon koffie te drinken voor de boerenkool afgekapt werd. Het waren prachtig grote mooie stronken en de auto zat goed vol.






Zo reed ik naar het zwembad en na het zwemmen en eten koken had ik geen zin meer om de kool te verwerken. Dat heb ik woensdag gedaan voor ik naar de bieb moest voor onze “cursus”die we (3 Nederlandse vrouwen en sinds afgelopen week ook een Zweedse) geven aan vluchtelingen hier in Munkfors. 3 middagen in de week proberen we dmv conversatie dagelijkse onderwerpen aan de kaak te stellen. We hebben nu een groep van ca. 16 personen en de respons van de “cursisten”is hartverwarmend.










Vrijdagmorgen hadden we met ons “team” een vergadering, om te kijken hoe we verder moeten.
Vrijdagmiddag hebben we een picknick georganiseerd, met door ons aangeleverde lekkernijen. We hebben gezongen en gepraat en het was echt een succes!



 Donderdag was ik niet van de partij, want we moesten naar Karlstad. Ik moest voor controle naar de cardioloog. Daar bleek alles wel OK te zijn.
Wat minder OK is, is dat ik weer veel meer problemen met mijn geopereerde heup heb. Er blijkt nu weer staaldraad rond te “wandelen”, hetgeen echt veel klachten geeft. Ik wacht nu op een verwijzing naar de orthopeed, maar gezien de wachttijden, kan dat nog wel wat duren. Het zal wel weer opereren worden!

Jaap is nog de hele week met het buitengebeuren bezig geweest. Het balkon was mooi geverfd, schreef ik in de vorige blog. Maar de verf vergeelde binnen een paar dagen heel erg. Dus..... maar weer opnieuw schuren en verven. Dit keer met andere verf. Nu lijkt het goed. Ook moeten er nog een paar balken en plankjes vervangen worden. Dus weer zagen en schilderen!

De bomen die gekapt zouden worden, staan er nog steeds. Degene die ons zou helpen was net de waarin het heel erg veel regende vrij. Het gaat dus later gebeuren.


Nu nog even onze oppasdag in Vansbro. Aanleiding was: de begrafenis van Malin's oma.
We hebben erg genoten van Alde, die helemaal zelfstandig zit nu. Ze is nu ruim 6 maanden en heeft al 5 tanden, maar ze kletst lekker en zit dus niet met de mond vol tanden ha ha! We hebben samen erg van het mooie weer genoten en gewandeld naar de konditorie waar we op het terras wat aten en koffie dronken. Alde genoot van haar smoothyhapje.




Ook had Jasper voor Jaap en mij nog wat klusjes bedacht, die we natuurlijk met liefde uitvoerden!!

Vandaag moet ik zingen, met ons koor, in de kerk. Terwijl Jaap de blog opmaakt, van foto's voorziet en publiceert. En pruimenjam maken van de pruimen die ik van Jan en Nel heb gekregen.

Je ziet dus wel dat onze dagen meer dan gevuld zijn. In de vrije minuutjes/uurtjes handwerk ik nog veel. (Net een paar sokken afgemaakt en druk met het maken van gehaakte gebakjes en vilten kettingen die ik op de kerstmarkt in Ransäter wil verkopen)
Jaap is tussen de klussen door bezig met zijn genealogie, administratie, windows installaties en foto's verwerken op de computer en geniet daar tussendoor ook nog erg van de spelletjes op zijn tablet.

Tot zover maar weer, graag tot dan!

Groetjes Truus




Geen opmerkingen:

Een reactie posten