Volgers

Blogarchief

zondag 28 augustus 2016

Véél..........................!

Onze vorige blog is al weer een poosje geleden en in tussentijd hebben we veel gedaan, veel beleefd , erg veel buitenshuis doorgebracht en veel plezier gehad!
Dat klinkt wel goed, dacht ik.

De moeilijkheid is eigenlijk, dat ik niet weet waar ik beginnen zal.

Onze trip naar Uddevalla maar eerst. Twee weken terug vertrokken we op zaterdag richting de Zweedse westkust, met prachtig weer. Omdat het weer in de middag in het zuiden niet mooi zou zijn besloten we bij Grums, de afslag Borgvik te nemen. En dat was een schot in de roos. Prachtig in één woord. De foto's zeggen genoeg, denk ik.

Inderdaad kregen we in de middag regen, toen we door Dalsland reden en de temperatuur zakte naar 13-14 graden. Maar aangekomen bij de kust, was het droog, maar nog wel donker. We besloten eerst nog een klein rondje op het eiland Orust te maken en daar een hapje te eten. Vervolgens naar het hotel waar we vrij snel gereed waren voor de Spa-afdeling. Even heerlijk zwemmen en relaxen.
De volgende morgen voor het ontbijt, was ik ook te vinden in het zwembad, helemaal in mijn uppie :-)
Na het fantastische ontbijt op weg met stralend weer. Het eerste doel was Lysekil, waar we uiteindelijk niet beland zijn. We zagen een bord kloosterruïne, dus maar even kijken. Er was niet een groot stuk bewaard gebleven, van het enorme klooster dat er gestaan had. Maar het was wel mooi daar. Ook stond er nog een mooie kerk.

Lysekil gezien vanaf Fiskebäckskil
 Daarna naar Fiskebäckskil (gemeente Lysekil) Daar genoten van het mooie uitzicht over zee en op een terras koffie gedronken. Daarna aan de wandel. Onderweg kwamen we Nederlanders tegen die nog maar net geëmigreerd waren. We hadden gespreksstof genoeg en besloten samen verder te lopen, richting de kerk. Zij wisten te vertellen dat dit één van de 8 kerken in Zweden is met duivelsogen :-( En ja, direct bij binnenkomst zagen we ze al. Een prachtige zeemanskerk trouwens.

De "duivelsogen" aan het plafond

Samen liepen we terug naar de veerpont, waar we in een prachtig restaurant de lunch gebruikten, en wel op het terras met een megauitzicht!
Daarna gingen we ieder een kant op. We hebben sindsdien al wel weer contact gehad. Prachtig die toevallige ontmoetingen, toch?
Daarna reden we een klein stukje naar Grundsund. Heel schilderachtig! We zijn hier rondgelopen en dat was ook weer genieten. Jaap is nog naar een uitzichtspunt geklautert, en ik bleef trouw op hem wachten :-)

Toen nog naar Mollösund, op Orust. Om daar te komen namen we 2 veerpontjes, hetgeen ik altijd ydillisch vind. Ook Mollösund was erg lieflijk. Nog een terrasje gepakt en koffie gedronken en daarna terug naar het hotel, waar we weer naar de Spa gingen. Een superleuke dag!

De volgende morgen uitgecheckt en via Strömsund en Halden (Noorwegen) terug. We kozen voor een route zonder snelwegen, maar deze weg was, op een paar uitzonderingen na, vrij eentonig.
Weer thuis, konden we terugkijken op een prachtig weekend.

Maar er was meer om op terug te kijken. Twee theatervoorstellingen bezochten we in deze weken.
De dag voor ons weekendje weg, gingen we naar Berättarladan met het Västanåteater even voorbij Sunne. We gingen samen met vriendin Co. Wat genoten we van de voorstelling (en het eten).De kostuums en de muziek waren ook weer geweldig, net als de voorgaande jaren. Buiten misten we niks, want het weer was BAGGER!

Foto: Håkan Andersson

Foto:Håkan Andersson

Foto: Per Hardesten
Deze week gingen we met ons koor naar Les Misérables in Karlstad. Wij zijn niet van die musicalmensen maar we genoten mt volle teugen. Het was prachtig, en de décors hadden een hoor Wow gehalte! Dus cultureel zijn we ook niets te kort gekomen.

Veel buiten de deur gegeten ook deze periode. Gegeten bij vrienden en kennissen. Bedankt allemaal, het was heerlijk! Gegeten ook nog een keer bij Sahlströmsgården met vrienden Angélique, Erik, Daan en Liesbeth. Zoals altijd ook weer voortreffelijk! Daarna met Daan en Liesbeth doorgereden naar Lekvattnet om daar het Finnskogsmuseum te bezoeken. Wat een prachtig gebouw is dat van buiten, en hoe leuk van binnen. Het is niet groot, maar alles tot in de puntjes verzorgd

Over Finnskog gesproken, afgelopen zondag hebben we, met prachtig weer,een dagtochtje gemaakt  met de buurtjes Lennart en Laila.  Onderweg eerst koffie gedronken in Ransbysätter bij de watermolen.

Daarna naar Antilla, ongeveer 40 km ten noorden van Torsby gereden. Dit is een finntorp waar huizen en hutten vanuit andere Finse nederzettingen uit heel Värmland naar toe verhuisd zijn.

Wij aten daar “Motti o Fläsk” ( op z'n Värmlands heet het Nävgröt). Dit is echt een oeroud traditioneel gerecht in onze streken.

_____________________________________________________________________________________________________

Motti och Fläsk

Motti och fläsk  bestaat uit gebakken spek, skrädmjöl en lingonsylt.
  • Skrädmjöl  is meel gemaakt van gepelde haverkernen die in een steenoven worden geroosterd.
  • Lingonsylt is compote gemaakt van vossebessen

Wij hadden het nog nooit gehad, maar we vonden het lekker. Niet dat je het nu 1x per week wilt hebben, want het is wel machtig. Het restaurant was helemaal in authentieke oude stijl ingericht. Zo schattig.

Het uitzicht was vanaf het restaurant al geweldig, maar na een korte wandeling kwamen we bij een uitzichtspunt. Daar was het uitzicht echt super!

Daarna trokken we weer verder. Nu richting Östmark, dwars door de uitgestrekte en zeer dun bevolkte bossen. En daar zagen we opeens een wegwijzer:

We zijn de weg ingereden om te zien wat dit wel was, maar hebben Hollandstorp niet gevonden. Het is waarschijnlijk ook maar 2 huizen groot, maar toch wel wonderlijk in zo'n afgelegen gebied.

In Östmark hebben we nog even koffie gedronken in de Hembygdsgård en daarna de prachtige houten kerk uit 1765 bekeken. Deze kerk is gebouwd met houtspanen, zoals dat in die tijd gebruikelijk was. Van dit soort kerken zijn er nog maar weinig over.

Ook is er in Östmark het Elvis-cafë, dat bekend is in heel Zweden. Ook dat moesten we natuurlijk nog even zien en er een ijsje eten.

Last but not least, kregen we deze week nog onze vaste gasten Elsbeth en Henk die weer richting Nederland gingen. Zij bleven 2 nachten en samen zijn we nog bij onze gezamenlijke vrienden Piet en Co geweest. Het was weer heel gezellig :-)

Deze week begon de schoolactiviteit ook weer, dus alles gaat zo langzamerhand weer zijn gangetje.

Je ziet wel dat we nog steeds veel plezier beleven hier!

Graag tot de volgende keer!

Truus en Jaap

1. Wat een leuke foto van jullie beiden op het einde!
    Groetjes

2. Wat een leuke foto van jullie beiden op het einde!