Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

zaterdag 8 september 2018

Naar het noorden... (Deel 1 - Östersund-Mora-Ljungdal)

In de vorige blog hebben we afscheid genomen van Jasper, Malin en Alde om te beginnen aan onze reis naar het uiterste noorden van Zweden. Een reis welke voor een deel zal worden gedaan met de trein, de Inlandsbanan, die van Kristinehamn naar Gällivare rijdt, een traject van 1300 km!  Zoals jullie je wellicht nog herinneren had ik de 14-daagse kaart voor de Inlandsbanan voor mijn verjaardag van Jasper en Malin gekregen.
Wij reizen niet het hele traject, maar ons zuidelijkste station is Mora, zo'n 200 km ten noorden van Kristinehamn. Het zuidelijkste deel kennen we behoorlijk goed, dus dat kunnen we wel overslaan! Behalve met de trein, zullen we de reis ook maken met onze caravan en steeds de spoorlijn volgen. Het voordeel is, dat we dan ook vanuit de overnachtingsplaatsen vervoer hebben en ook met de auto de omgeving kunnen verkennen.

Zaterdag 16 juni 2018

 

Na ons vertrek uit Oxsta gingen wij dus via Jasper, Malin en Alde richting Östersund. We hadden een tussenstop gepland in Hammarstrand om daar een kopje koffie te gaan drinken bij Rob en Brenda, die daar sinds vorig jaar een camping hebben, Hammarstrands Camping.
Daar aangekomen werden we hartelijk ontvangen en omdat er ook patat en kroketten te koop waren, bestelden we die. Nadat we die op hadden gegeten en gezellig gepraat, beviel het ons er zo goed, dat we besloten  om er maar een nachtje te blijven en pas de volgende dag naar Östersund te gaan. 

Hammarstrands Camping

Hammarstrands Camping

De Indalsälv bij Hammarstrands Camping.

Zondag 17 juni 2018

Nadat wij afscheid hadden genomen van Rob en Brenda gingen we richting Östersund. We hadden niet de drukke camping in Östersund gepland, maar Ångsta Camping, zo'n 25 km ten zuiden van Östersund. Dat bleek een voortreffelijke keuze te zijn. Bij de "receptie" hing een mededeling, dat je zelf een plaats mocht zoeken en dat er 's avonds iemand zou komen om het overnachtingsgeld te innen. De douches en toiletten zagen er fantastisch uit en ook het keukentje was prima ingericht.


Wij vonden een prachtig plekje en koppelden onze caravan aan 1 van de stroompalen in de buurt.
De kosten voor een overnachting op deze camping: 130 SEK (ca. 13 Euro) per nacht, inclusief stroom! 


Nadat wij ons op de camping geïnstalleerd hadden gingen wij naar Östersund, naar het Jamtli museum. Dit museum vertelt o.a. de geschiedenis van de Sami (in Nederland ook bekend als Lappen, maar dit wordt hier beschouwd als een scheldwoord).
We troffen het, want de toegang was die dag gratis, omdat er een nieuwe afdeling werd geopend. Het gevolg hiervan was wel, dat het enorm druk was. In de nieuwe afdeling was het zelfs zo druk, dat wij deze maar niet bezocht hebben! Maar ook zonder dit was het museum zeker de moeite waard. We begonnen binnen, want het regende behoorlijk.



De ingang van het Jamtli museum.

Dames in klederdracht bij de ontvangst



Foto's van het leven van de Sami in vroegere tijden

Zo werden vroeger de rendierkuddes geleid



Dit doet Truus niet met een levende beer!







Nadat wij het museum  binnen bekeken hadden, was de regen voorbij en gingen we naar het openlucht gedeelte. Met onder andere oude winkeltjes, een fäbod (zomerverblijf voor het vee) en een kerkje.





Ook was er een oud benzinestation met bijbehorende Volvo.


Maandag 18 juni 2018

 

Voor deze dag hadden we besloten om een tocht richting fjäll (de Zweedse bergen) te gaan. De keus was gevallen op de Ljungdalens Fjäll, ongeveer 150 km ten westen van Ångsta. 
Het werd een mooie tocht met prachtige natuur. De foto's spreken wel weer voor zichzelf!

Koffiepauze




Een sneeuwschuivertje


En zoals altijd: erg drukke wegen!

Onze eerste rendier in deze vakantie!


Na ons bezoek aan Ljungdalen en Kläppen zagen we de afslag naar  de Flatruet, een van de mooiste hoogvlaktes in Zweden. We waren er al eens eerder geweest en er toen enorm van genoten, dus besloten we er nog maar eens te gaan kijken. En ook nu was het er weer prachtig!







Na de Flatruet namen we op de terugweg de route over de Fägervägen, over prachtige gravelwegen en langs verschillende fäbodar.



Dinsdag 19 juni 2018

 

Dit wordt onze eerste dag Inlandsbanan. We reizen vandaag eerst naar het zuiden, naar Mora. Het wordt een lange dag, want we vertrekken 's morgensom 08.45 van het station in Brunflo en zullen er 's avonds pas na acht uur weer terug zijn. 


Station Brunflo

Daar komt de trein
2 typisch Zweedse locs op het stationsemplacement in Sveg








Koffiepauze (fika)  in Fågelsjön



Vergezichten vanuit de trein


Helvetesfallet ten noorden van Orsa. Door de droogte nu niet zo indrukwekkend.

Station Mora, ons eindpunt voor vandaag


Op de terugreis. Nog niet naar Gällivare, maar naar Brunflo.





Om kwart over acht waren we weer terug in Brunflo. Vandaag dus ongeveer 11 uur in de trein doorgebracht! Het was boeiend, maar wel heel lang.
Wat ons opviel, dat er heel veel Australiërs deze treinreis maken. Het waren hele groepen. Zij hebben dan een overnachting in Östersund en gaan daarna door naar Gällivare of misschien nog 1 tussenstation extra. Het zijn over het algemeen reizen van 14 dagen door Europa van zuid naar noord!

Tot zover dit verslag over onze reis naar het noorden. Een volgende keer gaan we weer verder en ik beloof, dat de foto's steeds spectaculairder gaan worden.

Hej då,
Jaap

Geen opmerkingen:

Een reactie posten