Volgers

Blogarchief

zondag 31 maart 2019

Het was mooi!

We zijn er even tussenuit geweest. Een stedentrip naar Krakau (Polen) samen met onze vrienden Iris en Alfred uit Munkfors. In december hadden we al geboekt, dus het zat al even in de pen. Op dinsdag de 19e vertrokken we ´s morgens  met mooi (maar nog wel koud) weer. We reden met Alfred mee en onze auto stond lekker bij hun in de garage. Op weg naar Göteborg aten we in ons favoriete Thaise restaurant in Mellerud. Toen we weer voldaan in de auto zaten , zeiden we nog dat we mooi op tijd waren. Dat was maar goed ook, want voor Göteborg (Nödinge) was de hele E6 afgesloten, Het bleek dat een tankauto zijn vracht was verloren, en de vracht was.....slachtafval!!!! Het was kennelijk net gebeurd want de hulpdiensten kwamen toen wij net vast stonden. Na een half uur begonnen we hem te knijpen. De berichtgeving was dat het lang zou gaan duren. Toen hebben we zelf actie ondernomen en daardoor is het toch gelukt om op tijd bij de parkeerplaats buiten het vliegveld en met een busje snel afgeleverd te worden op Landvetter. Achteraf bleek, dat de file pas was opgelost nadat ons vliegtuig al was opgestegen! Het inchecken verliep verder vlot. En ook de vlucht. Al heel snel waren we in Krakow waar een geweldige taxichauffeur ons opwachtte. Het hotel was goed en het personeel vriendelijk en behulpzaam. Deze vriendelijkheid viel ons trouwens ook op bij mensen in de stad. Overigens waren er ook veel "vriendelijke" mensen die ons heel graag de stad wilden laten zien en excursies aanboden, uiteraard wel tegen betaling, waarbij de prijzen ook heel verschillend waren. Maar wij hadden zelf onze eigen excursies geregeld, dus hoefden we daar geen gebruik van te maken.

's Avonds nog de benen gestrekt door naar het centrum te lopen en heerlijk relaxed in een Ierse Pub een/wat biertje(s) gepakt. De stad was mooi verlicht en fotogeniek!

Na een goede nacht en een goed ontbijt, gingen we weer naar de stad. Het was prachtig weer om van alles te bekijken en een terrasje te pakken. Echt vakantie! Ook nog een Bierhalle bezocht met lekker bier ☺)

's Avonds had Jaap ( hij had de officiële titel “reisleider” gekregen) een restaurantje in de buurt van het hotel gevonden. Ontzettend leuk en goed. Daar hebben we ook de dag erop gegeten.

De volgende dag gingen we met de tram naar de Joodse wijk. We hadden voor 2 dagen een kaart voor gratis openbaar vervoer en musea in de stad. Het was die dag wat minder goed weer met een koude wind. Na een eind gelopen te hebben, ik met mijn stokken, anders had ik het zeker niet gered, bezochten we nog een leuk marktje en dronken en aten we wat.

Vervolgens zetten we koers naar het Schindler Museum, bekend van “Schindlers List”. Het was een pokkeneind lopen en ik was zo kapot dat ik op de jassen heb gepast toen de andere 3 rondgingen. Achteraf bleek dat ik niet heel veel had gemist. De permanente tentoonstelling kon niet bezocht worden, omdat het maximum aantal voor die dag al was verkocht. Er was wel een tijdelijke tentoonstelling over Krakow tijdens de 2e wereldoorlog. Het gebodene bestond hoofdzakelijk uit foto's en films. Duss...

Hierna in een leuk trendy restaurant wat gedronken. Daarna nog een klein stukje lopen naar de tram. En zo kwamen we weer in het hotel. Even rusten en daarna lekker eten en drinken.

Dag 3 gingen we met de tram naar het stadscentrum. We hebben rondgelopen en bezochten de enorme Mariakerk gezamenlijk.

Later, na het eten, splitsten we. De mannen gingen met de trein naar de beroemde zoutmijn in Wieliczka, even buiten Krakow. Iris en ik gingen met de tram naar The National Museum. De vaste exposities vonden we wat tegenvallend, nogal veel kerkelijke kunst. Ook was er veel ophef over Leonardo Da Vinci die geëxposeerd werd. Wij waren wat teleurgesteld, dat het maar om 1 schilderij ging.

Na koffie gedronken te hebben, gingen we weer met een tram naar Galeria, een heel groot winkelcentrum (ons te groot en we waren al snel weer weg). De middag afgesloten bij een conditorie, dat is altijd goed. Ze hadden er ook heerlijke stoelen hahaha! Daarna met de tram weer naar het hotel, waar onze mannen later op de avond doodmoe aankwamen.
Zij hadden een prachtige excursie van 2 uur door de zoutmijn gehad. Hiervoor moesten ze aan het begin van de tour 380 traptreden af en daarna nog vele trappen. Gelukkig hoefden ze dezelfde trappen niet weer naar boven, want op het diepste punt waren ze 135 meter onder de grond! Maar vanaf dat punt konden ze met de lift weer naar boven. De foto's spreken voor zich. Alles wat er te zien was, was gemaakt van zout of hout! Zelfs de kroonluchters die in de grote ondergrondse zalen hingen!

De laatste dag was het weer werkelijk stralend! We wilden naar het slot en namen de tram. Maar we tramden te ver en moeten toch wel een heel stuk teruglopen. De mannen bezochten het slot en Iris en ik moesten nog even een cadeautje zoeken, dus wij gingen even winkelen in de gezellige winkelstraat. Het was werkelijk bomvol in de stad en een groot verschil met bijv. woensdag.

Nadat we weer verenigd waren zochten we een gezellig terrasje. Daarna nog wat rondgeslenterd, we hadden nog niet genoeg gelopen de afgelopen dagen :-)) Tot slot nog heerlijk gegeten in een gezellig restaurant. Toen konden we er weer tegen want we hadden nog een hele reis voor ons.
We liepen naar het hotel en haalden onze bagage. Om  17.30 kwam de vriendelijke taxichaffeur ons weer naar het vliegveld brengen.
De security control en het boarden verliep vlotjes. En zelfs 5 minuten te vroeg vertrokken we. Op Landvetter hadden we een probleem om de transfertaxi te vinden. Maar na ruim een kwartier in de ijzige wind lukte dat. Toen op weg naar huis, maar ook in Göteborg nog wat oponthoud vanwege een gemiste afslag. Ook weer wat tijdverlies. Maar om 03.15 uur op zondagmorgen kwamen we in Munkfors aan.

Een prachtige en gezellige reis hebben we gehad, maar er is ook altijd nog zoiets als “Home sweet home!” of op z'n Zweeds: "Borta bra men hemma best"