Volgers

Översätta/Translate

Blogarchief

zondag 5 mei 2019

Samen naar Rhodos en meer...

Alde op weg naar het vliegtuig
Vliegen boven Zweden
Rhodos...!!!

Daar waren we vorige week, samen met Jasper, Malin en Alde. We vlogen niet met dezelfde vlucht, want zij vlogen van Stockholm en Jaap en ik vanaf Karlstad. Dat was gezien de grote afstanden in dit land erg praktisch. Zij kwamen al op eerste paasdag in de middag aan, en wij pas rond middernacht.

De volgende ochtend zagen we elkaar vanaf onze balkons, we hadden nl. 2 appartementen naast elkaar. Alde riep: "Floeps nu zijn opa en oma hier!" (in het Zweeds;-))
We boekten de reis inclusief ontbijt en dat was altijd een feest! Heel uitgebreid met een lekker zonnetje en.... haast iedere morgen kwamen Lollo en Bernie langs. Dit zijn 2 figuren (een giraffe en een beer) en zijn de mascottes van de Scandinavische reisorganisatie Ving (Wing) en sinds enige tijd van de hele Thomas Cook groep. ze zijn erg bekend en alle kinderen wilden graag een knuffel van deze twee. Ook Alde natuurlijk!

Een goed ontbijt...
...en een onderonsje met opa

Alde krijgt een knuffel van Bernie

Even genieten op het balkon

Er werd in het resort heel veel leuks voor de kinderen gedaan. Knutselen, gezicht schminken, fotosessie met Lolo en Bernie, en mini disco's. Dit gaf niet alleen de kinderen plezier maar ook de ouders en grootouders. Op het park was alles prima voor elkaar. Een aantal fijne zwembaden met ligbedden in overvloed en ook de appartementen waren perfect.

Dit maakte al voor een groot deel, dat de vakantie een groot succes was. Maar ook de uitstapjes die we maakten waren erg leuk! We bezochten Rhodos stad ( de oude stad) een keer met ons vijven, maar Jaap en ik ook nog een keer samen. Het is er heel gezellig. Wel irritant is dat bij iedere horecagelegenheid iemand staat om je op hun terras te lokken. Wij hebben dat op vele plekken in Zuid-Europa al meegemaakt, maar hier op Rhodos spanden ze echt de kroon!

Bijna iedere dag aten we ergens buiten de deur, 1 keer haalden we wat op en Jasper heeft 1x gekookt. Dat is ook wel fijn aan een appartement.
De laatste dag zijn Malin en ik verwend met een fijne massage in de Spa.

We hebben een heerlijk relaxte week gehad, en dat is vast te zien aan de bijgevoegde foto's!

Ook zo wordt je gelokt om een terras te bezoeken...

Ook huurden we een dag een auto en we zijn die dag het hele eiland rond geweest. Ook hebben we die dag uren op het strand doorgebracht en heerlijk in de zee gezwommen. Alde genoot hier ook heel erg van!

De Anthony Quinn baai

Strand bij Lindos

Concentratie in afwachting van de mini disco

Weer op de terugreis...met knuffels en poppen
 Jammer was nog wel dat we bij de terugreis vertraging opliepen. Wij 3 kwartier en Jasper, Malin en Alde een uur, hetgeen betekende dat zij pas na middernacht thuiskwamen.
Met deze reis heb ik ook energie op kunnen doen voor de operatie van 13 mei a.s. en dat voelt goed!

Het laatste deel van deze blog wordt geschreven door Jaap, die overigens ook de foto's plaatst.

Hej då,
Truus

Voor de temperaturen hadden we deze vakantie overigens niet hoeven te doen. In de week, dat wij op Rhodos waren, was het ook prachtig weer in Munkfors met vergelijkbare temperaturen tussen de 20 en 26 graden. Ook toen wij in Karlstad aankwamen was het daar nog warm, maar de afgelopen week hadden we ineens een temperatuurverschil van meer dan 20 graden! Het werd opeens heel koud met zo'n 4-6 graden met regen en zelfs hagel en sneeuw. En dat zijn we niet meer gewend, want het was vanaf half maart steeds prachtig zonnig weer geweest en konden we o.a. heerlijk in de zon zitten op het terras voor de schuur.

Op 30 april was het "Valborgsmässoafton", in Nederland en Duitsland ook bekend als Walpurgisnacht. Dit is een gebeuren dat sinds 1400 wordt gevierd ter nagedachtenis van de Duitse heilige Sint Walpurgis, maar stamt uit de heidense culturen van o.a. Kelten en Vikingen. Op deze avond worden overal grote vuren ontstoken. De Walpurgisnacht wordt ook gevierd in veel andere landen, zoals Finland, Estland, Letland, Tsjechië, Slovenië en Duitsland.

In de Germaanse oudheid geloofde men, dat in de nacht van 30 april op 1 mei de heksen op hun bezemstelen of geitenbokken naar de offerplaatsen gingen, in het bijzonder naar de Blocksberg, de hoogste top van de Harz, om daar de duivel te ontmoeten. Om dit te bestrijden ontstak men o.a. deze vuren. Valborgmässoafton ligt precies tussen de lentenachtevening (20 maart) en midzomer (21 juni).
Het gebeuren is ook te vergelijken met de paasvuren in Oost-Nederland en Duitsland.

In verband met de droogte zijn er ook hier veel vuren niet aangestoken, maar hier in Munkfors stonden er 2 brandweerauto's naast het vuur om te kunnen ingrijpen!

Voorafgaand aan het aansteken van het vuur werd er nog een toespraak gehouden en zong een samengesteld koor van studenten van de Geijerskolan en het koor waar Truus lid van is.

Gisteravond zijn we naar de voorstelling van de Munkfors Revy (Munkfors Revue) geweest. Als het enigszins past, gaan we hier ieder jaar naar toe, want het is een spetterende show waar mensen uit de wijde omtrek van Munkfors naar toe komen.
Het zijn allemaal amateurs, maar de show is werkelijk professioneel! Prachtige muziek, zang en dans, afgewisseld met persiflages en sketches.

Tot zover deze blog, groetjes vanuit een koud maar zonnig Munkfors: