Volgers

Blogarchief

zondag 6 oktober 2019

Even weg uit Zweden (1)

Het was inmiddels al weer anderhalf jaar geleden dat wij een bezoek aan Nederland hadden gebracht. Dat komt omdat we onze jaarlijkse reis hebben verlegd van het voorjaar naar het najaar. Dat is ons heel goed bevallen, want het weer is toch wel aanzienlijk beter dan in april/mei en veel toeristische plaatsen zijn in het voorjaar vaak nog niet open.

Zoals gebruikelijk heeft Truus weer een dagboekje bijgehouden en hebben wij weer veel foto's gemaakt. In de komende blogs volgt dan ook weer een verslag van onze reis en ik hoop, dat jullie er ook van genieten om met ons mee te reizen.

Jaap

Zaterdag 24 augustus.
Spannend was het tot op het laatste moment of we wel weg konden. Maar de auto was goed volgens de garage. Jaap dacht daar anders over, want het probleem was er nog steeds. Maar de boot was geboekt en de gok toch maar gemaakt en vertrokken we vol goede moed op zaterdagmorgen in de hoop, dat het goed zou gaan.

Onze eerste overnachting was in Markaryd op een kleine camping: Den Sovande Älgen.
Prachtige, grote badkamers en een ruime plek.

Zondag 25 augustus.
Na het ontbijt naar Halmstad. Daar was een grote kermis en veel drukte. Wij hebben een deel van het centrum bekeken en omdat het behoorlijk warm werd, gingen we richting de kust. Hier was heel veel volgebouwd met vakantiehuizen. Uiteindelijk gegeten bij een golfclub. Een prachtige locatie!

Uitzicht op de golfbaan
 Maandag 26 augustus.

Vertrek van de camping. Als verrassing kregen we van één van de gastheren een eigen gebakken, nog warm broodje mee.

We waren op tijd in Trelleborg bij de veerboot naar Rostock. Het was knap warm. Later ook, toen we op het dek van de boot zaten. Het laatste stukje hebben we binnen doorgebracht.
Om 21.00 uur kwam de boot aan, maar het ontschepen duurde nog wel even. We reden naar de camping in Schwaan in het stikdonker op aanwijzing van Google Maps.
We reden op smalle landweggetjes met enorm veel begroeiing aan weerszijden. Net tegen sluitingstijd kwamen we op de camping aan. Met hulp van de buren een geschikte plaats gevonden en toen naar bed.

Dinsdag 27 augustus
Het was al een paar dagen warm maar nu was het 33 graden!
Toch maar wat ondernomen, in de auto was het koel. We belandden in Krakow am See. Een leuk stadje aan een mooi meer.

Daarna naar Inselstadt Malchow. Een leuk (jacht)havenstadje. Hier rondgelopen en heerlijk vis gegeten, terwijl de bootjes langs ons heen voeren.

Tot slot nog even pinnen, want in Duitsland wordt nog veel contant betaald en dat zijn wij niet meer gewend. Maar dat mislukte faliekant. Het pasje was blijkbaar een beetje verbogen, bleef in de automaat steken en werd daarna ingeslikt! En het nummer dat je moest bellen bij problemen reageerde niet. Uiteindelijk ING in Nederland gebeld en zij hebben de pas geblokkeerd. Het is dus altijd goed om de telefoonnummers voor dit soort zaken bij de hand te hebben. Met een andere pas, bij een andere bank, alsnog gepind.

Als het al zo warm is, koel je van dit soort gein niet af.
Woensdag 28 augustus.
We besloten te vertrekken, want in de auto kon je met deze hitte nog het beste wezen. Onderweg bepaalden we, dat onze volgende camping “ Am See” in Wusterwitz zou worden, waar we hartelijk werden ontvangen.

Donderdag 29 augustus.
Ondanks de hitte besloten we naar Brandenburg a.d. Havel te gaan. We wilden naar de Altstadt en op weg daar naar toe kwamen we langs de Katharinakirche, waar net een orgelconcert zou beginnen. Dat leek ons zowel koel als cool. Het was erg leuk.

Daarna naar de Altstadt, die tegenviel. Toen teruggelopen en nog extra zomerkleren gekocht. Op zoveel dagen hitte hadden we niet gerekend.

Op de camping later nog gebarbecued. Heerlijk!

Vrijdag 30 augustus.

Met de trein vanaf Kirchmöser naar Potsdam

Ook die dag was de hitte verzengend. De trein was goed van temperatuur. In Potsdam de tram genomen richting de Altstadt.

Uitgestapt bij de Alter Markt waar die dag juist een Landtag van “Die Grünen” was. Hier waren heel veel politiek bevlogen mensen. Met leuzen en opzwepende muziek. Wij bekeken dit vanaf een afstand. Wij zaten heerlijk te eten op een schaduwrijk terras. Nog nooit zulke lekkere pasta met zalm gegeten voor 7,50€ per persoon.

Daarna weer met de tram. De sfeer was gezellig met veel terrasjes, maar de Altstadt viel ook hier weer een beetje tegen.

Wel leuk was het "Holländische Viertel". Deze wijk werd tussen 1734 en 1740 gebouwd naar een ontwerp een Nederlandse architect met de bedoeling om Nederlandse emigranten te trekken. Uiteindelijk zijn er echter maar weinig Nederlanders gekomen.

Omdat ik totaal versleten was, hitte en 2 dagen stadsbezoek, gingen we al in de middag weer met de trein terug en genoten nog even van het prachtige weer.

Hiermee zat onze eerste week er op. Wordt vervolgd in de volgende blog.