Volgers

woensdag 9 oktober 2019

Even weg uit Zweden (2)

Zaterdag 31 augustus.
Deze dag hebben we in volledige ledigheid doorgebracht. Na de koffie de stoelen opgepakt en bij het meer neergezet.

Hier een hele tijd gezeten. Bij de strandtent een patatje, worstje en wat drinken gekocht. Later nog een ijsje. Alles lekker geregeld. Later nog even een paar boodschapjes gehaald.

Zondag 1 september.
Vanmorgen vertrokken we bijtijds met de bedoeling om naar onze volgende camping in de buurt van Kassel te gaan. Via binnenwegen kwamen we in de Harz, waar we het erg mooi vonden  en besloten daar te kijken naar een camping. We kwamen op “Domäne Stiege” terecht. Een kleine rustige camping.

We stonden net, inclusief voortent (die hadden we nog niet gebruikt), toen er een aantal campers kwamen en na enig rondrijden pal voor ons gingen staan, omdat dat de enige plek was waar TV ontvangst scheen te zijn. Grrrr!
Avondeten deden we in de plaatselijke Kneipe in het naburige Hasselfelde.
Ondertussen was het weer behoorlijk veranderd. De temperatuur was met 10 graden gedaald!

Maandag 2 september.
We gingen na een rustige morgen op pad. Eerst naar Burg Regenstein. Een heel oude burchtruïne met een prachtig uitzicht!
Ik ben de burcht niet op geweest, het was te moeilijk begaanbaar, maar Jaap is helemaal naar boven geklommen.

Daarna naar Blankenburg, een leuk stadje. We hebben daar rondgelopen en op een terras een soepje gegeten.

Daarna weer terug naar de camping.

Dinsdag 3 september.
In de voetsporen van de Oranjes, kwamen we vandaag in Stolberg, de stad waar de moeder van Willem van Oranje  vandaan kwam. Wat een prachtig stadje en zo mooi onderhouden! We genoten van de mooie gebouwen en van het heerlijke ijs.

Later nog gegeten in een hotel-restaurant in Trautenheim, gerund door 2 Nederlandse mannen die een aantal jaren geleden in “ Ik vertrek” te zien waren. Het ging hun goed zo te zien.

Woensdag 4 september.
Met weer prachtig weer op weg naar de Selkebahn met als startpunt Stiege. Het is een traject dat deel uitmaakt van de Harzer Schmallspur Bahnen, HSB en is één van de weinige smalspoorbanen met stoomtreinen die nog gewoon commercieel geëxploiteerd wordt.
Eerst reden we in een oude railbus tot Alexisbad, en vandaar uit met een prachtige stoomtrein naar Gernrode. Deze spoorbaan heeft forse stijgingen en is behoorlijk bochtig. In Gernrode hebben we heerlijk gegeten, maar in het stadje was verder niet veel te doen. Achteraf bleek dat we een bijzondere kerk uit het Ottomaanse tijdperk gemist hebben. Jammer, maar je kunt niet alles hebben. Wij zijn daarom maar een trein eerder "teruggetuft", maar omdat we Alexisbad op aansluiting moesten wachten, gaf dit uiteindelijk geen tijdwinst.

Donderdag 5 september.
Vandaag een rustig aan dag gehad.
Wel in de loop van de dag nog een rondje gereden en ergens koffie gedronken. Het was een prachtige route.
Terug op de camping is Jaap een stuk gaan lopen en ik heb heerlijk onder de luifel in de ligstoel genoten van het zonnetje.

Later nog een BBQ- tje gedaan.

Vrijdag 6 september.
Vanmorgen richting Wernigerode. Een goede keus! Wat een mooi stadje! Op de markt bij het prachtige Rathaus, koffie gedronken met een grote punt taart erbij. De keuze was niet makkelijk!
Verder rondgelopen en nog een blouse gekocht. Later op de markt nog vis gegeten, Jaap haring en ik gebakken. Lekker!  In de middag met een boemeltje naar boven naar het slot. Vanuit hier een mooi uitzicht. Jaap is binnen geweest, ik bleef op een bankje in de zon. Weer een prima dag!

Tot zover onze 2e week vakantie in Duitsland. Het was nog steeds prachtig weer en konden volop genieten van de prachtige stadjes die zo lang achter het ijzeren gordijn verborgen waren gebleven. In de volgende blog gaan we nog even verder in Duitsland.