Volgers

Blogarchief

zaterdag 26 oktober 2019

Even weg uit Zweden en even terug in Nederland

We zijn inmiddels al weer meer dan 3 weken thuis, maar we hebben nog geen blog kunnen plaatsen over de laatste 2 weken van onze vakantie. Druk, druk......☺
Maar het is nu gelukt.......

Vrijdag 13 september.
We vertrokken met de gedachte om via de Bundesstraßen te gaan. Maar na een poosje besloten we de Autobahn te nemen. Dit i.v.m. de  problemen van de auto bij het optrekken en omdat er (bijna) geen problemen waren bij een constante snelheid. Dit ging verder probleemloos en we kwamen al midden op de middag aan in Tiendeveen, bij camping “De Bulte”, hetgeen een beetje als thuiskomen voelde na het geslaagde verblijf van vorig jaar. Biertje gedronken en de luifel opgezet en klaar! We stonden als enige op het veld!

Zaterdag 14 september.
Vanmorgen eerst naar Reinders, de caravanzaak om wat dingen te kopen. Daarna een visje gegeten en een paar boodschappen gedaan. In de middag een super gezellig bezoek gebracht bij John en Hilda. Heerlijk buiten zitten en later erg genoten van de Chinees.

Zondag 15 september.
Na een "Lazy Sunday Morning" gingen we in de middag naar Marten en Ria. Ook nu konden we buiten zitten, maar wel beschut. De zon liet het wat afweten. Het was heel gezellig en later naar binnen gegaan en genoten van het lekkere eten. In het donker weer naar de camping. Wat korten de dagen al weer!

Maandag 16 september.
Vanmorgen eerst even naar de kringloop geweest. Het aanbod was groot, maar gelukkig niet voor mij. Maar een sjaal, een bloesje en een olielampje gingen mee. Nog even naar de Action in Hoogeveen en Zuidwolde. Daarna naar Albert en Gré. Daar was het ook zo gezellig dat we pas om 18.30 daar vandaan gingen en in de caravan de kant-en-klare stamppot boerenkool gingen eten. Het smaakte goed.

Dinsdag 17 september.
Vanmorgen haalden we Ingrid van de trein. We maakten een gezellige dag meteen trip to memory lane (Hollandscheveld) en de Hoofdstraat. Ook nog even door een kringloopwinkel gelopen en heerlijk koffie gedronken en geluncht bij Grand café Marron, net nieuw en erg leuk !

Daarna ging Ingrid weer terug en deden wij nog een paar inkopen.
Op de camping een poos gerelaxt en in de avond een bezoek aan Hennie gebracht, die blij was ons te zien.

Woensdag 18 september.
Vandaag een “vrije” dag. Lekker rustig aangedaan. Later in de middag nog even naar Hoogeveen.  Jaap heeft een paar broeken gekocht. En ik nog knotten wol. Na een patatje kroket en haring gehapt te hebben terug naar de camping.

Donderdag 19 september.
Na een rustige ochtend, reden we naar Emmen. Daar hadden we om 12 uur  met Henk en Elsbeth afgesproken. We werden door hen getrakteerd op een lunch met vis. Lekker! Daarna via het mooie nieuwe winkelcentrum naar de parkeerplaats om de parkeertijd te verlengen. Toen naar de oude dierentuin, waar we Piet en Co zouden treffen bij het theehuis. Daar werden we hartelijk ontvangen en toen we compleet waren, was er koffie met gebak. Het was heel gezellig en ook Piet genoot zichtbaar. Ook tijdens het drankje en hapje hadden we genoeg gespreksstof. Weer parkeertijd verlengen. Aan de warme hapjes kwamen we niet toe. Te rijkelijk allemaal, maar prima! Na afscheid te hebben genomen, vertrokken wij naar Exloo, waar we met Harry en Aletta hadden afgesproken. Wat is dat altijd gezellig als we samen zijn. Vorig jaar aten we ook in “Het Wapen van Exloo” en deze keer was het weer even prima.

Na een super avond waren we bijna de laatste gasten die het restaurant verlieten.

Vrijdag 20 september.
Nadat we klaar waren voor vertrek reden we naar Wehe-den Hoorn. Onze vaste uitvalsbasis in Groningen. Hier de caravan opgesteld bij Tity en Dick en naar Leens gereden.

Bij de bakker koffie gedronken met wat lekkers erbij. Daarna naar Cisca voor mijn Oriflame bestelling. Toen terug naar Tity en Dick. Ook Bert Jan en Sophia uit Singapore waren er met dochtertje Emma. Samen heerlijk Chinees gegeten en een gezellige avond gehad.

Zaterdag 21 september.
Weer was het prachtig weer, en dat kwam goed uit. In Leens was het “ Ede Staal Festival”. Dit was o.a. bij de borg Verhildersum. Op weg erheen kwamen we Mineke en Sandra tegen. Bij de borg was ook een streek markt, altijd leuk.
Maar ook de muziek was leuk. Tity zong ook met haar koor. En ook de band Steernzuiker was prima.
We hebben nog even heerlijk de prachtige parktuin rondgelopen.

Daarna nog even terug naar de caravan, en even in de zon gelegen. Tot het tijd was voor de BBQ bij de Hoornstertil. Dit was omdat Bert Jan zijn vrienden en hun gezinnen had uitgenodigd. Heel erg gezellig en heerlijk eten.

Zondag 22 september.
Naar Alex en Monique vandaag. Eerst koffie en daarna lunch. Alles even lekker. Ook het weer was geweldig. Op een gegeven moment de schaduw opgezocht.
Aan het eind van de middag naar Termunterzijl om vis te eten bij Landman, een begrip in Groningen. Wat was het er druk, maar het was de moeite waard. En na het dessert waren we meer dan voldaan. Na de rit naar Een ruim nog even verder gekletst en in het donker naar de caravan gereden. Bedankt Alex en Monique voor een prachtige dag!

Maandag 23 september.
Boodschappen gedaan die mee moeten naar Zweden.

Dinsdag 24 september.
Nog even boodschappen gedaan in Paddepoel en Jaap zijn favoriete visboer bezocht. Na 10 jaar worden daar nog steeds 2 haringen neergelegd zodra Jaap in zicht komt! Heel bijzonder!
Vervolgens op bezoek in Winsum, bij  Hilleke en Cenny. Heel gezellig was het en de tijd vloog om.  Erg blij met de stoofperen uit de boomgaard, vertrokken we weer richting Wehe-den Hoorn.

Woensdag 25 september.
Nog even naar Leens voor de laatste boodschapjes en nog met Tity naar het café om Ruth te ontmoeten. Zij en haar man hebben een vakantiehuisje bij Hagfors. Zij komen bij ons langs al ze er weer zijn. Leuk!
Daarna de caravan reisklaar gemaakt voor een enorme reis van 6 km! We bedankten Tity en Dick voor de gastvrijheid en we vertrokken.  Op naar Winsum, naar Mieke. Hier werden we ontvangen met thee, en later Chinees eten. Ondertussen waren we samen ook al aan het puzzelen geslagen, een Jan van Haasteren puzzel. Wij vonden dat zo leuk om te doen, dat we er de dag erop 2 gekocht hebben.

Donderdag 26 september.
Vandaag was het weer niet geweldig. Maar we vermaakten ons goed. Mieke en ik gingen naar Dorcas, een kringloop in Winsum.
Jaap vermaakte zich thuis ( puzzelen).
In de middag had Mieke afspraken en wij moesten naar de HEMA, voor de rookworst😊.
En Jaap moest nog weer even bij de visboer langs natuurlijk. En de puzzels, toevallig aanbieding! Ook voor Mieke eentje meegenomen.
Toen terug naar Winsum. Later op de avond naar “Garnwerd aan Zee” om daar heerlijk met z’n drieën te eten. Het was weer een geslaagde dag!

Vrijdag 27 september.
Rond 10 uur vertrokken we na de koffie, richting Duitsland. Allemaal files, ook op alternatieve routes. Als we met de veerboot mee hadden gemoeten zouden we die gemist hebben!
Maar uiteindelijk toch ons doel bereikt: camping “ Am Kirchsee” in Preetz. Een camping met ruime plekken, prachtig sanitair en een vriendelijke ontvangst.
Nadat de caravan op de plaats stond even gaan eten bij “Serajewo” een Balkan restaurant.
Allemachtig wat veel vlees! Uitbuiken in de caravan was een goed idee!

Zaterdag 28 september.
Eerst naar het centrum van Preetz gereden. Het was er gezellig, met de markt. Koffie gedronken met onwijs lekkere taart in een heel oud pand. Veel kitch maar erg leuk.

Daarna een stukje gereden en toen viel ons oog op een bord met de aankondiging van een Oktoberfest in Gut Rixdorf.
Daar aangekomen bleek het feest pas ’s avonds te zijn. Er was geen mens te zien, maar oh wat was het daar mooi!

Daarna terug in Preetz en heerlijk gegeten in een Italiaans restaurant.
Een topdag!

Zondag 29 september.
Regen! We hadden een zeer rustige morgen en begin van de middag. Daarna moest er wat gebeuren. Vertrek naar Kiel, waar we gelijk de boot op konden.

In de avond een potje zitten kaarten en nog even in de shop kijken. Bijtijds gaan slapen.

Maandag 30 september.

Nadat we van de boot kwamen, via de E45 naar Munkfors. Bij Lilla Edet in de caravan ontbeten en later in Säffle boodschappen gedaan. Rond half 3 waren we weer thuis! Ook weer lekker!
We hebben een fantastische vakantie gehad. Ook bedanken we iedereen voor de gastvrijheid!

En de auto? Die heeft het gered en wat bleek?
Voor we weggingen was het volgens de garage de versnellingsbak en die werd gewisseld. Garantie uiteraard. Maar zoals gezegd, het probleem was hier niet mee opgelost. Dus is Jaap na terugkomst maar weer naar de garage gegaan en samen met de monteur een testritje gemaakt. En nu blijkt het uiteindelijk een defect in de koppeling van de 4-wiel aandrijving te zijn. Een kleinigheidje blijkt achteraf, dat binnen een half uur gerepareerd kom worden. En ook weer garantie natuurlijk!

Inmiddels is ook het normale leven weer begonnen en we hebben het momenteel weer erg druk. Ik ben bezig in de organisatie van een julmarknad (kerstmarkt), heb het druk met koor en zwemmen, Jaap is bezig met het winterklaar maken en alle apparatuur  omkoppelen naar de nieuwe glasvezel aansluiting en we hebben heel veel bezoek of gaan op bezoek.